Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

winterstalling voorzorgen

Kees Peters
datum: 2017-11-26 19:15:50nr: 50258

Heb wat vragen over de winterstalling van een motorfiets.
Er wordt soms aangeraden (ook zelfs in de owners manual/handleiding)om de carburators af te tappen/leeg laten lopen.
En er wordt vaak aangeraden om door het bougiegat wat olie te doen omdat anders de cilinderwanden en zuigerveren gaan roesten.
Als je de tips leest voor oldtimer/youngtimer auto's wordt daar geen woord over gerept.
Het is natuurlijk ook wel veel lastiger om dat bij een auto te doen.
Zeker bij een diesel.
Wat ik me nu afvraag is, waarom hebben auto's blijkbaar geen last van roest in de cilinders en motorfietsen wel.
Graag zou ik ervaringen horen van jullie die hun motor in de winter stilzetten en wat ze wel of niet doen en de ervaringen daarmee.

Paul
datum: 2017-11-27 09:48:08nr: 50259

Het leeglaten van de carburateur/vlotterbak is altijd aan te raden. Ik doe het zelfs na elke rit door de motor met gesloten kranen nog uit te laten lopen. De vluchtige fractie verdampt gewoon uit de benzine en laat een dikke fractie achter die de fijne kanaaltjes kan doen verstoppen. Verse benzine in het voorjaar lost dit waarschijnlijk in de meeste gevallen wel weer op, maar beter voorkomen dan genezen.
20 cc (motorolie) olie op elk van de zuigers kan zeker geen kwaad. Ik doe het als ik denk dat ik de motor zeker een half jaar niet ga gebruiken. Echt nodig is het niet als je schuur verwarmd (en dus droog) is. Dus van dat laatste zou ik het af laten hangen, maar hoe dan ook: kwaad kan het zeker niet als je maar niet probeert te starten binnen 2 maanden nadat je olie op de zuigers hebt gezet: de compressie wordt dan wel erg hoog!

wout
datum: 2017-11-27 16:56:46nr: 50260

ik sta van eind okjetober tot aan zeg maar eind april stil en heb nog nooit problemen gehad met het een of ander, starten en lopen, tis een triumph t140 uit 73.

wout
datum: 2017-11-27 16:59:03nr: 50261

o ja, vergeten te melden, staat in een droog onverwarmd hok.


marcel
datum: 2017-12-08 23:13:15nr: 50277

bij automotoren gaan ook de cilinders ook roesten hoor als je ze in een vochtige omgeving gaat stallen.
tips: accu op druppellader/tank helemaal vol/vlotterkamers aftappen/motor warm wegzetten

Jaap
datum: 2017-12-10 17:54:45nr: 50278

Tank vol is uiteraard aan te bevelen maar dan wel met Ethanol vrije Ultimate, Firestone 2000 of Aspen (prijzig spul overigens). ook goed is de vlotterbak even te demonteren, droogblazen en inspuiten met WD 40 (voordelig bij de Action). Nog beter is het om er op een droge pekelvrije dag een stuk mee te rijden




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl