Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Remtrommel van nwe bus voorzien

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-06 10:23:19nr: 49861

Heeft iemand hier een adres voor?
Het gaat om de 7 inch remtrommel van een '94 Enfield.
Na 4 verschillende voeringen te hebben geprobeerd (uiteraard braaf op radius gedraaid) heb ik me laten vertellen dat er omstreeks dit bouwjaar trommels zijn afgeleverd met een te hoog koolstofgehalte.. hierdoor zouden ze 'te glad'zijn.
een andere bus zou een oplossing zijn.

Gerrit
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2017-07-12 20:19:46nr: 49890

Begin er niet aan. Vreselijk veel werk, je moet een ring hebben van perlitisch gietijzer Ún een goede draaibank. En dan moet die ring er ook nog goed ingekrompen worden. Goed alternatief: Haal van de bestaande segmenten de remvoering af. Laat bij Leeuwenkamp in Alkmaar 072-5402736 er iets dikkere opzetten. Monteer de segmenten op de ankerplaat, een plaatje van ca 0,5 mm tussen de remsleutel en de remsegmenten en afdraaien, zodat het net past. Remwerking (vrijwel zeker) bevredigend. Moeilijk ? Het hele wiel opsturen. Of proberen een Italiaanse rem in te spaken. Maar dan wordt het verhaal heel anders ...

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-12 20:42:57nr: 49891

wel ik heb de trommel laten uitdraaien en overmaat voering op maat laten draaien, ben nu verder weg van huis, de trommel is onronder dan ooit. wiel was op de lagerzittingen ingespannen en dat is kennelijk niet goed. Inmiddels begrepen dat hij op de as ingespannen moet worden maar dat kan niet volgens de specialist., ook niet vlgs jouw genoemd adres waar ik verder wel goede ervaringen mee heb.

Gerrit.
datum: 2017-07-16 13:30:43nr: 49900

Vreemd. Als ik een wiel uitdraai dan span ik het wiel altijd op tussen de centers in de bestaande lagers; met een meenemer tussen de spaken. Altijd goed gegaan. Wel altijd (eventueel) eerst de spaken spannen.
Maar ik kan dan ook een hele grote draaibank gebruiken.

marcel
datum: 2017-09-09 16:41:59nr: 50017

Wil je zo diep gaan om de trommelrem te handhaven?
Ik zou eigenlijk een voorvork met remschijf overwegen.
Men is niet voor niets overgestapt op remschijf en de betere trommelremmen zijn zwaar.
Jammer dat uitdraaien en bv Ferodo voering niet hebben geholpen.
Rem hevel verlengen?
succes

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-09-11 09:40:11nr: 50021

Of koop gewoon een ander voorwiel en leer ermee te leven dat de rem niet meer van deze tijd is. Gewoon een kwestie van anticiperen. Op mijn ouwe Rus maak ik regelmatig noodstops van een minuut of wat :-)

albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-09-11 21:33:24nr: 50023

Ik ken maar 1 bedrijf waarvan ik gehoord heb dat ze het in het verleden wel gedaan hebben, vooral bij oude bmw naven die niet meer te koop waren: www.meine-kfz-werkstatt.de maar ze zeggen er niets over op hun site.
En of het een goed idee is weet ik echt niet. Evenals Dolf rijd ik (ook) russisch en dat remt gewoon bagger. Met goed anticiperen lukt het me altijd nog om op tijd stil te staan. Overigens gaat na een zandpadenrit de remwerking bij mij altijd terug naar bijna helemaal niets, dan zit er niets anders op dan schoonmaken. Of ombouwen naar andere wielen/remmen....
Albert




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl