Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Lekstroom

Doumen Eric
(eric.doumen bij gmail punt com)
datum: 2016-08-29 18:55:12nr: 48813

Hallo bikers,heb onlands een nieuwe batterij geplaatst.
Voor de zekerheid eens gecontroleerd op lekstroom,het testlampje aangesloten tussen - pool batt. en massakabel waarbij deze brandde.Zekeringen een voor een weggenomen maar testlampje bleef branden.Alle extra aansluitingen op pluspool afgekoppeld(GPS,extra 12v aansluiting,uitgangkabeltje gelijkrichter)testlampje brandde niet meer.Als eerste heb ik toen het stekkertje op spanningsregelaar afgekoppeld daarna het aansluitkabeltje uitgang gelijkrichter (Bosch) naar batt.op +pool terug aangesloten waarbij ik merkte dat het lampje brandde.Kan ik er nu zeker van zijn dat ik de gelijkrichter dien te vervangen of zie ik iets over het hoofd ?

Mvg,

Eric

Pieter
datum: 2016-08-30 10:09:49nr: 48816

Allereerst onstaat bij mij de vraag, waarom heb je het uberhaupt eigenlijk getest hebt met je lampje, liep de batterij te snel leeg?? Verder, heb je de lekstroom met het lampje gemeten met de contactlsutel omgedraaid, dus op het contact zegmaar??
Wanneer je gemakkkelijk aan een andere spanningsregelaar kunt komen, zou je het even kunnen verwisselen en testen.



Doumen Eric
(eric.doumen bij gmail punt com)
datum: 2016-08-30 21:22:33nr: 48822

Hallo Pieter,alvast bedankt voor je reactie.
Mijn oude batterij was toch een 3tal jaren oud.Regelmatig merkte ik bij een tussenstop tijdens het rijden met GPS stand aan dat de startmotor na een uur stilstand het vliegwiel niet meer zo vlot aanzwierde.Na het toeren gebruikte ik dan ook mijn druppellader (optimate 4)om de batt.weer bij te laden.Enkele dagen geleden constateerde ik dat de groene led op lader niet meer aantekende bij volstand.Nieuwe batt.gehaald (powerroad)accuzuur toegediend enkele uren laten rusten alvorens deze bij te laden.Na een dag laden merkte ik dat de lader bleef bijladen en niet naar volstand (groene led)overschakelde.Lader voor de zekerheid aangekoppeld op batt.van andere motor waarbij deze perfect werkte.Dus lader is inorde.
Contact opgenomen met batterijboer met het gestelde probleem.Deze vertelde me dat het eventueel kon zijn dat het laadproces v/batt nog op gang diende te komen.Laadtoestand batt 12.7v.Batterij ingebouwd motor starte perfect.S'anderdaags wou ik deze terug starten,geen teken van leven.Spanning gemeten op batt. volledig plat.Terug laten laden waarbij ik de volgende dag maar een spanning mete van 10.4v.Nieuwe batt (extreme powersport) gekregen bij dealer,opgeladen waarbij de lader de volstand (groene led) ook aantekende.Toen heb ik de controle gedaan met het testlampje met contactslot in stand off.


Pieter
datum: 2016-08-31 11:00:03nr: 48823

Eric, ok je hebt het inmiddels uitvoerig testen en de aanschaf van de nw accu dus duidelijk nav klachten vooraf gedaan. Ook onder het rijden heb je bijkbaar teveel stroom verlies want de accu loopt leeg. Dan zou ik inderdaad een andere of nieuwe spanning regelaar zoeken. Misschien kun je nog eenmaal echt specifiek naar alle aansluitingen enz enz van de spanningsregelaar kijken. Weet niet of je de motor al langere tijd hebt kunnen rijden (zonder dit probleem) en dat het toen is onstaan, of dat je de motor (met dit probleem) zo hebt aangeschaft. Is dit laatste het geval, dan heb je temeer een reden om te twijfelen of het allemaal ubehaupt wel correct is aangesloten en of er een orignele spanningsregelaar op zit.



Doumen Eric
(eric.doumen bij gmail punt com)
datum: 2016-09-01 10:12:29nr: 48826

Hoi Pieter,ik veronderstel dat ik het probleem gevonden heb.
Op de uitgang v/d gelijkrichter is een aansluiting voorzien waar 2 voedingsdraden vertrekken.Een voeding gaat naar de pluspool van de batt.en de ander gaat naar het contactslot.Als ik de positieve draad aan het contactslot loskoppel meet ik geen lekstroom met het testlampje.Contactslot had ik enkele weken al vervangen door een nieuwe.Aansluitingen op het contactslot had ik gewoon overgenomen.Deze lekstroom zal altijd al geweest zijn.Heb toen de 2 aansluitingen van + en massa verwisseld.Alles werkte naar behoren en meet geen lekstroom meer met contactslot op stand off ??

Grts,
Eric

Pieter
datum: 2016-09-02 10:21:02nr: 48834

Helemaal top, mooi dat het weer goed zit!

Nu nog ff genieten van het rijden met het mooie weer!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl