Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Aanschaf Vulcan 1500 Classic '97

Ditch
datum: 2017-06-07 19:49:49nr: 49757

Een hele goede avond, mede Vulcan liefhebbers! Ik heb na lang twijfelen tussen een VTX1300 en een Vulcan1500, toch vandaag gekozen voor de Vulcan.
Tijdens de proefrit was ik al verkocht, heerlijk optrekken, standaard uitlaten geven een rustgevend geroffel, heerlijk.

Nu heb ik deze fiets in het Oosten van het land gekocht en moest ruim 130 km rijden om thuis te komen, nu komt het vreemde tijdens de rit geen enkel probleem tot dat ik een km of 60 onderweg was en toen was er de eerste inhouding en een harde knal, nu is mij verteld dat er nog oude benzine in de tank zat, dus ik heb nadat de tank half leeg was, deze afgetankt met nieuwe Total Super benzine (ik weet de naam niet).

Maar de knallen en inhouden bleven gebeuren op de snelweg, maar dat viel nog te overzien, wanneer ik bijna thuis was en dus terug in snelheid ging om een bocht te maken, wilde de motor geen toeren meer maken, met heel veel geduld en weinig gas geven, kon ik nog thuiskomen, maar ik ben nu wel benieuwd wat dit kan zijn.... Ik hoop niet dat ik nu een kat in de zak heb gekocht..., want ik ben totaal verliefd op de looks en hoe deze met de proefrit reed.

Wat mij opviel, was dat ik bij het laatste stuk langzaam rijden, de ventilator van de koelvloeistof contant aan het blazen was, terwijl ik alleen maar snelweg heb gereden en het niet heel warm is vandaag...

Ik hoop hier wat suggesties te krijgen wat ik nu zou moeten doen, of waar ik iets moet nakijken, olielevel is net onder het midden van het kijkglaasje en koelvloeistof is nog niet bekeken.

Maar wat kan het zijn, dat de motor geen toeren wil maken en dus stilvalt?

Tijdens de rit, reed mijn vriendin achter mij en zag uit de uitlaten bij de klappen, zwarte rook komen en een kleine 'ontploffing' zoals zij het noemt...

Please help me!

Een hopelijk nog langere eigenaar van een Vulcan!

kabel
datum: 2017-06-07 22:20:56nr: 49759

Geen idee eigenlijk, maar gezien je opmerking over "oude" benzine: ik zou het zeker het brandstof systeem (injectie of carburateurs) goed laten reinigen. Euro 95 benzine heeft de eigenschap om redelijk snel te vergommen. Als deze motor langere tijd gestaan heeft raken de kleinere kanalen in het brandstof systeem verstopt en kan je dit soort gedoe verwachten.

Ik weet niet of ik met dit advies goed zit, maar dit is het eerste waar ik aan denk gezien je klachten.



Ditch
datum: 2017-06-07 22:37:57nr: 49760

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het inderdaad iets simpels is als het reinigen van de carburateurs.

Ik laat de motor sowiezo een beurt geven, nieuwe olie en koelvloeistof en reinigen van de carburateurs en ik hoop dat ik dan weer een fijne stoere fiets heb, zonder storingen.

Als ik meer weet, laat ik het hier weten!

Anders mensen met ideeen, graag melden alsnog, hoe meer ideeen hoe beter de oplossing kan zijn.



Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-06-08 13:04:10nr: 49768

Je hebt het ding net gekocht. Ik zou even achter de hand houden verhaal bij de verkoper te halen.

Ditch
(p.klein4 bij lijbrandt punt nl)
datum: 2017-06-08 22:18:10nr: 49771

Bedankt voor je opmerking, maar helaas is het bij aankoop van een particulier vaak zo, dat de garantie tot de voordeur is.

Het is ook niet zo, dat de problemen er al waren, pas na een 60 a 70 km, begon opeens de motor in te houden en een knal te geven, ergens denk ik dat het met een te warme motor te maken heeft, de ventilator stond ook te blazen en de zijkant van het motorblok was gloeiend heet.

Koelvloeistof is gewoon op peil, dus daar ligt het niet aan, misschien de waterpomp die is overleden, maar hoe kom je daarachter en kan dat de symptomen veroorzaken die ik heb ervaren?

Als iemand mij hierop een antwoord kan geven, sta ik weer wat zekerder bij de motorzaak, waar ik hem naartoe breng.

Alvast bedankt voor de reacties.

Emiel
(techniekdocent bij hotmail punt com)
datum: 2017-06-09 06:35:40nr: 49772

Knallen in de uitlaat duid bijna altijd op een te arm mengsel. Als je met een te arm mengel rijdt dan wordt je motor veel warmer.Het kan dus goed zijn dat daarom je ventilator aan stond tijdens je reis.
Je mengsel kan te arm worden als je carburateur of injectie verstopt is door bijvoorbeeld oude benzine.
Ik zou daarom eerst naar je injectie of carburatie kijken.
Succes Emiel

BRO
datum: 2017-06-09 09:46:17nr: 49773

Als oude benzine het probleem is, dan zou ik eerst eens een of twee flesje Forte Moto Power 1 proberen, ik heb hier goede ervaring mee na een winter stop.
Uit ervaring met 1 Japanner weet ik dat je zo weinig als mogelijk moet gaan sleutelen.
De hele zaak uit elkaar halen kan altijd nog.


Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-06-09 10:22:58nr: 49774

Kijk eens in je tank. Misschien is het drab op de bodem gaan zweven en is je benzinekraanfilter verstopt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl