Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

draaien van kleppen en zuigerveren

Vennix.j.a
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2017-04-23 11:08:44nr: 49566

Kleppen moeten altijd draaien om ongelijkmatige slijtage te voorkomen.
Soms gaat dat gedwongen met een daarvoor aangebrachte constructie zodat bij elke indrukking een kleine stukje verder zal draaien.
Maar meestal zie je deze constructie niet en dat komt omdat dat normaal al van zelf gaat door de veer die onder de klepschotel zit.
Dat heeft met de massa krachten te maken die op de klepsteel en klepschotel komen.
Ik zal er even verder op in gaan..
Als een veer ingedrukt wordt zal altijd als de onderzijde stil staat en dus niet verdraait de boven zijde van de veer een stukje verdraaien.
Als de klep snel zal worden ingedrukt zal de klep gaan draaien met de bovenzijde van de veer omdat de kop van de klep heel glad is en de indrukkracht heel hoog door de hoge verplaatsing kracht die hier voor nodig is.
Als de klep weer dicht gaat is er een rare wisselwerking tussen de krachten tussen de veerschotel en de klepsteel en klep tuimelaars.
Hierdoor zal de klepschotel steeds iets verdraaien op de veer en de klep ook mee laten draaien.
Vergis je niet in de grote verschillen in de drukkrachten tussen de veer en de veerschotel bij inveren en uitveren .
Bij inveren moet via de klepkop alles snel naar beneden gedrukt worden en bij het naar boven komen moet de veer alles alleen doen ook de klepbediening .
Dus de massa van de veer werkt mee of tegen en zal de schotel een draaiende beweging geven door het steeds draaien van de bovenzijde van de veer en vooral bij hoge toerentallen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl