Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Dynamo geeft geen stroom

Dick Pardon
datum: 2018-10-11 13:25:26nr: 50903

Om meer licht te hebben op mijn Moto Guzzi Lodola 1957 heb ik een 6 volt, 60 watt Lucas dynamo gevonden die vanuit de fabriek links tegen de klok draait. Ik heb de velddraden verwisseld omdat hij voor mijn motor rechtsom moet draaien.Als electromotor(veld-massa tijdelijk verbonden) loopt hij nu goed rechtom, Maar geeft met de boormachine erop geen stroom.Anker is goed, veld geeft 3,2 Ohm. Wie kan dit raadsel oplossen?

Alvast dank

Jan
(janrietjens bij live punt nl)
datum: 2018-10-11 18:19:30nr: 50905

Heb je ook een verbruiker BV een lamp aangesloten als je de dynamo laat draaien met
een boormachine

Dick Pardon
datum: 2018-10-11 18:44:23nr: 50906

Dank voor uw reactie.

Dat heb ik gedaan en geen licht. Iemand zei dat de dynamo als electromotor kan werken maar dat toch het anker defect (sluiting) kan zijn waardoor de dynamo geen stroom levert. Als ik het anker doormeet is het in orde.

Jan
datum: 2018-10-11 19:11:42nr: 50907

Zijn collector en koolborstels oke? Zo ja, dan is het toerental van de boormachine waarschijnlijk te laag . gelijkstroomdynamo,s hebben een hoger toerental nodig tov wisselstroomdynamo ,s aleer ze iets gaan doen

Dick Pardon
datum: 2018-10-11 20:25:38nr: 50908

De collector is schoon en recht. Tussen de lamellen 1 mm. ingezaagd. De boormachine draait als een bezetene rond. Als ik dit doe bij een vergelijkbare dynamo geeft deze wel stroom.De veerdruk is ook voldoende.

Jan
datum: 2018-10-11 20:54:03nr: 50910

Er zit geen automaat en spanningsregelaar op de dynamo mag ik aannemen?

Albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2018-10-11 23:58:38nr: 50911

Heb je de polarisatie ook getest? Soms wil de dynamo niet goed werken bij tegengestelde draairichting, dan kan het helpen het remanent magnetisme nog eens goed te "zetten". Bij beckelektronika.nl kun je daar het een en ander over vinden incl de werkwijze. Even kijken onder spanningsregelaar borsteldynamo
Albert

Dick Pardon
datum: 2018-10-12 01:05:11nr: 50912

De dynamo geeft weer volop stroom! Vooral het idee van Jan om nog eens naar de borstels te kijken heeft geholpen. Te weinig veerdruk dus. Zonder jullie reacties had ik waarschijnlijk allerlei onnodige kosten gemaakt. Alle goeds toegewenst.

Jan
datum: 2018-10-12 17:29:52nr: 50914

Hoi Dick
Goed om te horen dat je dynamo het weer doet, ik heb toch nog een vraag aan jou, heeft je Guzzi wel of niet een accu?
Gr. Jan

Dick Pardon
(dickpardon bij live punt nl)
datum: 2018-10-12 18:11:40nr: 50915

Hallo Jan,

De motor heeft een 6 volt sealed lead accu van Cell Power 12 Ah. Delaatste kocht ik in 2010 en is eigenlijk nog niet op. Maar ik heb toch maar een nieuwe gekocht.Nog even over de dynamo. De veerdruk was niet alleen te laag, maar omdat ik het ding wilde uitproberen, gebruikte ik een paar oude niet goed passende borstels. Deze lagen niet goed tegen de collector, waardoor de dynamo wel als electromotor maar niet als stroomleverancier werkte.

Jan
datum: 2018-10-12 20:02:18nr: 50916

Hallo Dick
Ik ben niet zo bekend met oldtimer motorfietsen,zit meer in oldtimer tractoren. Daarom de vraag over die accu, als de motor een dynamo en accu heeft,dan mag ik aannemen dat er ergens separaat een automaat/spanningsregelaar gemonteerd is,of in iedergeval iets wat de verbinding tussen accu en dynamo verbreekt zodra je de motor uit zet,als dat niet of slecht werkt, dan gaat de dynamo als electromotor werken (zoals je zelf getest hebt) en dat kan nare gevolgen hebben,in het ergste geval Brand.

gr Jan

Dick Pardon
(dickpardon bij live punt nl)
datum: 2018-10-16 23:57:45nr: 50925

Er is inderdaad een regelaar aanwezig. Anders zou een accu- bobineontsteking niet (goed) kunnen werken. Het ongewild als een motor werken van een dynamo, heb ik nog niet meegemaakt of van gehoord. Als het goed is zit er een zekering op de goede plek die dat voorkomt.

Met een groet, Dick pardon




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl