Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Montage TL band

BRO
datum: 2017-10-14 20:04:16nr: 50102

Ik heb voor het eerst in mijn leven een TL band met binnenband op een draadspaak wiel gemonteerd.
De band is een Heidenau K66 maat: 100/80-17.
Het probleem is dat het centreer randje niet overal evenwijdig langs de velg rand loopt, aan de andere kant van de velg zit hij wel goed.
Ik heb de hiel van de band ingesmeerd met banden vet, en de band opgepompt tot 2,5 bar.
Hoe krijg ik dit goed, door er meer lucht in te pompen? tot welke druk mag je gaan, voordat hij ploft.


jan
datum: 2017-10-14 22:13:55nr: 50103

als je de hielband is opgelegd de band rustig oppompen
en met een gewone hamer in het middenvlak de bank om beurten rondom
kloppen tot je een plof hoort

dan zou hij overal hetzelde moeten zitten

die ervaring heb ik en lukt altijd

huub
datum: 2017-10-15 13:51:01nr: 50106

Vroeger pompte ik hem altijd op tot 5 bar en daarna paar keer stuiteren. Dan zette de band zich en liet ik hem leeg lopen tot 2 bar.

Van de lente ook poos zitten prutsen.
5 bar durfde ik niet meer. Zal wel met ouderdom te maken hebben.
Maar tot 4 baar durfde ik nog wel te gaan.
Dit heb ik paar keer gedaan en band iedere keer leeg laten lopen.
Na een keer of 3 zat hij eindelijk goed.
Wel met compressor overigens.

BRO
(glbrong230 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-16 19:23:00nr: 50112

Ik lees dat ik niet de enigste ben die een moeizame relatie heb met banden.
Ik heb de band wel 8x opgepompt en leeg laten lopen en tussen door de velg nog 1x ingevet met bandenvet en wel 1001x gestuiterd.
De luchtdruk die ik met mijn voetpomp kan bereiken is max 3,5 bar.
De centreer rand op de band loopt nu mooi evenwijdig langs de velg.
Ik heb wel de indruk dat montage van een TL band moeilijker is dan van een TT band, maar je moet wel want het aanbod van TT banden wordt steeds kleiner.


albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-10-16 21:58:17nr: 50115

TL is inderdaad lastiger, zo is ook mijn ervaring. Ik smeer altijd de band EN de velg goed in.Dan oppompen tot 4 en als hij dan nog niet wil 5 bar. Ik heb met een oude band weleens geprobeerd tot hoever je de druk kunt verhogen, maar de band hield het prima uit tot 10 bar en verder gaat mijn compressor niet. Of de koordlagen het ook zo leuk vinden kon ik natuurlijk niet controleren, ik zal het dan ook niemand aanraden.
Albert

marcel
datum: 2017-11-19 14:26:53nr: 50250

wellicht ben je iets te ongeduldig. Oppompen tot 5 bar en dan een kop koffie nemen

BRO
datum: 2017-11-20 13:57:09nr: 50252

Ik had alleen maar ervaring met het monteren van TT banden.
TL banden vereisen een extremere aanpak zoals veel bandenvet een veel hogere banden druk voor een goede zetting en meer spierkracht.
Vooral de hoge banden druk (5 bar riskant?) is even wennen, de uiterste druk van mijn krakende voetpomp is 4,5 bar, voor dit geval was het net voldoende.
Na montage helpt ook de een lange pauze mee aan een goede banden zetting
Ik hoop alleen dat ik onderweg nooit een lekke band krijg.
Weer wat geleert

Groetje BRO




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl