Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

kontrole lampje grootlicht

douwe
(fam.boersma bij home punt nl)
datum: 2017-06-15 23:43:08nr: 49798

Bij een zundapp ks 125 en de 175
Is het gehele elektra circuit 6 volt.
Toch is het gootlicht controlelampje 12v 1.5watt
Dit staat ook zo in de te vinden schema's
Zelfs bij laverda die die motorblokken van zundapp ook gebruikte.
Staat dit zo in het schema.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo moet zijn.
Ik vind dat mijn verlichting wat zwak is en zou dat door dat lampje kunnen komen.
gr. douwe

kabel
datum: 2017-06-16 21:25:15nr: 49807

Het zou kunnen zijn dat dimlicht/grootlicht van een aparte 12V spoel komt. Die 12V gaat dan via de spanningsregelaar rechtstreeks naar de koplamp (incl. controlelampje). De rest van het systeem is 6V dus accu, achterlicht, knipperlichten, hoorn, etc.

Ik heb een Italiaanse motorfiets met een CEV (C.E.V.?) electrische installatie. Daar is dat op die manier geschakeld.

Misschien zit dat bij de Zündapp ook zo?

douwe
(fam.boersma bij home punt nl)
datum: 2017-06-19 12:59:09nr: 49813

Ja bedankt voor de reactie, maar dat is niet het geval.
Beide spoelen zijn 6v ook de koplamp is 6v 35/35 watt
alleen het controlelampje voor groot licht is 12v 1.5watt
de controlelampjes voor knipper zijn 6v 1.5watt
ook in de bestaande schema's die ik hier over kan vinden staat het zo vermeld. (ik weet niet hoe dat hier te plaatsen.)
Het is te vinden bij bv www.zunflappie.nl onderaan bij laverda.



BRO
datum: 2017-06-19 14:49:14nr: 49815

Hang er ter plaatse van het controle lampje een voltmeter aan bij wisselend motor toerental, en kijk hoe de voltmeter reageert,
en doe dat ook eens als je het grote licht er uit haalt /kapot is.



G
datum: 2017-06-19 15:03:40nr: 49814

Is het niet gewoon een foutje van de tekenaar van het schema?

G
datum: 2017-06-19 15:11:59nr: 49816

Bedoel je de lijst op pagina 6 van het boekje? Daar staat inderdaad ergens een Spia Abagliante van 12 - 14 V.
In het schema op pagina 37 zie ik nergens een 12V-lampje. Alleen 6V lampjes.
Abagliante betekent groot licht. Anabagliante is dimlicht.
Beetje raadselachtig...
Zet die schakelaar voor groot en dimlicht de twee 6V spoelen in serie?
De lamp zou dan op 6V branden voor dimlicht en op 12V voor grootlicht.
Ik zit een beetje te raden.

kabel
datum: 2017-06-19 17:29:43nr: 49817

Dan kan het ook nog zijn dat iemand er in het verleden een 12V lampje ingestoken heeft, omdat hij/zij geen 12V controlelampje kon vinden.

Ook dat was er op mijn motor aan de orde: het knipperlicht controlelampje, zo'n piepklein steekbuisje met 2 contacten is hier nergens te koop in 6V. (12V is geen probleem). Uiteindelijk op een beurs in Italië de 6V versie gescoord.

Je schrijft: "Dit staat ook zo in de te vinden schema's". Het kan natuurlijk gewoon een drukfout zijn. Ik zou even testen hoe het eruit ziet met een 6V lampje (mits je die kunt vinden).

kabel
datum: 2017-06-19 17:34:25nr: 49818

sorry, nu maak ik zelf de typefout: moet zijn "...omdat hij/zij geen 6V lampje kon vinden".

G
datum: 2017-06-19 18:30:35nr: 49819

Zoiets moet het wel zijn, Kabel.

Een vraag was ook nog:
@ Ik vind dat mijn verlichting wat zwak is en zou dat door dat lampje kunnen komen @

Nee. Een 12V lampje van een bepaald vermogen heeft een hogere weerstand dan een 6V lampje van hetzelfde vermogen.

kabel
datum: 2017-06-19 19:17:09nr: 49820

Toch geeft een 12V controlelampje op een 6V accu veel minder licht. Zoals ik eerder schreef was dat bij het (foute) 12V controlelampje van de knipperlichten op mijn 6V motorfiets het geval. Pas toen ik er een correct 6V lampje instak was de lichtopbrengst normaal.

G
datum: 2017-06-19 22:38:34nr: 49822

@Toch geeft een 12V controlelampje op een 6V accu veel minder licht@
Dat klopt. Watt = Volt x Ampère (P = U x I).
Het lampje met de hogere weerstand laat minder ampères door dan het lampje met de lagere weerstand.
Dus heeft (op dezelfde spanning) het lampje met de lagere weerstand een hoger vermogen, en het lampje met de hogere weerstand heeft een lager vermogen.

henk
datum: 2017-06-20 22:04:17nr: 49825

Ik heb een oude motor met een 6 volt systeem.
het lampje op mijn contactslot is ook 12 volt.
Waarom dit is weet ik niet precies. En ook nooit uitgezocht eigenlijk.
Er zijn voor deze motor 2 types contactsloten en in alle twee de boeken wordt een 12 volt lampje voor het slot beschreven.
de rest is allemaal 6 volt.


G
datum: 2017-06-21 12:21:52nr: 49826

Misschien is het wel met opzet gedaan om het lampje te beschermen?
Een 12V lampje op 6V geeft wel wat licht zonder de berijder van de motor
te verblinden of hinderlijk te zijn, maar zal niet zo snel doorbranden.
Ik zit een beetje te raden.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl