Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Honda CB550 Start niet.

Marjan
datum: 2018-10-06 16:10:57nr: 50880

Hoi ik heb een honda cb550 f1 van '76 en weet niet meer.
Ze start maar haalt geen vermogen.
Nieuwe batterij, nieuwe naft, nieuwe tank, nieuwe olie en filter bougies zijn goed.
Ben dan tot de ontdekking gekomen dat er geen condensatoren in zaten => heb er nieuwe in geplaatst en nu start ze geheel niet meer.
Alvast merci, Marjan

C
datum: 2018-10-07 10:55:01nr: 50881

Heb je die condensatoren correct gemonteerd,
en niet elektrisch gezien "achterstevoren"?


Marjan
(snuitkevermj bij gmail punt com)
datum: 2018-10-07 11:45:08nr: 50882

Wat bedoel je met elektrisch achterstevoren?
Ik heb ze gemonteerd volgens de tekening in het handboek:
moer, spanrondel, condensator, stroom, isolator, houder contactpunt cilinder 1 en 4, isolator, veer 1 en 4, moer.
Voor contactpunt 2/3 net het zelfde maar in spiegelbeeld.

Alvast merci om mee te denken
Marjan

kabel
datum: 2018-10-07 13:15:06nr: 50883

Weet je of de ontluchting van de tank in orde is? De benzine die verbruikt wordt verdwijnt (uiteraard) uit de tank. Daarvoor in de plaats moet buitenlucht komen. Meestal zit er in of bij de tankdop een gaatje voor het aanzuigen van buitenlucht. Als het verstopt is kan de motor minder brandstof verbranden.

Test:
Als de motor start, probeer dan eens een stukje te rijden met de tankdop open.

Marjan
(snuitkevermj bij gmail punt com)
datum: 2018-10-07 13:35:21nr: 50884

De ontluchting van de tank ik oké (heb het net nog eens gecontroleerd).
Stationair zonder condensator blijft ze gemakkelijk een halfuur draaien. Van het moment ze in versnelling gaat op de grond valt ze stil. Op de middenbok (wiel van de grond) blijft ze stationair draaien, extra gas geven neemt ze zeer moeilijk/traag aan.
Heb de koppelingsplaten er al eens uit gehaald en volledig gekuist, er waren er twee die plakte.

C
datum: 2018-10-07 16:28:52nr: 50885

@Wat bedoel je met elektrisch achterstevoren@
Plus en min omgedraaid. Maar blijkbaar heb je het goed gedaan.

kabel
datum: 2018-10-07 17:29:51nr: 50886

en hoe zit het met de compressie? Heb je die al gemeten?

Staat de ontsteking op tijd en vervroegt het ontstekingstijdstip vanaf een bepaald toerental? (Kun je zien met stroboscoop gericht op vliegwiel en statisch punt).

Zijn alle sproeiers OK? Geen gaatjes verstopt?

Marjan
(snuitkevermj bij gmail punt com)
datum: 2018-10-07 21:30:51nr: 50888

De sproeiers zijn oké.
Maar op het ontstekingstijdstip loop ik spaak.
Ik werk met een zoemer, deze gaat af lang vooraleer ik aan F1.4 ben dus denk dat daar de fout zit.

Alvast merci voor de hulp


fred1
datum: 2018-10-07 21:48:53nr: 50889

De vervroeger van de ontsteking werkt naar behoren ? / blijft niet vast zitten of reageert te traag ?.

bij de 500 kon je met een poetslap of je regenpak onder het zadel de luchtfilter half verstoppen

als je gas geeft komt er zwarte rook uit de uitlaat pijpen ?





Marjan
datum: 2018-10-07 22:12:09nr: 50890

Ze reageert te traag denk ik (ben nog niet echt thuis in deze materie)
Er komt geen zwarte rook uit wel met momenten blauwe.

marcel
datum: 2018-10-10 12:51:12nr: 50898

zonder condensatoren loopt een motor gewoon niet, weet je zeker dat ze ontbraken? zeldzaam.
tijdstip met proeflampje gecontroleerd of met de lamp?
Massadraadje op ontstekingsplaat niet stuk?
Je hebt toch 2 sets punten toch? spanning op bobine 12V?
En als je extra benzine?remmenreiniger inspuit gaat het dan beter?
Vlotters al eens afgetapt?

marcel
datum: 2018-10-10 12:58:22nr: 50899

Kan je wel vertellen dat ze heel snel verzuipen als de motor niet snel aanslaat.
Dus bougies eruit en warmstoken, even schoonstarten, weer monteren en dan pas weer proberen.

Heije
datum: 2018-10-11 13:50:48nr: 50904

Standaard probleem toen deze motoren nieuw waren: de eigenaar legde soms een regenpak of poetslap onder de buddyseat op het luchtfilter. Geen lucht, dus niet lopen. Kan dit de oorzaak zijn?

Marjan
datum: 2018-10-11 19:59:12nr: 50909

Update: contactpunt F1.4 kwam heel langzaam los door slechte schroefdraad, is bij deze opgelost.
Ik test met een zoemer op de voltmeter.
Wat ik maar niet snap:
Voor punt F1.4 begint ze te zoemen als ik passeer aan F2.3 en stopt netjes op het einde van F1.4
Voor F2.3 het zelfde.
Maar ze draait, op vier cilinders.
Wel enkel als de choke een beetje open blijft staan,
na een tijdje slaat ze op hol,
als ik de choke dicht zet valt ze bijna onmiddellijk stil.
Ze draait ook niet mooi gelijkmatig.
De luchtfilter is oké, batterij ook, laadspanning ook.
Carburateur 1 loopt wel over.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl