Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

draaien van zuigerveren

vennix j.a.
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2017-04-23 11:40:36nr: 49567

Een draaimoment op een zuiger veer ontstaat bij een viertaktmotor in het begin doordat een veer een gewoon een massa product is.
Stel de veer is aan een kant iets dikker in diameter en zal daardoor op die plaats iets sterker tegen de cilinder wand drukken en zal nu gaan draaien in de zuiger.
Als de cilinder onder en boven niet even groot is zal de zuigerveer dat volgen.
Als de zuigerveer in een gedeelte komt wat groter in diameter is zal de zuigerveer op de dikkere plaats strakker tegen de wand zitten en zal de andere kant van de veer een heel klein beetje strekken naar de kant die niet zo makkelijk zal verdraaien.
Al is het maar 0.001 m.m. na een minuut is dat toch al meer dan 1m.m.
Eigenlijk is dat een goede eigenschap voor het mooi verslijten van de veer.
Maar nu komt er ook nog een slechte eigen schap naarmate de cilinder meer en meer gaat slijten door de leibaandruk zullen de uiteinden van de veer steeds altijd de grootste maat van de cilinder gaan opzoeken en zullen in het gunstige geval zich gaan zetten met een veer naar voor een naar achter en dan weer een naar voor.
Soms allemaal naar een kant maar maak je niet druk daar kan wel meer als 90 graden verschil in zitten dus lekken zal het niet doen.
Maar bij een tweetact is dat heel anders als de zuigerveer de grootste maat gaat opzoeken want dat is altijd de uitlaat.
Hierdoor slijten de uiteinden van de veer af en zal er van een goede afdichting geen spraken meer zijn ( alle veren gaan naar de uitlaat ).
De veren zullen na een korte tijd in de uitlaat vertrokken zijn.
Daarom worden in de veergroef kleine pennen geperst om dat verdraaien tegen te gaan.
Deze pennen moeten altijd boven in de groef zitten (half om half )
Want de onderkant van de groef is de afdichtkant van de groef.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl