Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Afstellen stationair toerental MZ RT 125/3

Anton
datum: 2017-05-12 13:10:38nr: 49633

Ik heb een MZ RT 125/3 uit 1960 Wat mij nog steeds niet lukt is om de carburateur zo danig af te stellen dat hij stationair lekker blijft lopen. Of hij gilt het uit of met moeite blijft hij lopen. De carburateur is een BVF 22 KNB 1-2 met ronde gasschuif. De gaskabel loopt heel soepel en losjes. Hij reageert ook niet op het in- of uit-schroeven van de luchtregelschroef. Wat mij ook opvalt is dat de uitlaat aansluiting op blok, wat ik ook doe, maar blijft lekken. De motor wil ook niet vol gas, stort in elkaar tegen wind in. Iemand enig idee hoe deze carb af te stellen of ...?

Theo
datum: 2017-05-13 21:48:05nr: 49638

Waarschijnlijk is je krukaskeerring aan dynamozijde lek zodat er valse lucht naar binnen wordt gezogen en onder de zuiger komt en daardoor de motor niet zuiver loopt.

gustaaf.
datum: 2017-05-19 06:58:12nr: 49659

dag Anton,
den Teo is er op,
de oliekeerringen van de krukas vervangen,
Als de motor toch open ligt, de rollagers of kogellagers ook vervangen.
groeten

Anton
datum: 2017-05-24 13:53:44nr: 49686

Ik heb een beschrijving incl foto's om een MZ blok te reviseren.
Maar ik zie daar toch een beetje tegen op.
Is er iemand die dit voor mij zou kunnen doen en wat kost dat ?

Groetjes, Anton

marcel
datum: 2017-07-02 22:25:04nr: 49846

Via de MZ club is er vast wel iemand die je op de goede weg kan helpen.
Je kan dan alvast het blok uitbouwen, dat lukt je wel?

marcel
datum: 2017-07-02 22:29:25nr: 49847

ik zie dat je al eerder de vraag heb gesteld. Je verwacht toch geen vrijwilliger? Neem maar initiatief Anton.

Sjoerd
datum: 2017-07-25 11:41:56nr: 49939

Om te beginnen zou ik controleren of de versnellingsbakolie naar benzine ruikt. Zo ja: krukaskeerring lekt. Dit veroorzaakt ook overmatige rookvorming en olielekkage bij de uitlaat. Zoals eerder beschreven heb je dan grote kans dat de keerring aan de dynamozijde ook lek is.

Heb je het ontstekingstijdstip ook gecontroleerd? Dit moet 4,5mm voor BDP zijn.

Zijn zuiger en cilinder in goede staat? Als de motor te weinig compressie heeft valt deze ook niet af te stellen. De verslijtgrens is max 0,2 mm speling.

Zijn de pakkingen (voetpakking, carburateurflens) nog goed/ lekken deze niet?

Als al het bovenstaande in orde is, is goed afstellen van de carburateur pas mogelijk.

dora
datum: 2017-07-25 11:57:26nr: 49940

sjoerd,heb ook een vraagje,
ik rij ook met een rt 125.start goed,en kan er blijven mee rijden 50 /100 km, gééén prlbleem en op stationair toerental blijven draaien ook in orde,maar als ik de motor stilleg en een 20 tal min nadien wil starten,wel moet ik toch een 10 tal keren starten voor deze in gang gaat ..

Sjoerd
datum: 2017-07-25 12:03:41nr: 49941

Hallo Dora,

Dit is een vaak voorkomend probleem. Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Vaak is het zo dat zuiger en cilinder niet meer heel fris zijn, waardoor er bij warme start minder compressie is. De cilinder is dan wat uitgezet en de olie is dun. De oplossing hiervoor is het laten opboren van de cilinder en het monteren van een overmaat zuiger.

Ook kan het zo zijn dat je carburateur te arm staat afgesteld (sproeiernaald te laag en/of stationaire luchtregelschroef te ver naar buiten gedraaid. Verder hoort er tussen de cilinder en het spruitstuk een bakelieten tussenstukje van ongeveer een halve centimeter te zitten. Als deze ontbreekt wordt de carburateur te warm. Bij warme motor verdampt de benzine dan al voordat deze in de motor komt. Resultaat: slecht starten bij warme motor.

dora
datum: 2017-07-25 13:14:45nr: 49942

Bedankt,ga dit allemaal eens uittesten.

Sjoerd
datum: 2017-12-07 22:07:29nr: 50273

Loopt de MZ al naar behoren?

G
datum: 2017-12-08 10:20:24nr: 50274

@Loopt de MZ al@
Welke? Die van Anton of die van Dora?


Sjoerd
(skbrandsma bij gmail punt com)
datum: 2017-12-08 20:51:28nr: 50276

Ben wel nieuwsgierig naar beide.

Anton
datum: 2018-03-23 14:56:02nr: 50481

Ik werd een beetje wanhopig van de RT125. Het gillen of net niet afslaan is over, dit waarschijnlijk door het luchtfilter en carburateur ultrasoon te reinigen. In augustus nog de contactpunten en condensator vervangen, en een poging gedaan om de ontsteking af te stellen. Daarna had hij dat hij soms onder het rijden opeens traag op het gas reageert net of hij te weinig benzine krijgt. In September heb ik hem in wanhoop de schuur ing... en sindsdien niets meer mee gedaan. Wie weet pak ik hem staks weer, als het warmer wordt.

Anton
datum: 2018-08-01 13:05:05nr: 50724

Heb het laatste half jaar ontzettend veel geleerd over en van de RT125.
Het toerental is nu (bijna) perfect en het zgn "Aussetzer" gedoe is ook achter de rug. De oplossing hiervoor was ongelofelijk simpel maar heeft mij wel 1 jaar zweet, tranen en stress gekost. Enige euvel wat er nu nog aan markeert is dat hij niet harder dan 70 km/hr wil.
Als iemand mij daar nog op het goede spoor kan zetten .......
Groetjes Anton

Dora
datum: 2018-08-02 19:13:43nr: 50725

ok dan .
zou toch eens graag weten,wat er scheelde?????

G
datum: 2018-08-02 23:29:23nr: 50726

@ oplossing hiervoor was ongelofelijk simpel @
Vertel... Wat was die oplossing?

Hendry
datum: 2018-12-23 18:49:49nr: 51054

Niet harder als 70 km/ uur was bij mij te weinig benzine omdat de kraan cerstopt zat /of een knik in de benzineslang.

Anton
datum: 2018-12-28 11:47:11nr: 51062

De carburateur heb ik ultrasoon gereinigd en voorzien van een revisie set. De benzinekraan en benzineslang waren al nieuw. Ben aan het experimenteren geweest met verschillende (kleinere) sproeiers. Daardoor werd het toerental beter en hij rookte en verbruikte minder. Alle lampen heb ik vervangen door LED lampen. Het stotteren en afslaan bij stoplichten is daarmee ook voorgoed voorbij. De cillinderdruk was mijn insziens te laag (5 bar?). Bleek dat de zuigerveren kapot waren en cilinderwand beschadigd. Heb de cillinder opgestuurt naar Duitsland tbv een overmaat zuiger (was goedkoper dan hier in NL!). Nu bezig met inrijden en opnieuw afstellen.



G
datum: 2018-12-28 14:33:52nr: 51063

Succes ermee. Bedankt voor de update.

marcel
datum: 2018-12-28 15:51:23nr: 51064

Een goede accu geeft een stabieler stationair toerental omdat de spanning constanter blijft.
Dat was mijn ervaring bij een 250 ETZ

Frederic
(frederic.dorny bij outlook punt com)
datum: 2019-04-01 16:16:48nr: 51240

Anton,
Heb jij de handleiding liggen om het blok te reviseren? Indien wel, zou je dit kunnen doormailen?




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl