Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Afstellen stationair toerental MZ RT 125/3

Anton
datum: 2017-05-12 13:10:38nr: 49633

Ik heb een MZ RT 125/3 uit 1960 Wat mij nog steeds niet lukt is om de carburateur zo danig af te stellen dat hij stationair lekker blijft lopen. Of hij gilt het uit of met moeite blijft hij lopen. De carburateur is een BVF 22 KNB 1-2 met ronde gasschuif. De gaskabel loopt heel soepel en losjes. Hij reageert ook niet op het in- of uit-schroeven van de luchtregelschroef. Wat mij ook opvalt is dat de uitlaat aansluiting op blok, wat ik ook doe, maar blijft lekken. De motor wil ook niet vol gas, stort in elkaar tegen wind in. Iemand enig idee hoe deze carb af te stellen of ...?

Theo
datum: 2017-05-13 21:48:05nr: 49638

Waarschijnlijk is je krukaskeerring aan dynamozijde lek zodat er valse lucht naar binnen wordt gezogen en onder de zuiger komt en daardoor de motor niet zuiver loopt.

gustaaf.
datum: 2017-05-19 06:58:12nr: 49659

dag Anton,
den Teo is er op,
de oliekeerringen van de krukas vervangen,
Als de motor toch open ligt, de rollagers of kogellagers ook vervangen.
groeten

Anton
datum: 2017-05-24 13:53:44nr: 49686

Ik heb een beschrijving incl foto's om een MZ blok te reviseren.
Maar ik zie daar toch een beetje tegen op.
Is er iemand die dit voor mij zou kunnen doen en wat kost dat ?

Groetjes, Anton

marcel
datum: 2017-07-02 22:25:04nr: 49846

Via de MZ club is er vast wel iemand die je op de goede weg kan helpen.
Je kan dan alvast het blok uitbouwen, dat lukt je wel?

marcel
datum: 2017-07-02 22:29:25nr: 49847

ik zie dat je al eerder de vraag heb gesteld. Je verwacht toch geen vrijwilliger? Neem maar initiatief Anton.

Sjoerd
datum: 2017-07-25 11:41:56nr: 49939

Om te beginnen zou ik controleren of de versnellingsbakolie naar benzine ruikt. Zo ja: krukaskeerring lekt. Dit veroorzaakt ook overmatige rookvorming en olielekkage bij de uitlaat. Zoals eerder beschreven heb je dan grote kans dat de keerring aan de dynamozijde ook lek is.

Heb je het ontstekingstijdstip ook gecontroleerd? Dit moet 4,5mm voor BDP zijn.

Zijn zuiger en cilinder in goede staat? Als de motor te weinig compressie heeft valt deze ook niet af te stellen. De verslijtgrens is max 0,2 mm speling.

Zijn de pakkingen (voetpakking, carburateurflens) nog goed/ lekken deze niet?

Als al het bovenstaande in orde is, is goed afstellen van de carburateur pas mogelijk.

dora
datum: 2017-07-25 11:57:26nr: 49940

sjoerd,heb ook een vraagje,
ik rij ook met een rt 125.start goed,en kan er blijven mee rijden 50 /100 km, gééén prlbleem en op stationair toerental blijven draaien ook in orde,maar als ik de motor stilleg en een 20 tal min nadien wil starten,wel moet ik toch een 10 tal keren starten voor deze in gang gaat ..

Sjoerd
datum: 2017-07-25 12:03:41nr: 49941

Hallo Dora,

Dit is een vaak voorkomend probleem. Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Vaak is het zo dat zuiger en cilinder niet meer heel fris zijn, waardoor er bij warme start minder compressie is. De cilinder is dan wat uitgezet en de olie is dun. De oplossing hiervoor is het laten opboren van de cilinder en het monteren van een overmaat zuiger.

Ook kan het zo zijn dat je carburateur te arm staat afgesteld (sproeiernaald te laag en/of stationaire luchtregelschroef te ver naar buiten gedraaid. Verder hoort er tussen de cilinder en het spruitstuk een bakelieten tussenstukje van ongeveer een halve centimeter te zitten. Als deze ontbreekt wordt de carburateur te warm. Bij warme motor verdampt de benzine dan al voordat deze in de motor komt. Resultaat: slecht starten bij warme motor.

dora
datum: 2017-07-25 13:14:45nr: 49942

Bedankt,ga dit allemaal eens uittesten.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl