Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

niet of slecht starten na demotor stil te leggen

de vogel.
datum: 2017-05-18 09:22:47nr: 49649

heb hier een mz rt van 1958 staan.
bij koude motor goed starten, kan er dan 30 ,50 zelfs 100 km mee rijden zonder problemen.
maar van de moment ik hem stilleg, en een 15 tal min wacht ,krijg ik deze motor moeilijk tot niet meer gestart.
dit is niet zoals ik het dacht hoor.
ik ga eens proberen ,voor de benzine kraan dicht te zetten voor dat ik hem stilleg??,carburator leeg rijden, en dan na 15 min proberen te starten??? zou dit helpen????

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-18 11:25:46nr: 49650

Voor de kosten zou ik het bij een MZ niet laten: Bobine en condensator vervangen

de vogel.
datum: 2017-05-18 13:19:09nr: 49654

heb ik al vervangen.

Gert
datum: 2017-05-18 14:09:38nr: 49656

En was het eerst anders, of heb je de motor nog niet zo lang?
Kan namelijk zijn dat je automatisch aan het gas draait tijdens het starten, en bij koude motor is dat misschien juist, maar bij een hete motor niet. (Of andersom, maar is minder aannemelijk).

de vogel.
datum: 2017-05-18 18:25:31nr: 49657

bedankt voor de mail.
nee ik heb de rt al een 5 tal jaren.
maar heb altijd dit probleem voor.
daarmee durf ik de motor zo maar niet stil leggen.
en ge kent dat ,een rondrit mee doen,met de collega's,eens stoppen,een kopje koffie drinken,en dan begint het ,zou hij willen starten?????
ik weet het niet eens proberen ipl met een 7 van bougie eens 6 te nemen???

de vogel.
datum: 2017-05-18 18:31:25nr: 49658

hebt dit allemaal al gedaan,
starten met vol gas/ half gas,/vlotteren niet vlotteren allemaal hetzelfde.
de gasnaald staat op zijn hoogste,dus genoeg benzine,zou dit helpen met de naald een tandje naar beneden te zetten???
Anders is dit wel een goede motor hoor.rij er graag mee.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-19 15:48:48nr: 49660

Stand gasnaald heeft niets tot weinig met het starten te maken dacht ik. Is de stationnair sproeier schoon/ goed?

de vogel.
datum: 2017-05-19 22:02:23nr: 49661

ja Dolf die is in orde.
de volgende dag starten zonder problemen hoor.
maar dit ga ik eens testen.
Voordat ik hem stilleg,de benzine leeg rijden in de vlotter kamer.
de benzine kraan ik ook mooi dicht, heb zelfs al de benzine leiding los gedaan aan de carburator ,voor zeker géén benzine in de kamer te krijgen tijden het stil staan.
bedankt voor het meedenken.

Paul
datum: 2017-05-20 10:09:21nr: 49666

Vapor lock? Zelfs als er geen benzine meer in zit door het leegrijden van de vlotterbak, als de carburateur heet is en je laat er nieuwe benzine in dan verdampt die onmiddellijk in de sproeier.

Maar wellicht heb je dit al getest (door net effe langer te wachten totdat carburateur weer koud is, en wat te vlotteren...)

Paul

de vogel.
datum: 2017-05-20 13:43:52nr: 49668

bedankt Paul.
ik weet het niet meer hoor.
echt plezierig om met de rt te rijden.
Als de carburator leeg is ,en zet dan de benzine kraan open .
zou dan de carburator niet wat afkoelen???
NB ,ben ik nu alléén die dat probleem heeft????
natuurlijk de carburator zit zonder spruitstuk op de cilinder,zit wel een ring tussen ,maar die zal de koeling niet geven.


Paul
datum: 2017-05-20 18:04:05nr: 49669

Jazeker, een hete carburateur koelt wel af met koude benzine, maar de eerste benzine kan verdampen en een belletje kan vast gaan zitten in de sproeier, als dat eenaal gebeurt dan kun je blijven vlotteren, helpt niet. Het heet niet voor niets een vapor lock. Heb ik ook last van gehad, het was pas opgelost nadat ik een dikke pakking (halve centimeter) tussen de carburateur en de kop gezet heb.

de vogel.
datum: 2017-05-20 19:56:10nr: 49670

Paul ,was dit ook een mz rt 125 ??
bij deze motor zit er géén spruitstuk tussen.(1ste rt's)
op de cilinder zit een ronde aansluiting (ronde buis) waar de carburator over zit, met in de carburator een dichting ,maar die zal wat te dun zijn.
stel mij nog altijd de vraag, zou dit dan aan de benzine liggen???

de vogel.
datum: 2017-05-20 20:03:08nr: 49671

het probleem is ook dat ik er géén andere cilinder kan monteren met een spuitstuk, omdat de batterij er juist achter zit.
gr

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-20 20:48:14nr: 49672

Lijkt me bij zo'n eenvoudige motor als een MZ geen vapour lock. Bij mijn Russische twins zag je na een lange hete rit de dampbellen uit de caburateur door de benzineslang retour tank gaan. Dus wel plenty 'vapour', maar weinig 'lock'

de vogel.
datum: 2017-05-20 21:52:49nr: 49673

bedankt Dolf.
maar kan dan de oorzaak zijn???
u kent toch géén collega's die met een rt rijden???

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-21 17:03:44nr: 49674

probeer het eens via de DKW club?

Gerard
(Kww-gerard bij home punt nl)
datum: 2017-05-22 11:48:08nr: 49675

Bekende tweetact probleem denk ik, krukaskeerringen, koude start redelijk tot goed, en bij warme motor zeer slecht starten.
Beetje werk maar geeft afdoende resultaat.
Gerard

de vogel.
datum: 2017-05-22 12:31:17nr: 49676

de krukaskeerringen zijn vervangen.


als ik dan een 20 km gereden heb,kan ik de motor zo traag mogelijk doen draaien zonder stil te vallen.(stationair)
zo ik dit kunnen,als de keerringen niet dicht zijn??

of heeft dit er niets mee te maken???

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-22 13:15:14nr: 49677

Vonkt hij eigenlijk wel bij het probleem?

de vogel.
datum: 2017-05-22 14:00:40nr: 49679

ja zeker,allemaal al gedaan.

gerard
(Kww-gerard bij home punt nl)
datum: 2017-05-22 18:51:57nr: 49680

Als de keerringen lekken, wil hij bij warme motor niet goed stationair draaien, want dan krijgt hij te weinig vulling.
Als ik het verhaal lees heb je alle dingen al gecontroleerd/ vrnieuwd, misschien is het verstandig om er eens iemand naar te laten kijken en luisteren die verstand van zaken heeft, die wil of kan nog wel eens een oorzaak aangeven waar wij achter de pc niet aan denken of over het hoofd lezen.
De voorgeschiedenis moet je dan voor je houden en alleen de klacht uitleggen.
Succes

de vogel.
datum: 2017-05-22 19:13:00nr: 49681

ja ,ik heb hier wat collega's, maar die weten het ook nog niet direct.
heb daarjuist nog eens gereden, starten zonder problemen.
de benzinekraan dicht, stilgevallen benzine in carburator leeg.
een 15 tal min gewacht, maar niet in gang te krijgen hoor.
spijtig ,ik weet het ook niet meer hoor.
ik zie wel dat de carburator wel heet staat,,???ik dit normaal???
er zit wel een klein busje in het buisje die naar de cilinder gaat maar dit is volgens mij veel te dun hoor.

G
datum: 2017-05-23 10:48:56nr: 49684

Begin eens het meest eenvoudige.
Monteer een paar mm dikke kunststofpakking tussen de carburateur en de cilinder als warmte isolatie.
Succes.

de vogel.
datum: 2017-05-23 19:32:06nr: 49685

wel G dit is het probleem, het is géén spruitstuk.
op de cilinder zit een rond buisje,waar de carburator word over gedaan.
aan het rond stukje van de carburator zit de binenkant een heel dun busje,voor de koeling.

maar zou dit toch nog mogelijk zijn dat de keerring van de krukas lekt??die zijn over 3 jaar vernieuwd en misschien een 200 km mee gereden.moet dan toch stil vallen op stationair toerental???




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl