Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

sputteren motor

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2016-09-01 03:00:26nr: 48825

Hallo,

Na revisie van het motorblok haalt hij maar
max.40 km/u.
De motor houdt tegen,sputtert....
Weet iemand waar dit aan ligt?

Mvgrt,Sam


wout
datum: 2016-09-01 11:37:26nr: 48827

a: wat voor motor
b: wat is er gereviseerd
c: heb je hem zelf na revisie gemonteerd of iemand anders
d: kan de ontsteking de carburator en dus van alles en nog wat zijn

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2016-09-01 16:11:58nr: 48829

Hoi,

Aangezien ik dacht dat dit op de site van de gillet estafette gaat
het hier om een
a.gillet estafette
b.alle lagers in de motor zijn vervangen,nieuwe bielle op de krukas gezet
c.heb hem niet zelf gemonteerd

g
datum: 2016-09-01 16:44:29nr: 48830

Even voor mijn begrip... Ik kom er op Google niet helemaal uit...
Is een bielle de complete drijfstang met lagerschalen
en de zuigerpenbus, of zijn dat de alleen een setje lagerschalen?

wimdew
datum: 2016-09-01 17:16:17nr: 48831

controleer eerst maar eens het ontstekingstijdstip. Staat vermoedelijk veel te laat

peer
datum: 2016-09-02 06:23:29nr: 48832

zoals gezegd je ontsteking , vergeet je niet bij het weg rijden je ontsteking op volle voorontsteking te zetten ? heb je zelf je magneet er weer opgezet ?

Heb je zelf kennis van zaken, want een gillet 500 zk als je daar de olieleidingen van los gehad hebt dan moet je deze ontluchten zie hier elders in dit forum, hoop niet dat hij aan het vast lopen is .

Pieter
datum: 2016-09-02 10:12:17nr: 48833

De olieleidingen van een Gillet 500L zijn inderdaad erg belangrijk, omdat het een dry sump systeem is. Maar wanneer je na het starten de olie dop eevn van het tankje draaid, kun je gemakkelijk zien of de retour olie ook echt terug wordt gestort via het pijpje. Verder moet de hoeveelheid olie worden ingeregeld, mocht dit los zijn geweest.

Maar we dwalen inmiddels al erg af van waar het om gata volgens mij.

Voor wat betreft de ontsteking, zo'n Gillet vroeg bij mij om 11mm voorontsteking, anders loot hij kut.

Na zo'n vage revisie omschrijving kan er natuurlijk heeeel erg veel mis zijn.

peer
datum: 2016-09-02 12:12:36nr: 48835

Hallo Pieter , dit is het gevaar van internet, je hebt gelijk maar als je een boekje hebt lees je duidelijk als de leidingen van het blok los zijn geweest dan moet je ze ontluchten lees verder het boekje en kijk uit met wat je schrijft zo kost het iemand zijn blok en de mm voorontsteking is dit met volle na of voor ontsteking ? dat schrijf je er ook niet bij

m.v.g

g
datum: 2016-09-02 13:22:15nr: 48836

Gaat het hier niet eerder om de leiding van de tank naar de oliepomp?
Die moet je ontluchten (vullen met olie) zodat de smeerpomp direct bij het starten al olie krijgt.
Doe je dat niet, dan zal de motor tijdens de eerste omwentelingen zonder olie draaien.
Dat controleer je niet door naar de retourolieleidng van een draaiende motor te kijken.
Dan ben je al te laat.
Je kunt dat wel doen als je met de bougie eruit, de motor net zo lang
doortrapt met de kickstarter tot er olie uit de retorleiding komt.
Dan weet je dat alle smeerpunten inwendig olie gekregen hebben,
dat er olie in het carter valt en dat dus de aanvoerpomp olie krijgt vanuit de tank.

Maar Sam heeft met zijn motor al 40 km/u gereden. De smering zal dus wel in orde zijn.
Zijn probleem ligt, maar dat was al gezegd, vermoedelijk aan een fout afgestelde ontsteking

Pieter
datum: 2016-09-02 14:02:57nr: 48840

Peer, ik zie het gevaar niet van internet, internet is juist van een uitkomst wanneer je info zoekt. Alleen na het lezen op een forum moet je nog steeds zelf nadenken. Volgens mij heeft de vraagsteller helemaal niets gezegd over een olie probleem. Ik heb mijn Gillet na twee maal opnieuw in bedrijf stellen indertijd nooit ontlucht, dus dat loopt in zo'n vaart blijkbaar niet met de luchtbellen. Maar ik sta erachter hoor, ontluchten en daarna controleren of het werkelijk terug komt via het pijpje in de olietank geeft dan een opluchting!

De 11 mm voorontsteling was bij mij de volle voorontsteking na het aantrekken van de ontstekingsvervroeger op het stuur. Stationair duw je de vervroeger terug, wat dan de voor onsteking was weet ik zo niet, maar wanneer je dan gaat rijden loopt hij kut, sputtert en zou best een de 40km per uur kunnen halen, waar de vraagstelller (Sam) het over heeft, Dus: Sam kontroleer je olie retour zou ik zeggen, eventueel ontluchten, maar controleer vooral je voorontsteking. Bij deze zijkleppers is het bovenste dode punt van je zuiger erg moeilijk te vinden, het beste haal je de kop er af, met een kromme spaak is het lastig meten weet ik uit ervaring.

marcel
(marcelvredeveld bij home punt nl)
datum: 2016-09-02 17:12:04nr: 48841

Pieter bij die oude zijkleppers zit er een bout op de cilinderkop die je er uit kunt draaien, speciaal om de ontsteking te timen. Dus...oppassen met verkeerd advies. Marcel. En ondertussen is de vraagsteller nog geen spat wijzer, mede Door zijn onduidelijke vraagstelling.

wimdew
datum: 2016-09-02 17:45:32nr: 48842

we hebben het over een Gillet 500L. Daar zit dus geen bout in de kop om de ontsteking af te stellen. Ik ben (met de kop eraf) ook begonnen met 11 mm voorontsteking (max vervroeging). Maar omdat ik er een toerenteller op heb zitten, kon ik goed zien bij welk toerental de motor goed oppakt bij opschakelen en goed doortrekt. Daarom heb ik "op gevoel" de ontsteking nog "iets" vervroegd. Ik denk dat ik nu 12 13 mm heb. Gaat als de brandweer!

Pieter
datum: 2016-09-05 10:52:43nr: 48851

Marcel, ik gaf al aan dat ik aan mijn eigen Gillet Herstal 500L heb zitten steutelen en de insiders weten ook dat daar idd niet zo'n bout in zit, dus pas jij idd aub ook een beetje op met verkeerd advies. Ok ik heb het ooit als tip van iemand doortgekregen, dat de kop eraf kan of moet. Snap jou wijzende vingertje over "die oude zijkleppers" dus niet zo goed.

Voor het afstellen van de Lucas ontsteking is het ook nog misschien nodig om het aandrijf tandwiel op de as (welke dacht ik spieloos is) op tijd te zetten om zo je vooronststeking van 11mm te kunnen behalen, maar ik kan mij ook goed voorstellen dat 12 of 13mm ook goed is, je kunt immers onder het rijden altijd de voorontsteking iets terugdrukken om te zien of je er overheen zit.

Het zijn ondanks het het kleine aantal pks, bereseterke (ex leger)motoren met zeer veel koppel. Er waren ook 400 en 500cc kopklepper versies van, maar dan geen leger dacht ik, deze hadden iets meer vermogen, maar de blokken in basis hetzelfde. Het frame bestond in de uitvering met en ook zonder achervering...



marcel
(marcelvredeveld bij home punt nl)
datum: 2016-09-05 12:37:03nr: 48852

Klopt!

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2016-09-05 14:34:37nr: 48854

Dag,

Iedereen alvast bedankt voor de uitleg.
Ik wil nog bemerken dat wanneer hij stationair loopt de olie via het pijpje in de oliebak loopt.
Wanneer ik echter een tourtje van ongeveer 1km rij komt er niets meer uit het pijpje.

Grt,Sam

peer
datum: 2016-09-05 15:21:27nr: 48855

dat kan kloppen na 1 km ,er komen dan meer luchtbellen als olie uit de retour deze zuigt meer olie weg als de pomp aanvoert

stop maar eens en kijk in de olietank nu gas geven en de straal veranderd in gesputter van olie en lucht

maar zoek het gesputter maar in de ontsteking of choke/lucht toevoer





Pieter
datum: 2016-09-05 16:01:24nr: 48856

Voor wat betreft de olie retour, het kan ook nog van invloed zijn, dat wanneer de doorstroomstelschroef te ver open staat, er meer schuimontwikkeling ontstaat. Die van mij pompte de olie naar een aantal km gereden te hebben wel weer netjes met een continu straaltje weer terug, moet wel zeggen, dat de warme motor soms wel even ca 20 seconden stationair tot rust moest komen, maar daarna wel een overtuigende retour straal. Ik hoop dat je oliepomp wel goed druk op kan bouwen!?

wimdew
datum: 2016-09-05 17:34:06nr: 48857

in het onderhoudsboekje wordt aanbevolen de olie reguleerschroef 1 1/2 slag open te draaien. Ik heb 'm op 1 3/4 gezet en dat functioneert ook goed.

peer
datum: 2016-09-05 18:43:54nr: 48859

De oliepomp bouwt niet veel druk op het bigend word gesmeerd door een stroom van olie de druk zelf is niet zo erg belangrijk dit is wel voor lagerschalen die moeten oliedruk hebben , er zijn genoeg bigendkooien kapot gegaan omdat men een andere oliepomp monteerde die veel druk gaf o.a harley is daar een goed voorbeeld van , veel druk betekend niet meteen een goede smering.

Maar is er al vooruit gang met het gesputter ?

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2016-09-05 20:31:31nr: 48862

Moest er iemand men ontsteking op punt kunnen zetten(mss.ook de kleppen regelen),zou ik dit zeer fijn vinden.
Woon in het centrum van sint truiden,indien niet te ver kan ik u oppikken en thuisbrengen.
Ben bereid een vergoeding te geven of een goede fles voor je prestaties.

grt,Sam 0484/158771





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl