Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

dkw hobby bobijn in vliegwiel

frederik
datum: 2017-04-25 21:34:14nr: 49569

Gegroet,

Omdat ik geen vonk meer vermoed ik dat de interne bobijn van mijn dkw hobby het begeven heeft. Deze zit in het vliegwiel. Elektrisch schema is vrij simpel en de bougiekabel/bougie en condensator zijn ok.

Het probleem is echter dat de vereiste bobijn beru Z502 niet meer te vinden is. Ook het alternatief van bosch type 2 214 211 035 wordt niet meer gemaakt. Weet iemand toevallig welke bobine ik wel kan plaatsen?
Kan de beru za 501 worden gebruikt deze heeft dezelfde afmetingen?
p260 in de catalogus:
http://beru.federalmogul.com/sites/default/files/catalogue/file/catbu1304.pdf

Of wat gebruiken jullie in de dkw hobby?

Vriendelijk bedankt voor de hulp!

kabel
datum: 2017-04-26 12:05:54nr: 49570

Al bij Hans Hollink ge´nformeerd?

http://www.dkw-hanshollink.nl/

kabel
datum: 2017-04-27 14:47:28nr: 49572

De Bosch variant is hier te koop:

http://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-Ignition-Coil-Hole-distance-54-mm-2214211035-2204211030-2204211029-/262567685173

Ebay is een veilingsite, maar voor 68,60 Britse Ponden kun je 'm zo kopen.

frederik
(kitesurfmaniac bij hotmail punt com)
datum: 2017-05-03 22:45:48nr: 49601

Bedankt voor de antwoorden al.

Ik heb de huidige bobijn ook net even aan de multimeter gehangen.
Is het normaal dat er geen geleiding is tussen de aansluiting met de bougiekabel en de metalen zijden van de bobine? Ik heb een mulimeter met geluidstoon indien geleiding.

Weet er iemand of er verchil zit op de verschillende bosh types van de ebay link. de beru 502 is namelijk de bosh variant met op het einde 035.

De verkoper deelt mee dit deze gelijk zijn in zijn topic.

kabel
datum: 2017-05-04 11:22:17nr: 49602

Je vraagt:

"Is het normaal dat er geen geleiding is tussen de aansluiting met de bougiekabel en de metalen zijden van de bobine?"

Het lijkt mij normaal, want in de secundaire wikkeling (die om de primaire wikkeling gewikkeld is) wordt de hoogspanning van de vonk opgewekt via inductie. Als er geleiding zou zijn tussen de aansluiting met de bougiekabel en de metalen zijden van de bobine, dan lekt de energie van de vonk weg via de massa. Dan heb je kortsluiting en geen vonk!

De metalen zijden van de bobine zijn juist vastgeschroefd aan het frame, de massa.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl