Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Stationair toerental wisselt met de motor temperatuur

BRO
datum: 2017-04-10 21:03:40nr: 49533

Hallo allemaal.
Het betreft hier een Kawa KZ250 1 cilinder 4 tact van 1980 en 106.000km op de teller met een Keihin CV32 carburator.
Bij matige snelheden 60-70 km/h is het stationair toerental op de toerenteller 1100 tot 1500 rpm.
Bij 100 km/u kan het stationair toerental wel oplopen tot 2000 rpm.
Ik heb de vlotternaald al vervangen omdat het brandstof niveau in de vlotterkamer aan de hogekant was, je moet toch wat.
Ik begrijp ook niet waarom hij zo hoog toerental kan draaien met een prakties dichte gasklep.
Het probleem is er langzaam ingesleten, en na de winter stop is het pas goed opgevallen.
Of is dit een voorbeeld van een versleten carburator.
Wie heeft hier ervaring mee en kan hier wat van zeggen.
Groetje BRO.


B.P.
(b.pols bij telfort punt nl)
datum: 2017-04-12 19:52:03nr: 49540

Als ik jouw verhaal goed lees dan knijp jij de koppeling in terwijl je in een versnelling rijdt en kijkt dan hoeveel toeren de motor draait. Ik vermoed dat de koppeling niet helemaal vrijkomt, en dat het achterwiel en de snelheid ervoor zorgen dat het toerental dan hoger is als bij stilstaande motor.
Als je dit nu weer doet schakel dan terug naar een lagere versnelling
terwijl je de koppeling ingeknepen houdt. Loopt het toerental dan nog hoger op, dan is het wel bijna zeker dat de koppeling niet helemaal vrij komt, en moet je de koppeling of de kabel afstellen.
Succes.

BRO
(glbrong230 bij gmail punt com)
datum: 2017-04-12 20:52:41nr: 49541

Bedankt voor je reactie.

De probleem beschrijving is niet nauwkeurig, sorry.
Het moet zijn:

Na gereden te hebben met een snelheid van 60-70 km/h is bij stil staan het stationair toerental 1100 tot 1500 rpm, dat is prakties de opgave in het wp boek.

Na gereden te hebben met een snelheid van 100 km/h is bij stil staan het stationair toerental 2000 rpm, dat kan knap lastig zijn.

In mijn geval wisselt het stationair toerental met de motor temperatuur ???

Groetjes BRO


Heije
datum: 2017-04-13 13:26:46nr: 49543

Het klinkt als een versleten gasschuif. Hoeveel speling heeft de gasschuif in de carburateur?
Eventueel kan er ook valse lucht worden aangezogen via een gescheurd rubber of een lekke pakking.

BRO
datum: 2017-04-13 21:30:28nr: 49547

Ook bedankt voor je reactie.
Ik ben nu wat gerichter op zoek naar het aanzuigen van valse lucht
Er zit een CV32 carburator op, en deze hebben een gasklep (vlinderklep).
Op de as van deze klep zit een heel klein beetje voelbare speling.
Het kan zijn dat deze speling invloed heeft op de afwijkingen van het stationair toerental.
Helaas heb ik hier geen ervaring mee.
Het wp manual raad demontage van de gasklep ook af.
Ik ben al bezig met een andere CV carburator maar die moet eerst heel goed schoon gemaakt worden.




G
datum: 2017-04-14 08:34:20nr: 49548

Het gaat niet alleen om de vlinderklep.
Na de vlinderklep zit de echte gasschuif die omhoog en omlaag beweegt
en de naald van de naaldsproeier mee op en neer beweegt.
Die schuif wordt bewogen door een membraan dat omhoog trekt als de motor meer vacuŁm zuigt, en omlaag als de motor minder vacuŁm zuigt.
Als die gasschuif te ruim in het carburateurhuis zit (slijtage),
dan kan er lucht omheen stromen en is de mengverhouding zoek
en dat zou dan weer de oorzaak van slecht stationair lopen kunnen zijn.

josthunderbird
(josthunderbird bij hotmail punt com)
datum: 2017-04-20 13:17:13nr: 49563

Met remmen-reiniger even op het inlaat rubber/spruitstuk spuiten ,gaat hij dan sneller lopen dan is er lekkage aan het inlaatspruitstuk/inlaatrubber.succes!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl