Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

tandwiel diam band verhouding

wout
datum: 2017-06-04 22:35:37nr: 49737

mijn triumph t140 is verbouwd, eerst zat er een 18 inch band in en nu een 23 inch, mijn kettingtandwiel verhouding is voor 21 en achter 50, het probleem is nu dat ie het boven de 100 niet meer trekt door het grotere achterwiel, hoe reken ik nu uit hoeveel tanden ik voor minder moet hebben om dezelfde power uit het blok te halen als voorheen, ben niet echt een rekenwonder vandaar de vraag.



G
datum: 2017-06-04 22:54:40nr: 49738

18 / 23 = 0,78etc.
21 x 0,78 = 16,4

Probeer 16 of 17 tanden als die er zijn.
Anders achter 50 / 0,78 = 64 tanden.

huub
datum: 2017-06-05 09:37:02nr: 49739

Je moet eigenlijk de verhouding bepalen tussen de buitendiameter van de nieuwe en oude band. De diameter van de velg geeft wel een indicatie, maar de buitendiameter van de band is nauwkeuriger.

Als je beide banden nog hebt, dan kan je ook simpel, en best nauwkeurig, met een rolmaat de omtrek meten. Daar de verhouding van nemen geeft hetzelfde resultaat.

Maar als hij nu in z'n 3 of 4 ook niet boven de 100 uitkomt, dan is er wat met je blok aan de hand. Of hij vreet in de aandrijflijn energie op.

kabel
datum: 2017-06-05 10:27:54nr: 49740

Er circuleert al jaaaaren een gratis (Duits) programma op internet waarbij je alle variabelen kunt invoeren, zoals wieldiameter, tandwielen etc en dan kunt zien wat de gevolgen daarvan zijn. Kan ff niet op de naam komen van dat programma. Als ik het vind, laat ik dat weten.

kabel
datum: 2017-06-05 10:47:37nr: 49741

Van een Duitse website geplukt, maar in het Engels. 1378 motorfietsmodellen zijn standaard al ingevoerd, behalve natuurlijk de Triumph T140.

Probeer eens of je hiermee verder komt:

http://www.gearingcommander.com/

Onder "Help+info" vind je "how to use". Lees dat eerst ff.

wout
datum: 2017-06-05 11:51:07nr: 49742

het probleem is dat ie in zijn 5 bij 100 en harde tegenwind aardig klauwen heeft en ik niks meer over heb om bijv. in te halen, en dat is soms wel eens lastig, denk dat ik eerst maar eens een voortandwiel van 18 probeer.

kabel
datum: 2017-06-05 13:25:01nr: 49743

Het originele programma dat ik bedoelde is "Geardata", gratis van internet te plukken.

Hans
datum: 2017-06-05 15:19:21nr: 49745

Erg bewerkelijk voor een deelsommetje en een keersommetje. Nauwkeurigheid achter de komma is ook niet van belang.
Een tandwieltje met stukjes tand achter de komma is nog nooit vertoond.

wout
datum: 2017-06-13 19:10:08nr: 49785

heb het zo gedaan

tandwiel achter 50 : tandwiel voor 21 = 2.38
omtrek van 18 inch = 143.560 : 2.38 = 60.319

omtrek van 23 inch = 183.438 : 60.319 = 3.04

tandwiel achter 50 : tandwiel voor 17 = 2.94
183.438 : 2.94 = 62.393 en dit komt aardig in de buurt van 60.319

volgens mij moet dit aardig kloppen, ondanks mijn zwak voor rekenen.

G
datum: 2017-06-14 11:03:30nr: 49794

Met 17 tandjes voor gaat het volgens mij goedkomen.
Succes ermee.

wout
datum: 2017-06-16 16:57:31nr: 49806

het probleem is opgelost, voor 18t en achter 50t blijkt de oplossing te zijn met 23 inch wielen, op 100km/u draait ie nu 4000 omw/min en zo hoort het origineel ook te zijn, een ieder bedankt voor het meedenken.

G
datum: 2017-06-16 22:55:56nr: 49808

Laat nog eens weten hoe dat bevalt.
Ik heb nog nooit met een 5-bak op een Engelse twin gereden.
Daarom haakte ik even af.
Succes ermee.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl