Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Model Kawasaki Z250

Menno Bruis
datum: 2017-01-03 11:20:36nr: 49196

Goedemiddag, ik ben in het bezit van een mooie 250 CC Kawasaki uit 1983 maar het is me niet duidelijk welk type het is. Op het kenteken staat Kawasaki Z250C 1983. Maar volgens mij is de Z250C tot 1982 gemaakt. Verder ziet hij er niet uit als Z250C. Eerder als een Z250 ltd.

Op het frame staat KZ250G-013612 en op het motorblok KZ250DE039656

Is er iemand op het forum die weet welk type is heb ?

Menno

G
datum: 2017-01-03 12:34:30nr: 49197

Het komt wel voor dat voertuigen van een bepaald jaar pas in het volgende kalenderjaar op kenteken worden gezet.
Zo'n motor of auto heeft dan bij de importeur in de voorraad of bij de dealer in de showroom gestaan en is pas later verkocht.
Misschien is dat met jouw Kawasaki ook gebeurd.

Menno Bruis
datum: 2017-01-03 13:31:11nr: 49198

Bedankt G, ik heb het idee dat mijn motor niet van het type Z250C is. Ik was zojuist bij Motoport en ze konden me ook niet vertellen welk type het is.

Menno

Kabel
datum: 2017-01-04 11:15:57nr: 49199

Is er een Kawasaki Club die je misschien verder kan helpen?

Misschien betreft het een afwijkend importmodel uit VS of Canada?
Als je een paar foto's op internet zet, b.v. op Photobucket.com, of Flickr.com/ of soortgelijke website, dan kun je de adressen van de foto's (begint met http:// ) hier plaatsen. Kunnen we meekijken.

BRO
datum: 2017-01-04 14:40:07nr: 49200

Ik heb een onderdelen boek (1980) daar staat op de omslag Z250-G met een afbeelding van een Kawa ltd model.
Dit model heeft gietwielen en een electronische ontsteking.
Het onderdelenboek is geldig voor:
- motorblok nr KZ250DE019501 en hoger
- frame nr KZ250G-006801 en hoger.

Ik zelf heb een KZ250D1 uit 1980 het was een ltd model met draad spaakwielen en contactpuntjes maar in de loop der jaren is het een kruising geworden tussen een D1 shopper model ltd en een C1 normaal model.
Hij is maar max 19PK maar is niet kapot te krijgen ik heb er al 100.000km opgereden, toen rammelde de zuigerpen.
Wel het olie pijl regelmatig controleren.



Menno Bruis
datum: 2017-01-04 21:52:11nr: 49202

Bedankt Kabel en Bro. Ik heb een paar leuke Kawasaki forums gevonden.

De mijne heeft geen contactpuntjes . En hij heeft gietwielen. Volgens mij heb jij een kickstarter Bro ?
Het is een leuk en licht motorfietje

Ik kreeg ook bericht van de officiele Kawasaki site. Ze hebben adhv de nummers uitgezocht welk type het is. Het is een Z250-G3 van 1982

Engine No: KZ250DE030526~
Frame No: KZ250G-012705~

Via ebay heb ik een sleutelboek bij repair.com in Amerika kunnen bestellen.

Het motorblok ligt momenteel open want de zuigerveertjes zitten tegen de zuiger aangebakken. Hij had een compressie van 2 bar. Ik heb 1 van de twee veren bijna los. Daar ben ik al vier dagen mee bezig. Met hulp van een brander wd40 remvloeistof remreiniger diesel en Griffon IMAL kruipolie. Dat is nog niet zo makkelijk. Om het dan nog heel te houden bedoel ik. Die zuigertjes zijn niet zo makkelijk te krijgen. Al zijn het geloof ik dezelde zuigers als een Z1000. De veren zijn iets makkelijker aan te komen. Maar de zuiger en ook de cilinder ziet er nog goed uit. Als de veren niet vast zouden zitten had hij niet open gehoeven. Ik heb de kleppen in een schoteltje oplosmiddel gezet en er is veel roet afgekomen maar er zit nog steeds hardnekkig kool op. Gewoon maar doorgaan denk ik zo.

Menno


BRO
datum: 2017-01-05 13:52:36nr: 49203

Ik heb tekoop een nieuwe zuiger overmaat 0,5 mm plus zuigerveren plus zuigerpen, helaas geen borgveren zuigerpen, alles origineel kawa.
Als je belangstelling heb hoor ik het wel.
De overmaten voor zuigers zijn 0,0 0,5 en 1,0 mm dus je kan de cilinder maar 2 keer uit boren.


Menno Bruis
datum: 2017-01-05 16:44:12nr: 49204

Hoi Bro. Dat is mooi. Misschien is dat wel beter dan alleen zuigerveren kopen. Weten we zeker dat het de goeie maat zuiger is ? Ik weet niet zeker welk materiaal de cilinder is. Alluminium met een gietijzeren bus kan dat ? Ik weet ook niet of er nu al een overmaat zuiger in zit. Ik heb net de cilinder en de zuiger opgemeten met een schuifmaat en die zegt 69,90 mm. Maar met een schuifmaat kun je eigenlijk niet naukwkeurig meten.

Menno Bruis
(moosterling bij chello punt nl)
datum: 2017-01-05 18:41:46nr: 49205

Ik heb net een motoren revisie bedrijf gebeld om te vragen wat uithonen kost. Hij zei dat het 80 euro kost. Wat is de prijs die je voor de zuiger wil hebben Bro ?

BRO
datum: 2017-01-06 19:55:38nr: 49208

Op de bovenkant van de zuiger staat de overmaat vermeld.
als er niets op staat is het een standaard zuiger, staat er 0,50 op dan is het de eerste overmaat, staat er 1,00 op dan is het de tweede overmaat.
Bij de overmaat staat ook een pijltje dat na montage naar voren moet staan.
De vraag is wat staat er op jouw zuiger.
Ik kan alleen de eerste over maat leveren.

Menno Bruis
datum: 2017-01-06 20:59:20nr: 49209

Op mijn zuiger staat geen getal. Er staat wel een pijl op. Misschien heeft een motoren revisie bedrijf een zuiger die in deze cilinder past zonder dat hij opgeboord hoeft te worden. Of zijn zuigers zo verschillend dat ik een orginele kawasaki zuiger moet hebben ?

BRO
datum: 2017-01-07 15:13:48nr: 49212

Ik heb nog wel een gebruikte Kawa standaard zuiger compleet (alleen een pijltje) 30.000 KM gelopen compleet met veren en pen.
te koop voor een zacht prijsje

William
(william.hoebeeck bij telenet punt be)
datum: 2017-01-07 15:21:35nr: 49211

OP Kapaza.be staat er voor Z250C een zuiger-cylinderset te koop(diameter 70) met oliefilter erbij voor 105 euro.Eveneens de 2 zijdeksels.

Menno Bruis
datum: 2017-01-07 21:06:43nr: 49216

Hoi Bro en William. Ik heb vanmiddag de veren er goed afgekregen. De zuiger ziet er nog goed uit. Ik ga maandag de cillinder laten opmeten bij een motoren revisie bedrijf en vragen wat zij denken dat ik het best kan doen.

Menno Bruis
datum: 2017-01-20 19:25:25nr: 49286

Vandaag heb ik contact gehad met het motoren revisiebedrijf. De cilinder en de zuiger zijn nog in goeden staat. Passende zuigerveren worden besteld. Zuigerveren zijn blijkbaar een beetje algemeen.

Inmiddels heb ik nog een Z250C aangeschaft.
Het lijkt hetzelfde type motor. Met elektronische ontsteking.
Hopen dat ze veertjes niet ook vastzitten.
De zuiger is in ieder geval wel los.

Menno

Menno Bruis
datum: 2017-01-22 23:15:54nr: 49291

Hoi Bro, ik lees aan berichten op dit forum dat je behoorlijk veel kennis hebt van de Z250. Ik ben er achter dat sommige blokjes hun koppeling hevel aan de rechterkant bovenop het motorblok hebben en andere blokjes hebben dat niet. dan zit er onderaan het motorblok een hevel en de koppelingskabel zit aan de andere kant van het motorblok aangesloten.

Die nieuwe Z250LTD die ik gekocht heb rijd heel goed. het blok heet KZ250DG002528 en dit blok heeft dus geen koppelings hendel bovenop aan de rechter kant. Op het kenteken staat 1985. Ik heb de compressie gemeten en die was 11,5 bar.

BRO
datum: 2017-01-23 19:26:04nr: 49294

Er zijn ook Z250 (KZ250) uitvoeringen met een tandriem aandrijving, bij deze modellen zit het koppelings mechaniek aan de rechter kant boven op het motorblok.

Volgens het wp boek moet de compressie liggen tussen de 9,1 en 13 bar.

De Z250(kz250) is een afgeleide van de KZ200, hierdoor zijn heel veel onderdelen uitwisselbaar.

Ik had niet verwacht dat deze motorfiets zolang goed zou blijven, en had een strategische voorraad onderdelen aan gelegd, die nu veel te groot is.

Menno Bruis
datum: 2017-02-08 08:11:20nr: 49334

Hoi Bro. Ik heb de cilinder en de zuiger terug van het motor revisie bedrijf. Kan ik de oude boutjes en schroeven gebruiken om hem weer in elkaar te zetten of zijn er boutjes die je moet vervangen ivm uitrekken ? Bijvoorbeeld de lange bouten waar de cilinder mee vast zit. Kan ik gewoon de aantrekmomenten gebruiken uit het wp boek gebruiken of is dat alleen bij nieuw bouten ?

BRO
datum: 2017-02-10 14:03:39nr: 49339

Ik heb 2 wp boeken, een van Kawa en een van Clymer.
Maar ik ben nergens tegen gekomen dat bouten of schroeven maar een keer gebruikt mogen worden of dat er na gebruik andere aanhaalmomenten moeten worden toegepast.

Toen ik mijn motor pas had zweten hij olie tussen de cilinderkop en de cilinder.
Ik heb tot 4 keer toe de pakkingen en o-ringen vervangen zonder resultaat, en telkens de dezelfde bouten en schroeven gebruikt.
De hoeveelheid door zweet olie stelde niets voor, dus ik heb het maar zo gelaten, bovendien voorkomt het roest vorming en laat zien dat de olie pomp het nog doet.
De teller staat nu op 106000KM en alle bouten zitten nog vast, dus op dat punt is hergebruik geen probleem.



Menno Bruis
datum: 2017-02-19 14:45:28nr: 49372

Hoi Bro. Hij rijdt prima met de nieuwe zuigerveertjes. Al heeft hij nog niet zoveel compressie als die andere Z250. Maar dat hoort zo met nieuwe zuigerveertjes. Ik ben nog op zoek naar rubbertjes die aan het frame zitten en waarmee de zijkapjes vastgemaakt worden.

En eigenlijk ook een inlaat spruitstuk want die is behoorlijk uitgehard.

Zijn dat onderdelen die jij extra hebt en waar je vanaf wilt ?

Menno Bruis
datum: 2017-02-19 14:50:45nr: 49373

en een benzinekraantje en een rechter zijkapje ? En misschien zelfs een carburateur ?

BRO
datum: 2017-02-20 21:30:31nr: 49380

Ik heb de volgende onderdelen voor je:
Rubbers voor de zij kapjes nieuw 4X nr 31082-005
Inlaat spruitstuk nieuw 1x nr 16065-1028
Rechter zijkapje oud 1x nr36001-1092-07 kleur blauw, door de jaren lange opslag is de verpakking af gedrukt in de laklaag, misschien is het er nog uit te poetsen

Dit heb ik niet voor je:
Keihim CV32 Carburateurs zijn zeldzaam ivm de membraan die er inzit
Voor benzine kraantjes moet je eens gaan kijken in de web winkel van Roukema.




Menno Bruis
datum: 2017-02-20 23:00:08nr: 49381

Hoi Bro, dat is super dat je die onderdelen hebt. Ik zou ze graag van je overnemen.

Waarschijnlijk heb ik de carburateur kunnen repareren. Iemand had het membraam ingesmeerd met vloeibare pakking ofzo. De gasschuif kon ook niet soepel bewegen. Ik heb het membraam schoongemaakt met alcohol en het ziet er naar uit of hij nog helemaal goed is. De gasschuif beweegt ook weer soepel. Of hij echt helemaal goed is kan ik morgen proberen. Ik heb ook een nieuwe gasnaald besteld bij Roukema.

Omdat ik nu twee z250 heb kan ik mooi onderdelen verwisselen om zo achter een fout te komen. Dat is heel handig. Die cilinder waar nieuwe zuigerveren inzitten heeft nog niet zo heel veel compressie. 7 BAR. Hij heeft nu 35 km gereden. Ik denk dat die compressie nog beter wordt.

Als ik die onderdelen kan overnemen zou dat heel mooi zijn. Dan zijn ze alletwee weer in orde. Als je me mailt op mijn emailadres kunnen we een prijs enzo afspreken. Ik woon in de buurt van Rotterdam. Is dat ook jouw buurt ?

Menno Bruis
datum: 2017-02-20 23:21:03nr: 49382

een nieuwe vlotternaald heb ik besteld bedoel ik

Menno Bruis
datum: 2017-02-20 23:24:17nr: 49383

Het is niet erg dat de verf van het zijkapje niet mooi is. Dan maak ik er een nieuw kleurtje op. Het kapje wat er nu op zit is kapot bij die twee rechthoekige bevestigingen. Waar die rubbertjes ingaan. Ik heb het vandaag opgelapt met twee aluminium plaatjes van 1 cm bij 10 cm maar dat zit toch niet zo goed. Dus als het kasje dat je hebt voor de rest niet kapot is is dat prima

BRO
(glbrong230 bij gmail punt com)
datum: 2017-02-21 11:00:58nr: 49386

Ik woon in Den Haag, dus gezien de afstand mag je van mij langs komen, dan kan je gelijk zien wat je koopt.

Een compressie van 7 bar is wel erg laag, heb je tijdens het meten de gasklep wel helemaal open gedraaid.

Menno Bruis
datum: 2017-02-21 11:34:02nr: 49387

Hoi Bro, ik heb de compressie gemeten met de gasklep open. Ik heb net voor de zekerheid nog een keer gemeten en hij is nog steeds 7 BAR.

Zojuist kwam het pakje van Roukama binnen en heb ik de carburateur erop gezet. Hij werkt nog niet goed. Hij loopt prima als ik minder dan half gas geef. Als ik meer gas geef dan verslikt hij zich. Het is niet zo dat hij me choke aan beter rijdt. Misschien zit er wel wat water in de benzine. Door de dop heengekomen bij het wassen. Ik heb nu ook carburateur schoonmaak spul door de benzine gedaan.

Den Haag is best dichtbij. Ben je vandaag thuis ?

Menno Bruis
datum: 2017-03-14 22:24:46nr: 49431

Hoi BRO ik stel deze vraag op het forum omdat op deze manier andere mensen ook wat hebben aan het antwoord. Ik ontdekte dat ik een carterdruk had in mijn motorblok. Ik draaide de olievulschroef eraf met draaiende motor. Toen gutste er olie ui. Het spoot wel een meter hoog. Dus ik probeerde het bij die andere kawa en daar spoot ook de olie uit toen ik de dop losdraaide. In het luchtfilter ,die verbonden is met de carterontluchting, ligt geen olie. Ik ga eens proberen of ik kan meten hoeveel de carterdruk is want ik had begrepen dat carterdruk normaal is en al helemaal bij een 1 cilinder. Weet jij hier iets van ?


BRO
datum: 2017-03-15 20:13:58nr: 49435

Hallo Rinus
Ik heb ook eens een keer de olie vuldop er af gedraaid en toen gestart, en dat gaf de zelfde verschijnselen.
Als je door het olie vuldop gat kijkt zie je de koppeling met tandwiel, alle smeerolie die op je koppeling met tandwiel te recht komt word er afgeslingerd, en komt ter plaatse van de vulopening naar buiten.
Dus volgens mij is dit niet bijzonder.

In de lucht filter kast komt geen olie terecht, dit wordt door de olie afscheider in het motorblok weg gevangen.
Deze olie afscheider is een ingegoten kamertje in het motorblok met de bekende slang naar je lucht filter.






Menno Bruis
datum: 2017-03-15 23:26:29nr: 49436

Hoi George. Ik ontdekte dat het oliefilter helemaal dicht zat. Er zat ook een beetje metaal slijpsel in de olie. Wat volgens mij normaal is bij nieuwe zuigerveren. De compressie is van 7 naar 9 BAR gegaan na 100 km rijden.

Voor beide kawa's ga ik nieuwe oliefilters kopen.

Dan heb ik nog een vraag over de lucht schroef op de carburateur.
Ik las dat je ergens had geschreven dat de basis instelling is
quote: De standaard afstelling is zachtjes vast en dan 1 3/8 los.

Wat bedoelde je met 1 3/8 ? Bijna 1,5 slag ?

BRO
datum: 2017-03-16 21:50:54nr: 49442

Hallo Rinus
Volgen het Kawa boek is het stationair toerental bij warme motor 1150 tot 1350 rpm.
De standaard afstelling van de mengsels schroef is zachtjes vast en dan 1+3/8 terug dat is bijna 1,5 slag.
Bij modellen van voor 1981 (met contactpuntjes) kan je niet bij de mengsel schroef komen omdat de schroef met een afdek plaatje vast gelijmd is.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl