Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Plakkende koppeling

BRO
datum: 2017-11-06 19:46:37nr: 50193

Ik heb in mijn KZ250 (1980) de koppeling platen vervangen door nieuwe KAWA frictie platen en het blok weer gevuld met BelRay 1/2 synthetische olie SAE 10w-40, dat gebruik ik al 10jaar.
Hij blijft wel stilstaan bij ingetrokken koppeling, maar het terug schakelen naar de lagere versnellingen kan alleen rijdend of met veel tussen gas of lukt helemaal niet.
Als ik de koppeling in knijpt schuift het hele pakket aan koppeling platen als een massieve klont 2-3mm op.
Bij een koude start breek ik eerst de platen los door hem in zijn versnelling te zetten en de koppeling in te knijpen en de motor heen en weer te duwen.
Ik heb onder tussen 7000km gereden, maar hij plakt nog steeds.
Omdat ik denk dat het een smeerolie/frictieplaat probleem is, wil ik andere smeerolie proberen.
Dus wie heeft dit probleem ook gehad en heeft het met een ander merk smeerolie opgelost

huub
datum: 2017-11-06 21:51:08nr: 50194

Dat is ook een bekend euvel bij Triumphs.
Ik gebruik altijd een dunne goedkope minerale olie. Iets van 10W30 of daaromtrent
ATF schijnt ook een oplossing te zijn, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Misschien als je even gogelt, dat je wat vindt.

G
datum: 2017-11-06 23:01:38nr: 50195

Als de buitennokjes van de platen inslaan in de sleuven van het koppelingshuis
en als de binnennokjes van de andere platen inslaan in de sleuven van de naaf,
dan krijg je dit effect.
Openmaken, demonteren en de nokjes glad vijlen en de sleuven glad vijlen
is dan een tijdelijke oplossing.

BRO
datum: 2017-11-07 14:48:27nr: 50196

ATF is toch olie voor automatische versnellingsbakken en aan verwanten
Ik heb in mijn blok maar 1 soort smeerolie.

De sleuven van koppelings naaf en korf zijn licht getekend door de platen, als je er een schuurpapiertje over haalt is het weg.

De volgende vraag is:
Kan je ook een vol syntheet smeerolie in een oud motorblok (1980) doen zonder dat er rare dingen gebeuren.


G
datum: 2017-11-07 19:52:34nr: 50197

@sleuven van koppelings naaf en korf zijn licht getekend door de platen@
Dan moet je het inderdaad in de olie zoeken.

Ik heb een 20W40 minerale olie van Comma in het koppelingshuis van een BSA.

Gerrit
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2017-11-07 20:09:15nr: 50198

Gebruik motorfiets-olie met keurmerk Jaso MA2 dikte 10W40 of 10W50.
Elf of Putoline of Yamalube of Motul of ... maakt niet zoveel uit.
En als er altijd op tijd ververst is, en het blok vanbinnen dus schoon is, kun je overstappen op vol syntetische olie. En auto-olie hoort niet in een motor met natte koppeling en starterclutch die in de olie loopt. Daar zit iets in wat de wrijving >te sterk< moet verminderen en dat is funest voor koppeling en startercluch.

Gert
datum: 2017-11-08 12:58:28nr: 50199

Mij is wel eens verteld dat je ook met oudere motoren wel over kunt stappen op volsynthetisch, maar daarna kun je niet meer terug naar mineraal.

huub
datum: 2017-11-08 15:08:21nr: 50201

ATF moet je er dus niet in doen.
Dat kan alleen als je een afgesloten compartiment hebt voor de primaire aandrijving en koppeling.


marcel
datum: 2017-11-19 14:17:04nr: 50247

Jammer dat je (dure) volsysntheet gebruikt, dat is niet nodig.
Ouderwetse olie is meer dan voldoende. Ververs eens met gewone 10/40


Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-11-21 15:38:30nr: 50254

Heb je geen montagefouten gemaakt (zie tekeningen op site CMSNL) en de goede partnumbers besteld aan de hand van je frame/bloknummer? Daar kunnen in Japanners nog wel eens rare verschillen in zitten (sprak hij uit ervaring)

BRO
(glbrong230 bij gmail punt com)
datum: 2017-11-22 16:36:21nr: 50256

Ik heb een service manual van Kawa en van Clymer en een onderdelen boek van de KZ250 (1980)
Alle frictie platen hebben het zelfde nummer en alle staalplaten hebben ook het zelfde nummer.
De nieuwe frictie platen zaten in een plastiek zakje met een origineel Kawa Bonnetje met de juiste onderdeel nummers, en alle platen zien er het zelfde uit
De verende plaat van de koppeling heeft een merk teken om hem in lijn te zetten met de koppeling naaf.
Ik heb wel de indruk dat de frictie platen ingereden moeten worden omdat hij beter is gaan werken maar het kan ook zijn dat ik me heb aangepast aan deze weerspannige koppeling.
Groetjes BRO




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl