Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

weerstand bougie, dop en kabel

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-01 17:19:36nr: 50002

Hallo,
De multimeter geeft aan dat mijn bougie geen weerstand heeft. (Ohm)
Ook bij een losse kabel die ik nog had liggen krijg ik geen cijfertjes.

Hoe kan dit ? Er moet toch altijd weerstand zijn !

John

G
datum: 2017-09-01 17:38:10nr: 50003

Een bougie heeft een zeer hoge weerstand.
De weerstand van de luchtspleet tussen de elektroden, waar de vonk overspringt.

Wat lees je af?

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-01 17:53:14nr: 50004

Bij de bougie is dat onduidelijk de waarde verspringt vaak. De kabel heeft geen weerstand.


G
datum: 2017-09-01 18:44:04nr: 50005

Is je multimeter goed, John?
Goed ingesteld?
Batterij in orde?



john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-01 18:48:15nr: 50006

Ik heb er toevallig een nieuw batterijtje ingedaan. Want dat geeft-ie ook aan. Volgens de instructie van youtube stel ik hem in op 20K Ohm.
Morgen koop ik een nieuwe bougie. Dat is misschien ook de reden dat mijn BSA m20 stottert bij lage snelheden (tot 40 km/u.)


G
datum: 2017-09-01 19:10:41nr: 50007

Ik ben benieuwd. Succes. Mooie fiets, een M20.
Jij reed niet toevallig vanmorgen langs vliegveld 16-hoven bij Rotterdam?

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-02 15:15:01nr: 50008

Nee, dat was ik niet. Nieuwe NGK bougie gekocht, maar heeft geen weerstand. Volgens de NGK site zou dat wel moeten. Maar het schokkend rijden is weg. Eind goed al goed.
Bedankt
John

G
datum: 2017-09-02 16:24:33nr: 50009

Dan was dat een ander op een ouwe BSA.

Het gaat om het eindresultaat, John.
Rijden met dat ding. Succes.

sch
(schie937 bij planet punt nl)
datum: 2017-09-03 12:42:35nr: 50010

De M20 heeft standaard een magneet ontsteking,dus geen weerstand plaatsen in de kabel,dop of bougie! daardoor moet de ontsteking meer spanning opwekken om te vonken,waardoor je ontsteking kapot kan gaan,motoren met een bobine ontsteking is geen probleem

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-03 16:10:44nr: 50011

bedankt voor de uitleg. volgens mij heb ik er nu een dop met weerstand erop. (heb ik al jaren trouwens) morden een goeie kopen.

John


john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-09-03 16:44:43nr: 50012

Toch even gemeten: de weerstand van de dop is 4700 Ohm. !

G
datum: 2017-09-03 16:54:49nr: 50013

De weerstand is radio ontstoring, maar - zoals Schie al zegt - minder geschikt voor magneetontsteking. Google op "bougiedop zonder weerstand". Diverse adressen waar deze doppen te koop zijn.


marcel
datum: 2017-09-11 11:03:53nr: 50022

Het lijkt onlogisch maar punten en elektronische ontstekingen hebben juist een redelijk dikke weerstand nodig in de bougiekap/kabel en bougie zelf.
Dit om de vonkopbouw beter te laten plaatsvinden. in tegenstelling tot een magneetontsteking.
Afhankelijk van de weerstand kn het zijn dat de weerstand alleen in de bougie zit, of alleen in de bougiekabel of in de bougiekap zit. Of een combinatie daarvan. Denk dus niet dat een verlaagde weerstand een betere vonk geeft. Zie fabrieks specificaties. Heel vaak 5 kilo ohm in bougiekabel n -kap. Mijn BMW heeft dat ook en dus gn weerstand in de bougie. Dus de NGK BP6ES en niet de BPR6ES




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl