Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

zit nog een zuigerveer onder de krukas pen.

de robby
datum: 2017-03-14 13:24:15nr: 49429

ik heb hier een zuiger liggen zonder veren.
maar die heeft nog een een veer onder de zuigerpen zitten.
maar vraag is ,moet dit een olie veer zijn of een compresieveer zijn,??,.
(er zijn geen gaten in de zuiger waar de veer moet komen.
heb dit eens in lot gekocht in stukken deze motor, en de veren van de zuiger waren er niet bij.
is van een Italy de motor.

albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-03-16 21:20:12nr: 49441

Als er geen gaten in de zuigerveergroef zitten lijkt het mij een compressieveer. Bij mijn 2takt uit 1926 zit er ook een compressieveer nog onder de zuigerpen. Volgens de kenners kon ik die veer gewoon weglaten want die deed toch niets. maar daar klopte niets van. De motor loopt zelfs niet zonder die veer. Je krijgt dan blijkbaar toch een slechte(re) spoeling ofwel cartercompressie. Als het een 2takt is, zit er trouwens wel een veerslot, een pennetje, ergens in de groef. Anders kan de zuigerveer draaien en in een poort terecht komen.

de robby
datum: 2017-03-21 12:36:29nr: 49465

Bedankt Albert.
het is een4 takt.een 138 cc.
er zitten géén gaten in de groef van de zuiger ,waar de veer moet komen.
ik denk ook dat het een compresieveer is.
de motor is met een oliespatter op de krukas.
maar wat gebeurt er met de onderkant,waar de compresieveer zit,nog een stukje van 2 cm tot onderaan zuiger???
hoe word dit nog gesmeerd????


Albert
(Tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-03-31 08:16:43nr: 49494

Het blijft altijd moeilijk zoiets op afstand te beoordelen.
Wat bij mij opkomt: Ishet wel de originele zuiger of is er later 1 bij gezocht omdat origineel niet meer te vinden was? En als 2e: een compressieveer schraapt maar weinig olie weg dus zou dat geen probleem hoeven zijn. Bij mijn dnepr, ook 4takt, zitten zelfs 4 veren. Boven de zuigerpen zitten 2 compressieveren en 1 olieschraapveer en onder de pen nog een 2e olieschraapveer. En toch nog olie verbruiken, de snoeperd...

Albert
(Tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-03-31 08:16:43nr: 49495

Het blijft altijd moeilijk zoiets op afstand te beoordelen.
Wat bij mij opkomt: Ishet wel de originele zuiger of is er later 1 bij gezocht omdat origineel niet meer te vinden was? En als 2e: een compressieveer schraapt maar weinig olie weg dus zou dat geen probleem hoeven zijn. Bij mijn dnepr, ook 4takt, zitten zelfs 4 veren. Boven de zuigerpen zitten 2 compressieveren en 1 olieschraapveer en onder de pen nog een 2e olieschraapveer. En toch nog olie verbruiken, de snoeperd...

de robby
datum: 2017-03-31 09:57:04nr: 49496

ik heb er een compressieveer op gedaan en ipv een slotspeling van 25 heb ik 30 genomen.
het is nogal een lange zuiger ,misschien is dit de reden voor de zuiger wat in balans te houden (klikken???)odp en bdp.
zodat de zuigerveren minder slijten bovenaan???

de robby
datum: 2017-03-31 10:03:36nr: 49497

het is een 4 takt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl