Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Viliers 200cc start koud, maar na even niet meer

Willy
datum: 2016-09-13 23:23:17nr: 48875

Hallo allemaal. Ik zit bmet een vreemd probleem. Sparta 200NL uit 1954 met Viliers 200cc blok. De motor start als hij koud is, wel met moeite. Meestal moet ik hem aanduwen, ooit met de kickstarter. Als hij even gelopen heeft en afslaat, krijg ik hem niet meer aan de gang. Bougie vonkt, ontsteking staat naar mijn idee goed, krijgt benzine. Iemand een idee?

Pieter
datum: 2016-09-14 14:51:17nr: 48876

Hoe lang blijft hij lopen?? "Even" is niet duidelijk genoeg?

Je zegt hij krijgt benzine, is dit genoeg? Wordt de bougie zichtbaar echt druppelnat na vele start pogingen, wanneer je die er ter controle uitdraait? Want droog is een benzine toevoer probleem. Ruikt de motor dan sterk naar benzine?? Stroomt de benzine wel overtuigend uit de kraan, filter in de tank schoon, beluchting dop goed? Kun je handmatig vlotteren op je carburateur, zodat hij licht overstroomt??

Verder kan de bougie wel vonken, maar hapert er echt niets aan, een doorgesleten stopdraad, welke ergens tegen de massa aan zit, haal de stopdraad es even los?? Probeer es een andere bougie kabel en/of dop. Een andere bougie, andere warmtegraad? Soms zoekt men gelijk naar te moeilijke problemen.

Kortom eerst alles nog een nalopen en zeg es hoe lang hij wel door loopt.


Willy
(Wens bij dse punt nl)
datum: 2016-09-14 15:54:22nr: 48877

Pieter , alvast bedankt voor je reactie. Benzine kan het naar mijn gevoel niet aan liggen. Er zit een hand overloop op, deze geeft genoeg benzine. Indien ik de motor zonder bougie rond gooi, dan ruik ik ook benzine. Het is wel zo dat ik de bougie niet echt nat vind. Wat betreft de bougie, deze vonkt wel. Misschien niet krachtig genoeg, maar ik zou dan wel een keer een plofte verwachten. In het weekend zal ik er eens naar kijken. In ieder geval een nieuwe bougie met dop erop zetten.en zal de carburateur eens in de ultrasoon reiniger stoppen. En met even lopen bedoel ik, dat het verschillend is. Zo rijd ik een kilometer, trekt goed door en loopt lekker. Laat hem afslaan en krijg hem niet meer aan de praat. Een andere keer is het na 50 meter al gedaan. Het is me te verschillend. Ik houd jullie op de hoogte

Nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2016-09-14 18:18:25nr: 48878

Een vonkje tussen de bougie electroden in de open lucht zegt helemaal niets.
Onder druk is er aanzielijk meer spanning nodig voor een vonk.
Een 6 mm lange vonk is bij een laaggecomprimeerde motor wel zo'n beetje het minimum


Pieter
datum: 2016-09-15 10:38:44nr: 48882

Willy,afgaand op wat je omschrijft, dat hij soms een kilometer dus wel goed kan lopen,lijkt op haperende ontsteking maar is het wel vaag. Maar inderdaad een verstopt kanaaltje, vlotternaaldopening of sproeier kan ook nog heel best het euvel zijn. Dus idd blaas alles nog es heel goed door. Test daarna weer en laat de ontsteking eerst nog even voor wat hij is. Anders weet je niet achteraf waar het probleem zat.

Een 6mm lange vonk zou kunnen Nanko hoor, zegt mij niet zo heel veel. Tuurlijk zegt een mooie vonk tussen je bougie punten wel iets, is die er niet dan loopt hij sowieso niet, maar idd hij moet overtuigend zijn.




Nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2016-09-15 11:02:59nr: 48883

Kleine toelichting dan, bij 0 Bar (buiten luchtdruk) heb je ongeveer 1 kiloVolt nodig om een vonkje van 1 mm lengte te krijgen.
Verhoog je de druk dan is er meer spanning nodig ( Passchenkromme)
Per Bar is er ong. 1 KV meer nodig om 1 mm te overbruggen
Als de bougie electrode afstand 0.5 mm is en de compressie einddruk is 7 Bar moet je ontsteking dus minimaal 3.5 KV kunnen leveren anders zal er geen vonk overslaan.
3.5 KV is een 3.5 mm vonk in open lucht, met een beetje reserve wil je dan toch wel 5 mm kunnen trekken.

Pieter
datum: 2016-09-15 14:37:28nr: 48884

Nanko thanks, ik geloof je

Willy
datum: 2016-09-15 21:12:39nr: 48886

Zojuist de carburateur in een hoog frequent bad gehad en doorgeblazen. Terug erop gezet, maar geen verbetering. In het weekend de bougie e.d. vervangen c.q. nakijken. Ik houd jullie op de hoogte


kabel
datum: 2016-09-16 11:09:57nr: 48887

Ik sluit mij aan bij Nanko: het kan heel goed zijn dat de vonk die de ontsteking produceert onvoldoende is.

Monteer een andere onsteking, (spoel en vliegwiel) en probeer het opnieuw. Uiteraard ook bougiekabel, bougiedop vervangen. Niet alles in 1 keer, maar stap voor stap. Dan weet je daarna welk onderdeel de problemen veroorzaakt heeft.


Mijn eigen ervaring (met een ander type motorfiets):
Vorig jaar na een grondige restauratie was ik op het punt beland om de motor te starten. Eerst eens gekeken of de bougies vonken lieten zien. Dat was het geval! Starten lukte niet. Alles geprobeerd. Uiteindelijk een andere ontsteking gemonteerd en 2e trap lopen!!



schaap
datum: 2016-09-16 19:08:52nr: 48888

Als eerste je condensator vervangen is bijna altijd na een tijd lek,en kost je rond de 10 euro,dus daar hoef je het niet voor te laten,laat de spoel even testen(koud en warm!) bij een bedrijf er zitten verschillende in nederland oa Arris kramer,en indien nodig kun je de spoel laten wikkelen,het vliegwiel mankeert bijna nooit wat aan eventueel kun je het magnetisch veld op laten sterken.succes!

willy
(wens bij dse punt nl)
datum: 2016-09-21 19:35:28nr: 48897

Nou, de carburateur schoongemaakt en de ontsteking eens goed nagelopen. Hij loopt nu weer goed. Ik denk dat het de aansluiting van de bougiekabel naar de spoel is geweest. Hier hoort een verend systeem te zitten en werkte niet helemaal goed. Nu tijdelijk een schroef ingezet en maakt nu goed contact met de spoel. Als iemand het originele onderdeel heeft, dan hoor ik dat graag.
Toch bedankt iedereen voor alle reacties




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl