Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Remschijven revisie

Ben
(ext bij home punt nl)
datum: 2017-01-15 15:35:53nr: 49263

Kan iemand mij vertellen hoe je oude remschijven van een Laverda kunt ontdoen van roest, juist ook in de kleine koelgaatjes.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-01-17 11:52:43nr: 49268

In de klassieke autowereld worden moeilijke plekken gebeitst in een dompelbad. Zoiets?

Ben
(ext bij home punt nl)
datum: 2017-01-17 11:55:12nr: 49269

Goede tip.
Ik ga er naar op zoek.
dank u.

kabel
datum: 2017-01-17 12:25:38nr: 49270

Zelf ben ik eens gesmede/hardverchroomde schijven (Grimeca) te lijf gegaan met een staalborstel om roest te verwijderen. Dat gaat heel goed. Het materiaal is zo hard dat een staalborstel er niet op krast.

Er was echter een probleem. Oxidatie had "putjes" geslagen in het oppervlakte waardoor ik deze schijven niet meer kon laten hardverchromen.

Bij Wheeler Dealers heb ik eens gezien dat Edd China een speciaal apparaat ter beschikking had waarmee de toplaag van de schijven werd verwijderd. Als je op YouTube zoekt naar "How To Replace Brake Discs: Porsche Boxster" dan krijg je eea te zien.

sjaak
datum: 2017-01-30 21:01:29nr: 49311

Bladerend door de site lees ik de vraag betreffend de Laverda remschijven. De typen Laverda(met schijfremmen) werden uitgerust met gietijzeren remschijven. Dit houdt in dat de schijven bijzonder gevoelig zijn voor vocht en dit tonen d.m.v.oppervlakte roest. Het schuren en/of afdraaien heeft geen enkel nut. Één volgende keer in vochtige omstandigheden en de oppervlakte roest is weer alom aanwezig. De remedie: een paar maal stevig de remmen aanspreken en de schijven zijn weer schoon(op de gaatjes na, die krijg je nimmer roestvrij.) Overigens is het met de remcapiciteiten van dergelijke schijven prima in orde.

vr.gr. Sjaak

jos
datum: 2017-05-02 11:44:01nr: 49596

ooit gedaan met een boor machine en een boortje van "dezelfde" maat

Ben
(ext bij home punt nl)
datum: 2017-05-02 18:09:14nr: 49598

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage.
Ik heb ze inmiddels laten vuurverzinken (schoperen). Dat was best mooi. Alleen heeft het bedrijf dat de remvlakken elders wat laten afdraaien om de verzinkte laag van het remvlak af te halen. Daar ging het fout. De schijven zijn zo hard dat je ze niet zomaar kunt afdraaien.Ze zijn nu verknald.
Daardoor heb ik 3 nieuwe schijven moeten kopen, waarvan het schopeerbedrijf me heeft aangeboden de helft te vergoeden. Het waren geen nieuwe schijven, dus dat vond ik fair. Nog even wachten of hij het volgende week ook echt betaalt. het gaat om 50% van € 450 !
Groet,

Ben

G
datum: 2017-05-02 23:01:44nr: 49599

Uit nieuwsgierigheid... Wat is er misgegaan bij het afdraaien?

marcel
datum: 2017-05-07 14:42:16nr: 49614

ze hadden ze beter kunnen afslijpen ipv afdraaien.
Waarom scoperen eigenlijk, dit gaat gepaard met hele hoge temperaturen en waarschijnlijk is dan de samenstelling veranderd?
Je bent ook immers je orginele remoppervlak kwijt.
Gelukkig vangt het bedrijf het netjes op.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl