Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

waarvoor dient een vervroeger in de ontsteking?

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2018-09-16 08:31:00nr: 50814

goedendag. ik ben in bezit van een oude 4- takt klassieke motor, en vraag mij af waarvoor de vervroeger dient welke de ontsteking vervroegt als de motor meer toeren gaat maken.. een 2- takt heeft dit niet. kan ik hem ook vast zetten en wat voor resultaat geeft dit?

Wout
datum: 2018-09-16 10:48:51nr: 50815

zou je de ontsteking vastzetten dan kan de vonk snelheid het toerental niet meer bijhouden en zou de vonk op een verkeerd tijdstip komen, de vonk hoort net voordat de zuiger boven is te komen, is ie iets later dan loopt de motor voor geen meter heb je enorm vermogensverlies enz. enz. bij oude motoren word dit mechanisch door bijv. centrifugaal gewichtjes geregeld tegenwoordig elektronisch, vastzetten is dus geen optie.

Jan
datum: 2018-09-16 12:27:06nr: 50816

Hoe hoger het toerental hoe eerder de vonk,of de vervroeging werk kan men controleren met een stroboscoop lamp

huub
datum: 2018-09-16 12:51:28nr: 50817

Een centrifugaalvervroeging bij een oude motor zit rond de 2500 toeren al op max vervroeging.
Hele oude motoren hebben geen centrifugaalvervroeging, maar die verstel je zelf met de handel op het stuur. Je start hem dan op zo'n laat mogelijk tijdstip en als hij loopt verstel je hem al naar vroeg.

Kickstarten met vervroeging op max. vervroeging levert je waarschijnlijk een serieus zere enkel of voet op.
Motor rijden op zo'n laat mogelijk tijdstip levert een sloom ding op. Voor trail-motoren wel weer goed trouwens.



Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2018-09-16 14:08:40nr: 50818

ok, er zit idd gewichtjes in voor de vervroeging maar eentje was gebroken en kan niet meer de goede veer hiervoor vinden maar ik weet nog van vroeger, toen ik nog een honda bromfiets had in de jaren begin 70 dat als je de vervroeger vast zette dat deze een stuk sneller was vandaar ook mijn vraag of dit ook opgaat bij grotere motoren..

marcel
datum: 2018-09-17 11:49:05nr: 50820

Henk, bij de bromfietsen was dat een manier om het vermogen te beperken ivm de max 40 km/uur. Een motorfiets heeft daar geen last van.
Zorg er wel voor dat de vervroeging niet teveel is met evt pingelen als gevolg. Een oudere 4 takt vraagt wel superbenzine 98ron.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2018-09-17 16:35:52nr: 50821

Uit nieuwsgierigheid: wat is het voor motor?

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2018-09-17 17:17:00nr: 50822

matchless 350 gls 1956 ook moeilijk deze op tijd te zetten.. met een schuifmaat in het bougie gat.. vroeger heb ik eens zo"n afstel apparaat gehad om in het bougie gat te doen.. maarja dat was vroeger


huub
datum: 2018-09-17 21:38:37nr: 50824

Die veertjes kan Theodole in Ijmuiden toch wel leveren?

Dat gereedschapje wat je bedoelt moet bij de reguliere handel vast nog wel te verkrijgen zijn. Ik heb hem daar zelf ook ooit gekocht.


Theo
datum: 2018-09-18 12:16:18nr: 50826

Op Ebay.DE, pas nog aangeschaft.

Theo
datum: 2018-09-18 14:46:01nr: 50828

Veertjes voor vervroeger zo te koop bij bijvoorbeeld VOF de Groot BSA voor een paar euro's.

René
datum: 2018-09-19 22:47:30nr: 50830

De zgn dode punt zoeker heeft De Groot ook wel.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl