Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Castrol Classic 20W50 ervaringen

Ton
datum: 2018-06-04 09:34:40nr: 50614

Hallo,
Na jarenlang naar tevredenheid 20W50 olie van Millers in mijn Triumph Trophy 650 uit 1969 te hebben gebruikt ben ik recentelijk overgestapt op Castrol Classic 20W50. Millers is blijkbaar (tijdelijk?) niet leverbaar. Na een lange snelwegrit kwam de olie uit de dop van de olietank en wel zoveel dat uiteindelijk het achterwiel helemaal onder de olie zat. Onderweg schoongemaakt, maar na een km of vijftig hetzelfde probleem en dat bleef maar terugkomen. Ik heb dat nog nooit eerder gehad en ik rij al een jaar of 30 op die motor, de Castrol lijkt ook veel dunner dan de Millers. Ook heb ik het idee dat het blok meer reutelt dan voorheen. Ik ben benieuwd of er iemand is met dezelfde soort ervaringen?

G
datum: 2018-06-04 10:15:27nr: 50615

Heb je de olietank niet gewoon te vol gevuld?
In een Engelse fiets kan er, door de oliepomp heen, olie uit de olietank naar het carter lekken.
Het beruchte "wet sumpen".
Wanneer je rijdt, pompt de retourpomp die olie vanuit het carter naar de tank.
Wanneer de tank al vol was, dan gaat de tank overlopen.

Ton
datum: 2018-06-04 10:50:05nr: 50616

Dat heb ik onderweg inderdaad gecontroleerd, een Triumph heeft overigens een plunjerpomp en daarbij komt wet-sumpen niet zo vaak voor maar je weet maar nooit. Het gebeurde ook nog toen de olie al behoorlijk onder het max. peil stond. Maar alleen bij snelweggebruik (ca.110 km/u) Bij binnendoor snelheden geen problemen.

huub
datum: 2018-06-04 13:12:22nr: 50617

Bij de olietank zit toch aan de bovenzijde een leiding naar de achterketting. Of is dat alleen bij oudere modellen?
Ik meen dat er dan ook een schroef in zit om de doorstroomhoeveelheid af te stellen.
Zit daar soms iets niet goed (schroefje er uit).
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat jouw probleem iets met het fabrikaat van de olie te maken heeft.


Ton
datum: 2018-06-07 15:13:58nr: 50623

Dat zit er inderdaad en dat heb ik ook gecontroleerd en die schroef staat dicht. En ik kan me ook niet voorstellen dat het aan het merk olie ligt maar ik vind het wel vreemd dat verschillende merken 20W50 niet allemaal dezelfde viscositeit lijken te hebben. De Castrol is dunner dan bijvoorbelld Millers.

marcel
datum: 2018-06-11 22:08:53nr: 50633

Een aanduiding van 20W50 is niet zaligmakend. Het geeft alleen aan dat de olie dus aan de minimum eisen voldoet van de 20W50 waardes.
De betere olie heeft dus een veel groter temperatuurbereik door een andere en vaak betere ingrediŽnten.
Bv een auto-olie van 10W40 gaat niet goed in een motorfiets die 10W40 vraagt. Daar moet gewoon een speciale 10W40 motorfietsolie in.
Maar ja, mijn BMW boxer doet het feilloos op goedkope 10W40 auto olie.
Toch vreemd dat je Triumph nu plots vreemd gaat doen met alleen een ander merk olie.
Je snapt het al, kun je nu al weer Millers krijgen?
Is de Castrol toevallig synthetisch?
Laat even weten, groet marcel

kabel
datum: 2018-06-12 09:31:40nr: 50634

@Marcel

je schrijft: "Bv een auto-olie van 10W40 gaat niet goed in een motorfiets die 10W40 vraagt. Daar moet gewoon een speciale 10W40 motorfietsolie in."


Dat is alleen het geval als de motorfiets een zgn. "natte koppeling" heeft (koppelingsplaten die in een oliebad draaien). Een BMW boxer heeft droge koppeling en dan is er niets aan de hand.
In motorfietsolie zitten speciale dopes voor de natte koppeling.

Albert
(Tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2018-06-12 10:05:49nr: 50635

Millers is gewoon (weer) verkrijgbaar.

Ton
datum: 2018-06-12 10:21:50nr: 50636

@Marcel. Castrol schrijft "Multigrade-motorolie op basis van minerale olie", zou geen problemen moeten geven maar ik lees dat Millers 20W50 weer leverbaar is dus ga ik dat er maar weer in gooien, eens kijken of die vreemde problemen weer vanzelf verdwijnen.

marcel
datum: 2018-06-14 10:45:21nr: 50639


Dat is alleen het geval als de motorfiets een zgn. "natte koppeling" heeft (koppelingsplaten die in een oliebad draaien). Een BMW boxer heeft droge koppeling en dan is er niets aan de hand.
In motorfietsolie zitten speciale dopes voor de natte koppeling.

Mee, eens. Ik heb alleen ook de nare ervaring gehad om in 1981 mijn suzuki GS750 te vullen met 10W40 auto olie en die gaf toen oliedrukproblemen na een snelle rit. Ik wil daarmee aangeven dat ook bij een motor met een natte koppeling auto olie niet geschikt is voor motorfietsen die makkelijk 8000 toeren halen.
Even naast de echte klassiekers uiteraard.
Ik wilde aangeven dat een aanduiding van bv 20W50 niet altijd de lading dekt.
Toch bedankt voor de aanvulling




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl