Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

kan joint cullasse ook in geel koper gemaakt worden ?

eddy
(pandriver bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-07 14:48:16nr: 49867

hoi, juist mijn roodkoperen joint cullasse er doorgeblazen.
Had die vroeger ook zelf gemaakt....6000 km geleden.
kan ik ook geel koper gebruiken?
Motor is een Peugeot P112, lateral 350 cc 4-takt.
bedankt.

wimdew
datum: 2017-07-07 15:55:59nr: 49868

zou ik niet doen, is niet zacht genoeg. Ik gebruik al jaren klingerit pakkingmateriaal bij mijn Belgische zijkleppers.

fred 1
datum: 2017-07-07 17:36:18nr: 49869

messing is een legering van koper en zink , zink heeft een laag smelt punt dus het verbrand gewoon

eddy
(pandriver bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-08 10:14:22nr: 49870

oke, bedankt voor de uitleg, zal ik materiaal moeten gaan halen.

wat is best ? toch rood koper?

G
datum: 2017-07-08 10:23:35nr: 49871

Rood koper.
Voordat je de pakking monteert moet je deze roodheet stoken, en weer af laten koelen.
Daarmee wordt het koper zacht.
Succes.

huub
datum: 2017-07-08 10:39:42nr: 49872

Fred,

Ik wil niet op je tenen gaan staan, maar smeltpunt van messing ligt ver boven aluminium.
Ik vermoed dat het meer in de mechnische eigenschappen ligt waarom koper wordt gebruikt.





G
datum: 2017-07-08 11:28:58nr: 49873

Nog een opmerking...

Je moet, na een eerste rit, de bouten of moeren waarmee de kop vastzit op de cilinder, opnieuw aantrekken op het voorgeschreven moment.

wimdew
datum: 2017-07-08 12:06:09nr: 49874

aanvulling op "afkoelen"; dit moet heel snel gebeuren, dus pakking heet in een bak koud water gooien en daarna de oxide huid verwijderen.

eddy
(pandriver bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-08 12:27:14nr: 49875

oke, ga dus terug voor rood koper.

de reden dat hij is doorgeblazen = verzaakt van na te trekken.
heb de cullasse op moment aangetrokken ....maar nadien niet meer nagetrokken.

bedankt en tot op den berg...rij graag omhoog !

eddy.

G
datum: 2017-07-08 13:48:46nr: 49876

@aanvulling op "afkoelen"; dit moet heel snel gebeuren,@
Dat is niet echt nodig. We doen het wel altijd op die manier,
maar fkoelen aan de lucht heeft hetzelfde effect.
Het duurt alleen langer.

William
(webmaster bij gillet-herstal punt be)
datum: 2017-07-10 11:36:00nr: 49877

Zou je niet beter eens naar de site www.macadam2roues.fr gaan.
De koppakking (joint de culasse)(culasse me 1 L) voor een P111-112 staan er te koop voor 10,40 euro.

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-07-10 15:14:42nr: 49878

Voor het monteren beide kanten inspuiten met Permatex copper spray.

John

eddy
(pandriver bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-10 16:31:42nr: 49879

hoi, ondertussen hier bij ons (wilrijk, belgie) bij een non-fero magazijn zacht-rood koper gekocht.
koppakking uitgesneden(plaat van 0.5mm) geschuurd tot hij juist paste.
uitgegloeid en laten schrikken in koud water.
de cullasse gevlakt op een glasplaat met rodeerpasta.
alles gemonteerd, en laten warm draaien....morgen nog eens natrekken en een stevige rit maken. zal wel ok zijn denk ik.
nb: ik denk dat de koppakking bij macadam2roues niet in koper is?
tot op den berg (alluwel hier in Antwerpen??)
eddy.

Tjip de Vries
(typbevries bij home punt nl)
datum: 2017-07-12 09:55:26nr: 49881

Niet al te moeilijk over doen . Dat gedonder met koperen pakkingen deden ze vroeger bij gebrek aan beter. Gewon een velletje 1mm clingerit kopen ,pakking knippen. Kan jaren zitten zonder problemen.

G
datum: 2017-07-12 10:05:20nr: 49882

Klingerit zou dus "jonger" zijn dan roodkoper?
Klingerit bestaat al sinds de uitvinding van de stoommachine
en is onbetrouwbaar onder schokbelasting zoals onder een cilinderkop.
Eddy heeft een goede keus gemaakt.

Als een roodkoper pakking sneuvelt, dam ligt dat aan de persoon die hem installeerde.
Hij heeft hem niet zacht gegloeid voor montage
(dat geldt ook voor een op maat gemaakte kant en klare pakking uit de winkel);
of hij heeft de bouten en moeren na een eerste rit niet
op moment nagetrokken.

Tjip de Vries
(typbevries bij home punt nl)
datum: 2017-07-12 10:15:05nr: 49883

Ik sleutel al mijn hele leven aan motoren en brommers en al ontelbare keren klingerit gebruikt en er nog nooit problemen mee gehad .


G
datum: 2017-07-12 12:05:41nr: 49884

Dat heb k met koper, Tjip.

De eerste en enige keer dat ik een (in koperfolie nota bene) verpakte
klingeritpakking heb gebruikt, ging het fout.
Terwijl ik uit de industrie klingerit ken als hogedruk pakking in stoomleidingen en allerlei andere hogedruktoepassingen.

Dus dat was voor mij een keer en nooit meer.

Succes.

Eddy
(pandriver bij hotmail punt com)
datum: 2017-07-12 12:27:14nr: 49885

de tijd zal het uitwijzen of ik goed gehandeld heb ?
In elk geval , met de vorige roodkoperen pakking heb ik ongeveer 6000 km rondgereden , meestal in Frankrijk op de flanken van de Mont-ventoux en omstreken ( hellingen van 12% en onder warme omstandigheden...soms in 1 versnelling ....na een bocht of ne fietser !!)
Daar heb ik ook de panne meegemaakt.
bij het verwijderen van de cullasse bleken de moeren niet echt vast te staan ( mijn fout = nooit nagetrokkken)
heb wel een warm onderwerp aangesproken = ieder zijn mening
Tot op de berg !


wimdew
datum: 2017-07-12 13:10:59nr: 49886

heb je een momentsleutel? Mijn Gillet heeft M10 moeren op de kop, ik trek ze aan met 50Nm.
Mijn FN heeft M8 moeren, met 35 Nm. Nog nooit een moer dolgedraaid.

Stef
datum: 2017-07-12 13:31:45nr: 49887

Wat noem je tegenwoordig trouwens "klingerit"?
Vroeger was dit een asbest dichting. Dit wordt in Europa niet meer gebruikt, en er zijn als alternatief tientallen variaties qua materiaalsamenstelling in pakkingplaten, afhankelijk van de toepassing.

wimdew
datum: 2017-07-12 13:43:14nr: 49888

zie bijv. http://www.klinger.nl/files/grafiet_afdichtingen.pdf




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl