Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Contramoertje ventiel vast of los?

Jaap
datum: 2016-08-15 14:51:24nr: 48762

Vraag over het contramoertje op het ventiel. Ik rijd al meer dan 50 jaar motor en al die jaren hoor en lees ik over het ventielmoertje wat ik altijd gewend ben aan te draaien tegen de velg (hetgeen men motorbandenboer, die overigens zelf nog nooit 1 meter op een motor gereden heeft, me adviseert altijd te moeten doen). Al vele jaren voor de uitvinding van de tubelessband las ik al eens een artikel in MOTOR waarin men adviseerde het moertje niet vast te draaien tegen de velg maar juist tegen het ventielafsluitdopje, dit ter voorkoming van het afscheuren van het ventiel in geval de band plotseling leeg loopt. Daarna ook nog diverse malen in andere blaadjes artikelen gelezen waarin dit beweerd wordt, recent nog in het Velocette blaadje. Een paar weken terug liep de pas nieuwe achterband van een kennis snel leeg op het moment dat hij met volle bepakking en een passagiere achterop op de meest linkse baan van de snelweg richting Parijs onderweg was neer een clubtreffen. Op het moment dat hij voelde dat de band leeg begon te lopen scheurde het ventiel van de band af en kon hij met de grootste moeite en vreselijk veel geluk de boel overeind houden en de berm in sturen. Het contramoertje was in zijn geval tegen de velg gedraaid. Een andere kennis die vanuit Engeland naar hetzelfde treffen onderweg was overkwam toevallig hetzelfde maar die had minder geluk en belandde in het ziekenhuis, de klassieker was daarbij uiteraard ook aardig beschadigd. Zelf draai ik het moertje ook altijd vast tegen de velg. Zelf had ik de de afgelopen 50 jaar ook wel een paar lekke banden maar nog nooit een afgescheurd ventiel gelukkig. Zijn er nog meer mensen die het na kunnen vertellen dat het ventiel afscheurde, en wat is wijs, moertje vast of los???

albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2016-08-15 21:14:39nr: 48763

Ik heb hier ooit een korte handleiding van Michelin gehad. Daar stond in dat het contramoertje dient als inbouwhulp, dus om te voorkomen dat met het omleggen van je binnenband het ventiel niet terugschiet de buitenband in. Bij het rijden: Als het moertje los zit of verwijderd is en de binnenband draait in de velg (vaak door rijden met te weinig druk), dan zie je dat aan een scheefstaand ventiel. Zit het moertje vast dan zie je niets en kan het ventiel uit de binnenband scheuren. Tot zover Michelin....
Vandaar dat ik het moertje er wel op heb zitten, maar tegen het ventieldopje aan. Overigens nog nooit een lekke band met de motor gehad, tenminste, niet rijdend. (afkloppen)

wielenventiel
datum: 2016-08-16 11:10:55nr: 48765

Ik heb een off-the-road motor. Uit de velg van het achterwiel lijkt een 2e ventiel te steken. Aan dat "ventiel" (is geen ventiel) is een soort van rubberen "schoen" bevestigd die aan de binnenkant van de velg zit. Daarmee wordt voorkomen dat de binnen-/buitenband doorslippen.

Op de offroad van een vriend van mij ontbrak die rubberen schoen. Tijdens een offroad trip werd het ventiel van de binnenband gescheurd. Effect: klapband. Tenauwernood hield hij de motor onder controle is veilig tot stilstand gekomen.

Als je de foto vergroot die via onderstaande link te zien is, dan zie je op 8u en op 2u een soort van ventiel uit de velg steken.
Ik denk dat het "ventiel" op 2u van zo'n schoen is.

http://i.ebayimg.com/images/g/dogAAOSwhOVXcrpk/s-l1600.jpg

Daarmee geef ik geen antwoord op je vraag of het ringetje wel/niet vast moet. Misschien heb je toch iets aan bovenstaande? Bespreek eens met een ervaren monteur en bespreek de mogelijkheid om zo'n schoen te monteren als je beducht bent voor een afscheurend ventiel.



marcel
datum: 2016-08-16 11:30:47nr: 48766

moertje losjes vast, als een binnenband tov een buitenband gaat schuiven is de band meestal al goed lek. Als die lek is kán hij gaan schuiven en dan scheurt het ventiel af. Tenzij het moertje het ventiel -nog even- op zijn plek kan houden en kan je op tijd stoppen.
Een halve crossmotor heeft hele andere doelstellingen dan een wegmotor.
Daar komen andere krachten op het achterwiel. Bij een lekke band in het zand meteen staan en het gewicht naar voren brengen. Oefen eens met een halfzachte band.


ventiel
datum: 2016-08-16 11:33:33nr: 48768

Zo'n "ding" heb ik in het achterwiel van mijn BSA.
Het is een soort klem die de buitenband vasthoudt tegen de velg aan.
Je moet dat ding ook compenseren met een balanceergewichtje op de spaken.
Het verhaal van het moertje op het ventiel is nieuw voor mij,
maar dat zegt niet zoveel.
Ik ben pas 65, dus ik moet nog veel leren.
Ik kom het op slechts een enkele website tegen, maar het klinkt mij wel logisch...
Het betekent dus wel dat je af en toe naar de stand van je ventiel moet kijken. Staat hij scheef, dan kruipt de binnenband.
En die waarschuwing heb je niet als het ventiel vastzit, met dat moertje.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl