Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Voorvork transplantatie


datum: 2016-12-21 10:32:27nr: 49164

Goedemorgen/middag/avond.

Deze winter wil ik bij mijn hard tail XS 650 (begonnen als XS 650 SE, nu met een weld-on hard tail) een XT 500 voorvork/voorwiel monteren. Iemand enig idee van de maten van het balhoofdstel van zo'n XT? Van de diameter van de voorvorkpoten van zo'n ding?

Een XL 500 voorkantje is ook een optie.

Met jullie gegevens kan ik dan op onderdelenjacht. Voorkantje, achterwiel met spaken... Klein grut.
Prettige kerstagen trouwens :-)

Gert
datum: 2016-12-21 12:48:11nr: 49165

Mijn eerste reactie is: Zo'n XT500 voorvork is veel te slap.
Dat commentaar kreeg ik in 1980 al toen ik mijn destijds nieuw aangeschafte XT500 vol trots liet zien aan Ed Pols.
Maar de maten weet ik zo niet.

Jij ook prettige feestdagen natuurlijk, en denk er nog eens goed over na, waarom wil je dat eigenlijk?

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-12-21 15:09:45nr: 49166

Hoi Gert, Voor 'te slap' zijn er dikkere veren te regelen. Maar ik moet eerst eens de HOH afstanden tussen de poten en de lengte van de balhoofdspen weten. Misschien scheelt dat een hoop vermaken en het opnieuw uitvinden van het wiel. Ik heb een XS650 SE waarvan de achterkant nu star is door de aangelaste hard tail. Het idee is dat het resultaat op iets als een oude 5T speed twin moet gaan lijken. En dat gaat het hem natuurlijk niet worden met de schijfrem in dat lompe gietwiel. Voor de achterkant moet ik ook nog een gespaakt XS 650/TX750 achterwiel hebben. Plus een achteterspatbord en achterlicht. En deegroldempers, plus de tijd om de tank zo te verzagen dat mijn Harley panzadel er achter te knutselen is. Er is immers bijna nooit meer wat leuks op tv te zien?

Gert
(gert.huyser bij hetnet punt nl)
datum: 2016-12-21 15:55:27nr: 49167

Ha Dolf,
Met "slap" doelde ik niet op de vering, maar op het torderen van het geheel. Ed Pols deed het wiel tussen z'n knieŽn en showde even hoe je het stuur naar links en rechts kunt draaien terwijl het wiel in lijn bleef. Nu was hij vooral van de Guzzi's natuurlijk, maar ik schrok er wel een beetje van.
Ik heb thuis een werkplaatshandboek van de XT, zal vanavond wel even kijken of daar maten in staan.


dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-12-21 17:11:19nr: 49168

Ah, Dat zal. Maar natuurlijk zijn Guzzimensen enorm sterk. Ik heb er ook eentje. Die til ik elke avond naar binnen :-) Het idee is dat ik lekker bezig ben en het mooi vind. Ik zie mezelf op een hardtail niet heel erg lang of snel rijden en hard remmen. Het zal wel bij ritjes in de regio tussen Arnhem en Doetinchem blijven. Voor de lange stukken heb ik immers een Guzzi. Ik zie de ontwikkelingenm met spanning tegemoet.


Gert
datum: 2016-12-21 21:42:46nr: 49170

Het Haynes owners workshop manual geeft in ieder geval geen afmetingen.
Maar ik vond nog wel dit zeer uitgebreide overzicht - weet je in ieder geval de diameter van de poten (36 mm).

http://www.caferace.com/forktubesizes.pdf

En ik zie op internet ook genoeg ideeŽn voor een hardtail XS650.
Leuk project!

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-12-23 11:04:54nr: 49176

Bedankt! Het blijft lekker zoeken. Voorlopig heb ik al een BMW /5 voorspatbord, een Guzzi Floridatank, een immitatie WL panzadel en een stel dunstall decibel dempers, een crossstuur plus twee Fiamm toeters :-)
Prettige feestdagen & een voorspoedig 2017!

Gert
datum: 2017-01-29 16:53:09nr: 49304

Hallo Dolf,

Vanmiddag even in de garage geweest en heb de boel opgemeten. Ik heb je de foto's gemaild, maar voor alle meelezers: Ik kom uit op een balhoofdlengte van 175 mm en een HOH (van zaagsnede tot zaagsnede) van 185 mm.
Succes ermee!

Groet,
Gert


rene
(vosco39 bij hotmail punt com)
datum: 2017-01-29 19:50:45nr: 49307

Je ben iets aan het bouwen wat ik al heb!
Ik heb een triumph 6t hardtail uit 55 met een xt500 voorvork en 21 inch voorwiel.
het frame is ongeveer 11 cm langer dan normaal ,geeft wel een enorme draaicirkel maar rijdt comfortabeler dan een kort frame en stuiterd veel minder.
ook een zweefzadel ,Moto Guzzi stuur en een Harley tank.uitlaten aan 1 kant .
ik ben zeer te spreken over de voorvork en ben nu bezig met een Matchless caferacer waar een sr500 vork in zit.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-01-30 12:10:37nr: 49310

Dan ga ik vanavond ook de garage in! Bedankt voor je speuwrk en onderzoek!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl