Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

vreemde motor...Nicola Bordone?

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2016-08-23 12:47:40nr: 48788

Iemand enig idee wat voor pronkstuk dit unieke gevaarte mag zijn...?

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-oldtimers/m1076565018-zeer-bijzondere-motor-letters-nb-op-tank-e-a-onderdelen.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

h
datum: 2016-08-23 18:45:52nr: 48791

Met respect voor de aanbieder, maar is dat niet een eigenbouwsel?
Of een prototype van iets?
Gepopnageld frame...
Remmen die eerder bij het motorvermogen van een bromfiets horen...

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2016-08-24 12:42:18nr: 48794

Mijn idee was hetzelfde...loeizwaar alu frame en motorblok. Mooie Amal carb er aan en dan een of ander eigenbouw koningsasser blok alla NSU en dat allemaal op een paar levensgevaarlijke brommer-wielen.. Blijft toch vaag die NB teken in de toerenteller (20.000 toeren, eencilnder?) en NB teken in de tank. Een van de bieders is laaiend enthousiast en wil de motorfiets graag zsm ophalen...vandaar de vraag of dit een of ander LTS/MTS project is of een Nicola Bordone...?

h
datum: 2016-08-24 15:14:44nr: 48796

@ een of ander LTS/MTS project @

Dat ging gisteravond ook bij mij door het hoofd.
Ik herken die motor ook niet.
Is het soort koningsasje dat naar boven gaat, naar het kleppenwerk?

wout
datum: 2016-08-24 18:20:23nr: 48797

maar 1 ding kan ik hier over zeggen, brobbelwerk van de bovenste plank, welke malloot hier geld voor over heeft is niet goed wijs.

georges
datum: 2016-08-24 22:24:47nr: 48798

HOOGSTE BOD 2550 EURO ??????????????,

NIET TE GELOVEN WAT ZE WILLEN GEVEN VOOR DIKKE BROL

marcel
(marcelvredeveld bij home punt nl)
datum: 2016-08-25 10:30:20nr: 48799

Niet Berijdbaar lijkt mij de beste uitleg!

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-08-25 10:46:02nr: 48800

Met een schijf gestuurde uitlaat en een compressor? Er is ergens toch over nagedacht. Iemand heeft er schuw zijn best op gedaan. Zou mooi zijn de historie te kennen. Vroeger maakte Cees Fick dit soort wrochtsels. Maar of wijlen CF hier wat mee van doen heeft gehad?

h
datum: 2016-08-26 08:48:44nr: 48803

@Met een schijf gestuurde uitlaat en een compressor@

Tweetakt met langsspoeling misschien?
Spoelpoorten beneden en een uitlaatschijf boven?

Het blijft gissen.

Pieter
datum: 2016-08-26 15:50:39nr: 48804

Bijna alles aan deze motor is bijzonder, het lijkt alsof het de bedoeling was, alles zoveel mogelijk, anders te maken. Heb het idee dat er nog een kuip omheen zou kunnen welke weg is!? De uitlaatbocht is gezien de kleur niet of nooit heet geweest, dus zal deze gekke proto ooit hebben kunnen lopen?? Er zitten overigens wel zielige wielen in met totaal geen voorrem van betekenis. Jammer dat er geen verhaal bij is van doel en of herkomst.

Dick Otte
datum: 2016-09-26 17:26:34nr: 48923

Bij het zien van de foto's komen er heel wat herinneringen boven uit allerlei projecten met variomaten van DAF en roterende in en uitlaten in de cylinderkop (Aspen o.i.d.).
Aan de rechterzijde is de primaire schijf van de variomaat te zien, met luchtbediening (regelklepjes links daarvan), verder ontbreekt enig zinnig onderdeel voor deze overbrenging. Sluit me helemaal aan met het idee dat het een soort kunstobject is, al had het dan nog wel wat absurder gekund. Sommige onderdelen zitten best wel aardig in elkaar wat idee betreft, maar de rest...


Dick
(Taniwha bij hetnet punt nl)
datum: 2016-10-02 11:50:35nr: 48946

Moet terugkomen op eerdere conclusie dat het een kunstobject zou zijn.
Het is wel degelijk een opzet voor een motor met automatische bak (Variomaat van DAF). Zichtbaar is de primaire poelie met de daarbij behorende regelklepjes voor de luchtbediening links daarvan. Om gebruik te maken van het vacuŁm van de motor moet het een viertakt zijn. De cilinderkop is uitgerust met een roterende klep die in- en uitlaat verzorgt en is daarom gekozen, dat de inbouw zo compact mogelijk is.
De secundaire schijf moet dan in het plaatwerk frame (monocoque frames in de jaren 70 populair) verborgen zitten. Tussen primaire poelie en motorblok zit een stelinrichting om de snaar/riem te kunnen wisselen en spannen.
Waarschijnlijk is de maker tot de conclusie gekomen dat een en ander toch moeilijker was dan gedacht en bij gebrek aan financiŽn is het project gestopt. In de jaren 70 waren Moto Guzzi, Honda en BMW bezig met automatische bakken. De laatste met de Transmatic van DAF.




dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-10-02 15:30:03nr: 48949

Goed denkwerk.lijkt weinig tussen te krijgen

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2016-10-03 14:27:58nr: 48952

Yup, die weet wel waar die over babbelt...





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl