Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

uitlaat

houben
(houben-patrick bij hotmail punt com)
datum: 2016-09-03 17:15:39nr: 48848

beste motorliefhebbers.
ik zou graag mijn geluidsdempers uit de uitlaten willen halen.
dit om een mooier geluid te krijgen.
Maar wat voor invloeden heeft dat op de motor..
Ik ben benieuwd naar jullie reatie.
Alvast bedankt.

René
datum: 2016-09-04 18:26:54nr: 48849

Welke Motor?

uit
datum: 2016-09-05 09:50:41nr: 48850

Is het een oude ééncilinder, of een wat jongere viercilinder; of een twin of een triple...
Een viertakt of een tweetakt?

Meer open uitlaten kunnen een betere luchthuishouding tot gevolg hebben, maar het hoeft niet.
Als het wel zo is, dan betekent dat dat je hoofdsproeiers van een maatje groter zult moeten monteren.

Verder is er, op afstand en met de sumiere gegevens, weinig van te zeggen.



dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-05 13:17:02nr: 48853

Motorenn van na -zeg maar 1980 - gaan doorgaans beroerder lopen met open uitlaten als de sproeierbezetting/luchtfiltering niet is aangepast.

houben
datum: 2016-09-05 18:29:08nr: 48858

Het betreft hier een kawazaki vulcan 800 clasicc van 1997.

karel
datum: 2016-09-05 18:48:39nr: 48860

geen harley geluid

luchtfilter doorstroming en benzine toevoer/afstelling van ontsteking en je uitlaatsysteem zijn op elkaar afgestemd dus verander je er een van dan heeft dat invloed op je motor of hij gaat meer verbruiken /of heet lopen / trekt niet in elke versnelling , maar beter lopen zonder in de toekomst motorschade op te lopen dat is een kleine kans

wout
datum: 2016-09-05 19:57:20nr: 48861

uitlaten kunnen altijd worden gewijzigd, alleen zul je dan terug moeten naar of een dealer of een aftermarket leverancier om de nodige aanpassingen te laten uitvoeren, bij harlie is dit simpel te doen door de programmatuur van de aansturingsmodule te wijzigen, bij jappanse motoren weet ik niet of dit net zo simpel is, denk het wel.

twijfels
datum: 2016-09-05 22:17:05nr: 48863

@programmatuur van de aansturingsmodule@
.
Bestond dat al op een motor van 1997?

wout
datum: 2016-09-06 14:19:35nr: 48864

als dit nog niet bestond in 1997 dan heb je er ook geen problemen mee, het is vaak deze apparatuur die de problemen veroorzaakt bij bijv. een wijziging aan uitlaat of carb. deze modules regelen namelijk van alles en nog wat,

peer
datum: 2016-09-06 15:17:45nr: 48865

Wout jij bent van de generatie knopjes en chipzooi

Even terug in de tijd toen er nog geen chip in je motor zat om alles te regelen werd dat gedaan door stelschroefjes enz , nogmaals het uitlaatsysteem /brandstof voorziening/lucht voorziening zijn altijd af fabriek op elkaar afgestemd als je het een gaat veranderen zul je de rest ook mee moeten nemen , vroeger moest dit door handmatig afstellen/wisselen van onderdelen nu word dat gedeeltelijk op gevangen met een chip en software dus het blijft eigenlijk het zelfde ga je veranderen en je afstelling houd het niet bij dan moet je toch een andere chip insteken, maar een motor uit 97 is nog gewoon schroef werk


wout
datum: 2016-09-06 15:26:08nr: 48866

peer, even voor alle duidelijkheid, ik ben niet van de generatie die jij schetst, ben van 62, en de vele motoren die ik heb gehad (en nog heb) waren (en zijn) allemaal van de generatie klassiekers, wat ik probeer duidelijk te maken is dat het allemaal zon vaart niet loopt met de afstellingen als je alleen een andere uitlaatdemper plaatst, een open uitlaat is weer een ander verhaal maar iets meer open als origineel is nooit een probleem.

peer
datum: 2016-09-06 18:37:55nr: 48867

iets open is ook geen probleem ben van 1954 en heb mijn rijbewijs in 1973 gehaald en knor nog steeds rond nooit gestopt grt Peer




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl