Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Verschillen tussen WL, WLA en WLC

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-21 15:48:09nr: 48896

We zaten hier naar aanleiding van een 48'er die te koop staat te bedenken wat nu eigenlijk de (motorische) verschillen zijn tusen burger WL's en de 'Liberator', de WLA en WLC machines. Wij komen niet veel verder dan de compressie en de carburateur. Iemand enig idee?



B.Pols
datum: 2016-09-21 19:34:14nr: 48898

De WL en de WLA hebben een ingespaakte remtrommel voor, en een aangeboute remtrommel achter; de WLC heeft beide remtrommels aangebout aan de naaf, waardoor de wielen uitwisselbaar zijn en een reservewiel op voor- en achterwiel te monteren is
De WL en de WLA hebben kleine voorvorkschommels met een dunne steekas met aan beide zijden een moer; de WLC heeft grotere vorkschommels met een veel dikkere steekas met aan een kant een moer.
De versnellingsbak van de WL heeft 2 bouten onder voor montage en is smaller dan de WLA en de WLC versnellingsbakken die ook nog eens 3 bouten voor de bevestiging hebben.
De spatborden van de WL heeft zijkanten; de spatborden van de WLA en de WLC zijn aan de zijkanten open,zodat zand en modder in het veld beter afgevoerd werden.
De WL heeft een burger achterlicht, de WLA heeft 2 grote achterlichten, en de WLC heeft 2 kleine aluminium achterlichten.
Dan zijn er nog kleine wijzigingen per jaar wisselden,zoals een lage koplamp op een WLC van 1942,een rond luchtfilter op de WLA die later doosvormig werd, en nog meer van deze kleine wijzigingen.


dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-21 20:52:44nr: 48899

Kijk, dat is tekst! Bedankt. Het was nav een 1948'er in vol ornaat die bij een klassieke auto handelaar in Drempt staat.

steven
(s.doolaar bij outlook punt com)
datum: 2016-09-21 21:28:39nr: 48900

En ze zijn allemaal mooi.(ik heb mijn WLC al 26 jaar)

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-21 22:58:38nr: 48901

Ha! Gelijk heb je! Ik ben al 26 jaar aan het sparen!

Rudy
(rudyhadee bij gmail punt com)
datum: 2016-09-22 06:48:44nr: 48902

Heb je hier wat aan?

http://www.bensbikes.nl/Liberator/TheLiberatorWLA-WLC.html

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-22 09:19:49nr: 48903

Hadie Rudy, Die ken ik. Ik ken Ben tegenwoordig zelfs in het wild. Een superaardige figuur. Straks ff aan de Guzzi sleutelen ipv over Harleys te dromen :-)

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-09-22 10:22:36nr: 48904

Hadie Rudy, Ik heb Ben v Heleden zelfs onlangs in het wild ontmoet. Een erg aardig mens!
Maar daar had ik niet aan gedacht. Ik dacht dat hij alleen WLA's en C's had gedaan. Zoeken we op!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl