Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

6V of 12V

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-06-01 17:41:47nr: 49713

De knipperlichten van mijn motor zijn 6V/18W Krijg ik meer lichtopbrengst als de knipperlichten 12V/18W zijn. ?

John

kabel
datum: 2017-06-01 18:22:09nr: 49714

Antwoord is NEE.

18 Watt vermogen blijft 18 Watt vermogen, bij 6 Volt, of bij 12 Volt. Dus de lichtopbrengst is gelijk. Wat is er dan wel anders? De stroomsterkte in Ampère!

Vermogen (in Watt) = Spanning (in Volt) x Stroomsterkte (in Ampère)

Bij 12 V 18 = 12 x 1,5
Bij 6 V 18 = 6 x 3

De stroomsterkte is bij 6 Volt 2x zo hoog als bij 12 Volt.



G
datum: 2017-06-01 20:08:25nr: 49715

De weerstand van het 6V lampje is 2 ohm.
De weerstand van het 12V lampje is 8 ohm.
Als je het 12V lampje op 6V laat branden, is de stroom 4 keer zo laag als de stroom door het 6V lampje op 6V.
Dus het vermogen ook.
Dus vier keer zo weinig licht.


kabel
datum: 2017-06-01 23:31:19nr: 49717

Mijn uitleg vereist nog enige toelichting. Ik ga er n.l. vanuit dat in het 6V geval, de boordspanning 6V is en in het 12V geval je een 12V installatie hebt. In dat geval blijft 18W 18W en verandert alleen de stroomsterkte.

Heb je echter een 6V installatie en je schroeft er 12V lampjes in, dan heeft G gelijk: de lichtopbrengst is dan stukken minder, precies zoals hij het voorrekent.

(Heb ik zelf aan den lijve ondervonden: mijn motor heeft deels 6V en deels 12V. De vorige eigenaar had dat niet goed begrepen, terwijl het in het instructieboekje staat. Controlelampje hoort 6V te zijn, maar er zat een 12V lampje in. Resultaat: nauwelijks lichtopbrengst).

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-06-02 09:46:09nr: 49718

Was niet van plan om 12V lampjes te gebruiken op een 6V installatie. Maar Beck's electronica heeft een omvormer: 6 V naar 12 V. Dus zou dat wel kunnen. Maar ik begrijp dat het geen zin heeft. Alleen wel voor navigatie (12V)
John

kabel
datum: 2017-06-02 11:44:03nr: 49719

Die omvormer van Beck heb ik zelf ook. Bij mijn motor werkt alleen de koplamp op 12V. Die 12V gaat van de dynamo naar de spanningsregelaar en dan naar de koplamp. De rest van het systeem, zoals achterlicht, remlicht, controlelampjes, knipperlichten is allemaal 6V, dus ook de accu.

Om mijn TomTom goed te laten werken heb ik de omvormer van Beck die van de 6V accuspanning, 12V maakt. Werkt perfect!

Als je een TomTom hebt, vergeet dan niet om een "snelle" 3 of 5 Ampere, zgn. "zwevende" zekering in de stroomdraad naar de accu te zetten.

In de "voet" waar je de TomTom opschuift zit n.l. géén zekering. Weet niet hoe dat bij een Garmin zit.

De omvormer van Beck is niet geschikt voor knipperlichten, want er kan maximaal 1 Ampere door en dat is bij lange na niet voldoende voor knipperlichten.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl