Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Wel spanning op de bobune, maar geen vonken

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-07-28 11:36:40nr: 48690

Op elektro gebied ben ik geen held. Maar het monteren van Triumph/BSA stuurclusters (Lucas, de schakelaars met de 'flipperknoppen' zoals op de oil in frame modsellen zat is prima gelukt.

Alles werkt prima. Maar ik heb geen vonken meer terwijl de Guzzu V7 spl toch lopend is weg gezet.

Volgens mij moeten er vonbken zijn als er spanning op de bobine staat. En die staat er op. De punten gaan ook open en dicht. Ik heb er al een andere bobine op gezet.

Iemand enig idee?
Bij voorbaat dank.

Gert
datum: 2016-07-28 13:13:17nr: 48692

Ik heb dat ook wel eens gehad na lang stilstaan. Bleek te komen door aanslag op de sleepcontacten in de verdeler. Dus ff de kap eraf en een beetje contactspray erin spuiten, wie weet is dat het euvel.


dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-07-28 14:28:38nr: 48693

Bedankt voor je reactie. Hij heeft idd bijna een jaar geslapen. Ik had al ff in de verdelerkap gekeken. Maar als ik de hoogspanningskabel uit de vedeerlkap trek en tegen massa houdt, dan zou hij toch en vonk moeten trekken toch?
Ik ga iig zo ff een spuitbus met contactspray kopen :-)

wout
datum: 2016-07-28 16:39:07nr: 48694

de contactpunten effe schoonmaken met een stukje waterproof schuurpapier, ik bedoel dan de vlakjes die elkaar raken als ie dicht gaat.

huub
datum: 2016-07-28 21:42:05nr: 48696

De latere type's Lucas schakelaars hadden op de stuurschakelaars ook een dodemansknop. Dat was volgens mij een rood handeltje.
Ik neem aan dat je dat geelimineerd hebt.

Nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2016-07-28 23:12:32nr: 48697

Wat meet je op de andere aansluiting van de bobine? Als het goed is meet je de accuspanning als de punten openstaan, en 0 Volt met punten dicht. Zie je de spanning niet naar 0 gaan dan zijn de contactpunten gecorrodeerd.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-07-29 08:50:09nr: 48698

Dag allemaal,

Ik doe het tip voor tip :-) Bedankt voor het meedenken. Er was al een schuurpapiertje tussen de punten door gehaald.

Mogelijk - want van elektra snap ik ongeveer evenveel als van de islam - zou er bij de Lucas clustermontage een massa'voud' kunnen zijn gemaakt.

Maar qua bedieningselementen op het stuur werkt alles nu net zo goed als met de originele, gammele Guzzi schakelaars.

Ai, en dat is precies wat er gebeurt met een dodemansknop. Dus ga ik het maar in die richting zoeken.

Maar Nanko, jouw tip komt eerst. Want darna weet ik meer.
Gelukkig heb ik nog een ouwe Guzzi :-)

de robby
datum: 2016-07-29 11:58:42nr: 48699

Dolf hebt u al eens u voorontsteking geregeld met een lampje??
en ene kant massa en andere aan de draad bobijn die naar de contakten gaan.
wel met het contakt op zal het lampje branden of niet branden naargelang u contakten open of toe staan
vl wel branden staan de contakten open als u dan aan de motor draaid zal het lampje uitgaan als de contakten sluiten.
zo kan u ook testen dat de contakten wel sluiten.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-07-31 21:20:08nr: 48709

Ik blijf zoeken :-(

Nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2016-08-01 23:35:31nr: 48710

Nog steeds niks gevonden dan? Waar meet je mee, digitale voltmeters zijn ongeschikt voor dit werk, er loopt te weinig stroom bij het meten dus je meet gewoon 12 volt door een slecht contact heen. Een proeflampje met een ouderwetsche gloeilamp is veel hetrouwbaarder. Vertel eens eens wat je meet.

de robby
datum: 2016-08-02 07:05:19nr: 48711

Dolf waar blijft u met de uitleg??????????????
neem eens een draad van de batterij naar de bobijn,dat u zeker bent,dat ge spanning hebt,,????

kom kom voor de dag ermee.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-08-02 14:36:20nr: 48712

Dag Nanko & Robby. Wordt aan gewerkt. Maar ik ben freelancer en bovendien mist mij Lief momenteel haar APK en moet er dus ff tijd voor vrij maken. Er gaat in elk geval een controlelampje gefabriekt worden.

Maar ik ben veel nieuwsgieriger dan jullie bij elkaar :-)

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-08-16 10:47:42nr: 48764

Andere contactpunten er in gezet. Oude zagen er en best goed uit. Maar hadden blijkbaar toch iets onder de leden.
Bedankt voor advies & ondesteuning

marcel
datum: 2016-08-16 11:37:44nr: 48767

vergeet de condensator niet, preventief vervangen hoor.
En hou de oude punten en condensator onder het zadel, dan kan het bij een pechmoment een uitkomst bieden. Desnoods een anwb man. Die kan er wat van.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl