Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Belabberd lopen van Triumph Bonneville T140 !978

Max Rombouts
(maxrombouts bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-10-04 19:58:18nr: 50871

De Triumph loopt erg onregelmatig bij laag (n=2000) toerental, Valt ook ook stil als toerental verder verlaagd wordt.Bij herstarten moet er altijd eerst gevlottterd worden. De naald en sproeiers zijn volgens het Haynes boek ge-installeerd. Ook electronische ontsteking is gemonteerd( Sparx)en afgesteld op 38 gr,. voorontsteking.
Op de pilot air screw reageert de motor helemaal niet.De positie van de naald is het bovenste,1e, groefje. Motor loopt zelfs beter op het onderste, 3e groefje. Met NGK B8ES bougies loopt motor slecht. Wil nog Champion N3C proberen.

Wie heeft er een advies om de motor beter te laten lopen?

B
datum: 2018-10-05 12:14:23nr: 50872

Je moet vlotteren om te starten.
De motor vraagt bovenste naaldstand... Dus maximaal benzine...
Krijgen de carburateurs wel benzine? Zit er misschien een filtertje in de benzinekranen op de tank dat verstopt is?
Stap twee is de hoofdsproeiers.
Zit er vuil in de toevoer naar deze sproeiers?

Heeft deze Bonnie de Concentric MK-2 carburateurs?



huub
datum: 2018-10-05 13:28:16nr: 50873

Hoi,

Carbs eraf slopen en reinigen en doorblazen.
Als hij totaal niet reageert op de mengselregelschroef lijkt me dat de kanalen dicht zitten.
Kan ook dat er achterlijk veel speling op de schuif zit. Daar zijn ze berucht om. Je voelt op de schuiven dan de slijtageplekken tgv het klapperen. Hij wil dan ook niet met een regelmatig toerental lopen in het onderste bereik.
Ik gebruik zelf altijd Champions. Nooit ellende mee gehad.

Klepspeling OK?

Verder kan er mechanisch in het blok natuurlijk ook altijd rottigheid zijn.



Max Rombouts
(maxrombouts bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-10-05 14:14:44nr: 50874

Alvast bedankt voor de info.
De carbs zijn L930/93 en R 930/92, wat volgens mij de correcte concentric carbs zijn.(staat op de carbs)
Alle filters zijn 100% schoon. Carbs alle enkele malen schoongemaakt,
maar zal dit nogmaals doen en extra het kanaaltje bij de pilot air screw controleren. Zal ook Champion bougies monteren.
Voor de restauratie(spuitwerk etc.) liep de motor perfect regelmatig.
Ook bij de restauratie elektronische ontsteking gemonteerd, omdat de nieuwe contactpunten (fake Lucas?) niet goed functioneerden.
De gasschuiven zal ik ook nog eens bekijken op teveel speling.
Elk verder advies is natuurlijk welkom

Max Rombouts
(maxrombouts bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-10-05 14:29:22nr: 50875

Nog een extra vraag: de bovenste naaldstand, betekent dit het clipje in de bovenste groef?( groef no. 1)
bedankt voor reactie.

huub
datum: 2018-10-05 16:48:55nr: 50876

De bovenste is 1

B
datum: 2018-10-05 23:14:00nr: 50877

@De carbs zijn L930/93 en R 930/92,@

Misschien heb je hier nog iets aan.

http://amalcarb.co.uk/mk-i-concentric-series/900-series.html

wimdew
datum: 2018-10-06 10:35:50nr: 50878

Kijk ook eens op http://accessories.hitchcocksmotorcycles.com/Amal-Mk2-Concentric-Hints-and-Tips (Hitchcock Royal Enfield specialist in Engeland)

Gert
datum: 2018-10-06 10:40:19nr: 50879

Mochten de gasschuiven erg versleten zijn: Willem Sleutel in Stoutenburg kan ze weer passend maken en daarna slijten ze ook niet meer. Hij maakt er een soort van bus omheen.

marcel
datum: 2018-10-10 12:43:44nr: 50897

"Voor de restauratie(spuitwerk etc.) liep de motor perfect regelmatig."
Hou dat in je achterhoofd, is er wat vergeten te plaatsen, een massadraadje wellicht?
Aan de carbs is toch niks veranderd? Dat moet toch gewoon goed zijn.
Geen valse lucht of zo? aanzuigrubbers los?Zijn de carbs eraf geweest dan?
Zet voor de lol eens de contactpunten terug, je weet dat je bij een electronische ontsteking de condensator moet verwijderen?
38 graden voor bdp is dat op toeren of stationair? wel veel hoor.
succes.

Wout
datum: 2018-10-18 13:08:37nr: 50926

hoi, ik las net je bericht, heb er zelf ook eentje die beroerd liep, de ontsteking had je gewijzigd, deze moet je wel afstellen met een stroboscoop, bij deze carburateurs kun je beter een iets dikkere rubberen ring tussen de carb en het spruitstuk zetten, dit ivm het te heet worden van de carbs, en wat bij mij vooral heeft geholpen is het synchroon zetten van de 2 carbs, dus met een vacuŁmmeter erop, gaf bij mij een wereld van verschil, het blijft verder een lastig iets om af te stellen maar wanneer je de stappen volgt zoals voorgeschreven in de diverse handleidingen moet het wel kunnen lukken.

Fred 1
datum: 2018-10-19 17:25:12nr: 50927

tijdens het lopen remreiniger op spuiten, hoor je het toerental stijgen dan heb je een lek in je aanzuigrubbers, als je deze er afhaalt en nadien weer terug bouwt loop je kans op haarscheuren


Wout
datum: 2018-10-20 12:46:22nr: 50929

wat zijn aanzuigrubbers? als u het inlaat spruitstuk bedoelt, deze zijn volgens mij bij dit type van aluminium.


marcel
datum: 2018-10-21 05:52:17nr: 50930

daar zitten ook pakkingen tussen die stuk kunnen zijn?

Wout
datum: 2018-10-21 11:24:07nr: 50931

dat kan zeker, maar ik mag aannemen dat wanneer je de carbs reinigt en wederom terrugplaatst je deze rubbers er nieuw opzet.

Wout
datum: 2018-10-21 11:25:37nr: 50932

i.p.v. rubbers bedoel ik o-ringen

Heije
datum: 2018-10-22 14:18:12nr: 50935

Even helemaal terug naar het begin: verstopte kanaaltjes. Bij het stationairkanaal horen ook de twee kleine kanaaltjes die je ziet als de gasschuif iets omhoog haalt, een voor de gasschuif en een meer naar binnen. Als deze kanaaltjes verstopt zitten, krijg je die niet schoon met perslucht etc. Ik gebruik altijd een afgeknipt draadje van een oude remkabel of koppelingskabel en maak daar die twee kanaaltjes schoon. Voorzichtig schoonmaken, beschadig deze kanaaltjes niet.

Gert
(gert.huyser bij hetnet punt nl)
datum: 2018-10-22 14:39:19nr: 50936

@ Ik gebruik altijd een afgeknipt draadje van een oude remkabel of koppelingskabel en maak daar die twee kanaaltjes schoon. Voorzichtig schoonmaken, beschadig deze kanaaltjes niet. @

Daarvoor gebruik ik altijd een of meer tiertjes uit een koperen electradraadje. Beschadig je de boel niet mee, en je kunt zelf de dikte bepalen door het aantal tiertjes die je in elkaar draait.


Max Rombouts
(maxrombouts bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-10-22 20:05:14nr: 50939

Beste motorvrienden. Met al deze goede tips kan ik weer verder.
Het lijkt inderdaad op lekkage en of verstopte kanaaltjes van het stationaire gedeelte. Ook de opmerking "voor de restauratie" liep hij goed is natuurlijk 100% correct. Iedereen alvast bedankt en ik laat beslist het resultaat weten.

Max
(maxrombouts bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-11-13 20:59:39nr: 50990

Hallo motorvrienden, De Triumph loopt weer prima, zoals voorheen. Met remmenreiniger de aansluitingen van de carbs en de inlaatspruit-stukken gecontroleerd. Het toerental van de motor werd daardoor verhoogd, wat dus lekkage betekent van de afdichtingen. De carbs gedemonteerd, nogmaals gecontroleerd, waren in orde, en de aansluitpakkingen vernieuwd en weer nieuwe o-ringen gemonteerd. Starten en perfect lopen. Dus het advies met de remmenreiniger was de oplossing om het probleem te ontdekken. Iedereen nogmaals bedankt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl