Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Villiers D10 start niet meer

hans
datum: 2018-10-14 10:25:42nr: 50919

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een Lion Rapide van 1952 met een Villiers D10 motor (122cc).
Deze werkte tot voor een week geleden goed (niet perfect)
omdat de vonk aan de bougie niet heel sterk was, heb ik de contactpunten vervangen.
resultaat: de vonk is veel sterker en komt er veel mooier uit.

NU, de carburator werkt, de cilinder zit los, er is een mooie vonk die volgens mij correct is afgesteld (door het vliegwiel goed te positioneren tov het bovenste dode pûnt. de koppeling is nagekeken en goed bevonden. maw, iedere "schakel" is goed.

Wanneer ik wil starten doet de motor niet veel meer... als ik dan de uitlaat démonteer, dan zie ik dat er wel degelijk een mengsel uit komt (dat dus niet ontstoken is). Is de stand van de contactpunten zo belangrijk dat dit ervoor kan zorgen dat er geen ontsteking is? kan dit echt op 0,1mm aankomen??

of heeft er iemand anders een idee?

verder, wanneer ik de motor (niet draaiend) in eerste versnelling zet en ik druk de koppeling in, dan kan ik niet achteruit rijden/duwen... is dit normaal? ik dacht dat dit vroeger niet het geval was... het de ketting komt dan op spanning te staan als is er ergens een blokkade... voorwaarts is geen probleem.

ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Bedankt!!!

Jan
datum: 2018-10-19 20:05:10nr: 50928

Vreemd dat er nog niemand gereageerd heeft op je vragen
Eerste zit er een condensator in,die mogenlijk stuk is . Heeft de motor nog voldoende compressie , is de benziene niet te oud
Tweede het niet kunnen achteruit duwen is mogenlijk een beveiliging tegen het andersom lopen van de motor

Hans
datum: 2018-10-24 15:51:04nr: 50948

Beste,

Bedankt voor je reactie.

Ondertussen weet ik het volgende:
- ontsteking doet wat hij moet doen, een mooie vonk afleveren.
Volgens mij staat deze ook goed afgesteld dmv de pijl op het vliegwiel en de inkeping op de vaste plaat. ook de contactpunten zouden goed moeten staan.
- Alle dichtingen zitten op hun plaats en zijn vervangen.
luchtfilter is vrij
- tandwielen en kettingen zijn ok en/of vervangen.
- carburator is volledig nagekeken en uitgekuist.
(ik weet niet hoe ik deze exact moet afstellen bij een villiers 10D)

resultaat: wanneer ik wil starten voel ik voldoende compressie (heb de dichtingen van de as door het vliegwiel net vervangen. ervoor was de compressie niet voldoende) maar start de motor niet...

iemand een idee?

Bedankt!!!

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2018-10-25 12:00:15nr: 50949

Een tweetakt heeft alleen benzine en vonken nodig om te lopen. Soms werkt een bougie echter wel buiten het blok (zonder compressie) maar niet op zijn werkplek. En ik zou toch eens kijken of er geen montagevoud in de carburateur zit. Succes

kabel
datum: 2018-10-25 12:34:30nr: 50951

Denk nog even aan wat basis afstellingen:

- electrodenafstand bougie normaal 0,7mm. Ik zou 'm op 0,5mm zetten.
- maximale lifthoogte van de contactpunten: 0,4mm.
- carburateur luchtschroef 1 1/2 slag uitdraaien (vanaf helemaal ingedraaid).
- carburateur schroef die de hoogte van de gasschuif regelt ook 1 1/2 slag uitdraaien (vanaf helemaal ingedraaid).

Ik ken de basis afstellingen van dit blok niet, dus betere instellingen zijn welkom.

Hans
(hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-10-25 15:23:03nr: 50955

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben er dan ook direct mee aan de slag gegaan.

De lifthoogte van de contactpunten had ik reeds eerder op 0,4mm gezet. de carburateur stond volgens mij ook goed.
Dan maar kijken naar de electrodenafstand.

Deze was 0,85mm.
nadat ik deze verzette wou de motor eindelijk terug starten na de eerste poging!!

nu blijft er één probleem over :-)
wanneer de motor aan het draaien is hoor ik regelmatig een plof uit de luchtfilter komen...

Heeft dit te maken met de afregeling van de carburateur?
(Ik heb trouwens geen idee waar de schroef voor de luchttoevoer zit... die van de naald heb ik gevonden.)

Of heeft dit nog ergens anders mee te maken?
Ik dacht wel dat de ontsteking zeer goed afgeregeld stond.
Misschien de contactpunten verder open of dicht??

Bedankt voor de antwoorden!


kabel
datum: 2018-10-25 20:56:42nr: 50959

Nou, goed zo je maakt vorderingen!!


Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben er dan ook direct mee aan de slag gegaan.

>>>nu blijft er één probleem over :-)
>>>wanneer de motor aan het draaien is hoor ik regelmatig een plof uit de luchtfilter komen...

>>>Heeft dit te maken met de afregeling van de carburateur?


Misschien wel, want er kunnen diverse oorzaken zijn:

1) er kan "valse lucht" worden aangezogen tussen de carburateur en de aansluiting op het motorblok. Je zou misschien die aansluiting los kunnen maken en héél dun vloeibare pakking met je vinger op de raakvlakken kunnen smeren. Je hebt b.v. blauwe vloeibare pakking van het merk Loctite. Die is bestand tegen hoge temperaturen. Maar let op: héél dun aanbrengen. Dan weer in elkaar en vastdraaien. Zit er ergens een luchtfilter? Sluit dat mooi af aan de randen?

>>>(Ik heb trouwens geen idee waar de schroef voor de luchttoevoer zit... die van de naald heb ik gevonden.)

2) de lucht-brandstof verhouding kan aan de arme kant zijn, dus te weinig benzine in het mengsel dat de cilinder in gaat. Op de carburateur zitten meestal 2 stelschroeven: luchtschroef = de kleine en de stationair = de grote.
Maar, een luchtschroef zit niet op alle carburateurs. De luchtschroef is de ultieme fijnafstelling van het lucht-benzine mengsel. Volgens mij gaat het om 14,7 delen lucht ten opzichte van 1 deel benzine.
ik niet precies.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling. Daarna eraan draaien totdat de motor het felst op het gas reageert, maar niet blijft hangen in de toeren, want dat duidt op teveel lucht.
Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren. (loopt bijna niet meer stationair).
Ik had vroeger een Puch bromfiets met een zogenaamde "verstelbare sproeier". Afstellen ging alsvolgt: vol gas geven en dan aan de verstelbare sproeier draaien tot motortje maximaal toeren draaide en het mooiste liep.

Als de motor goed warm is geworden door een stuk te rijden kun je aan de bougie zien of het mengsel goed is. De electrode vd bougie moet koffiebruin zijn. Hoe lichter hij is, hoe armer het mengel, hoe zwarter/vetter, hoe rijker het mengsel.

3) voortijdige verbranding, dan staat je ontsteking "te vroeg".
Mooiste is om de ontsteking "dynamisch" af te stellen. Met een stroboscooplamp op de merkpunten richten. Dan lijkt het of de punten stilstaan ten opzichte van elkaar. Als ze niet t.o. elkaar staan, ontsteking verdraaien tot dit wel het geval is.
Dynamisch afstellen zal bij het Villiers blokje niet kunnen, of je hebt de gegevens niet waardoor het niet kan. Dan moet het statisch. Bij mijn Puch was er eigenlijk maar 1 stand van de grondplaat vd ontsteking waarmee
het blok goed liep.

>>>Misschien de contactpunten verder open of dicht??

Waarschijnlijk niet. Vrijwel altijd is de maximale lifthoogte 0,4mm.

Probeer aan een boekje o.i.d. te komen van de Villiers. Daar horen alle basis instellingen in te staan.


Hans
(hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-11-13 11:49:06nr: 50984

Hallo,

Een tijdje geleden draaide de motor goed.
na een paar ritjes wou ik de motor verder afstellen om van goed naar bijna perfect te gaan.

na de aanpassing van de carburateur (naald laten zakken voor minder benzine) startte de motor niet meer (en nog steeds niet).

Ik heb alle instellingen nagekeken en alles zou goed moeten staan.
De motor wil echter niet meer starten...

compressie lijkt goed, brandstoftoevoer lijkt ok te zijn (bougie staat nat) ontsteking geeft een mooie vonk (en volgens het instructieboekje op de juiste moment) en toch, niets...

iemand een idee?

Bedankt!

2T.
datum: 2018-11-13 14:37:07nr: 50985

Is de motor niet gewoon "versleten"?

Je schrijft ergens dat er af een toe een plof uit de carburateur komt.
Zou dat het resultaat kunnen zijn van een versleten cilinder en of, lekkende zuigerveren,
die brandend gas laten passeren dat via het carter
en de aanzuigpoort in de carburateur terecht komt?
In een 2T motor kunnen zuigerveren breken als ze onjuist gemonteerd zijn, op de rand van de uitlaatpoort.
Er zitten (er horen te zitten) pennetjes in de veersponningen in de zuiger.
Is daar iets fout gegaan?

Hans
(hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-11-13 16:41:07nr: 50986

hallo,

Piston, cilinder en zuigerveren nagekeken en, deze zijn nog in orde.
de compressie is ook nog in orde.



Hans
(hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-11-13 16:44:37nr: 50987

het ploffen was ook gedaan.


2T
datum: 2018-11-13 19:39:48nr: 50988

Ik zit nog even te verzinnen...

De krukaskeerringen? Correct gemonteerd (niet binnenkant buiten)?
Je moet carterdruk opbouwen om de inhoud van het carter door de spoelpoorten naar de cilinder te drukken.

Neem een pint en loop dan alle punten die dhr. Kabel zo netjes
op een rijtje heeft gezet nog eens punt voor punt na...
Heb je al gedaan, maar je moet toch wat...


kabel
datum: 2018-11-13 20:05:20nr: 50989

probeer eens met aanduwen: in 2e versnelling, dat hard lopen en koppeling op laten komen, . . . . .

2T
datum: 2018-11-13 23:32:25nr: 50991

... Koppeling los ... en dan met een plof je kont op de buddy. LOL.

Hans
(hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-11-16 10:34:21nr: 51000

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Ondertussen draait de motor terug zoals het moet.

De afstand tussen de electrodes nog wat kleiner gemaakt.
Ik DENK dat de huidige benzine in de tank te "vettig" is door te veel 2-takt olie. hierdoor verloopt het starten van een koude motor moeilijker.
Binnenkort wat extra benzine toevoegen.
momenteel is de verhoudeing 0,8l olie op 18l Benzine...
rare verhouding, maar het is wat het is :-)

Ik heb echter nog twee vragen.

1) Heeft er iemand een idee hoe ik het geluid iets kan reduceren?
Momenteel vind ik dat het een behoorlijk luid geluid is. wanneer ik dan rustig wil toeren, dan heb ik steeds het gevoel dat iedereen aan het kijken is...

2) Iemand een idee of er een tandwiel (aandrijf, vooraan) bestaat van minder dan 15 tanden voor de villiers 10D?
Momenteel heb ik deze:

https://villiersservices.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=8_115_116&products_id=335

Niet dat ik er een race machine van wil maken, maar ik zou me wat comfortabeler voelen moest ik vlotter met het evrkeer mee kunnen...
Of heeft er iemznd anders een voorstel om iets meer snelheid te halen? Ik zou op banen van max 70km/h rijden dus denk ik dat ik toch graag 80 a 85 km/h zou halen om me confortabel te voelen wanneer ik me in het verkeer begeef... ik denk dat ik momenteel een 55km/h haal ofzo... misschien kan een simpele afstelling al voldoende zijn???

Wederom bedankt voor de reactie!

Mvg


2T
datum: 2018-11-17 19:10:31nr: 51004

Om met een bepaalde snelheid te rijden, moet een motor een bepaald vermogen leveren.
De hoogste snelheid vraagt om een hoog vermogen.
Een verbrandingsmotor levert zijn hoogste vermogen bij een bepaald toerental.
Meer toeren - meer vermogen; minder toeren – minder vermogen.
Dat toerental wordt via de versnellingsbak en de eindoverbrenging overgebracht naar het achterwiel.
Wanneer men de eindoverbrenging verzwaard, door bijvoorbeeld het voorste tandwiel kleiner te maken,
dan zal de motor bij een bepaalde snelheid minder toeren maken.
Het vermogen dat de motor ontwikkelt, is dan ook lager.
Misschien wel zo laag dat de snelheid die bij dat vermogen hoort helemaal niet gehaald wordt.

Misschien kan de Villiers het, maar...
Een kleiner tandwiel monteren, geeft niet per definitie een hogere snelheid.
De motor moet immers bij een lager toerental meer vermogen leveren.

Maar je weet het pas zeker als je het hebt geprobeerd. Succes.

Hans
(Hans.buyst bij gmail punt com)
datum: 2018-11-17 23:50:31nr: 51005

En best een kleiner tandwiel achteraan of best een groter tandwiel vooraan...

2T
datum: 2018-11-18 11:05:42nr: 51006

Ik lees je vorige bericht nog eens door...
Ik had er overheen gelezen.

Je vraagt om een tandwiel met minder dan 15 tanden voor.
Als je het tandwiel vooraan gaat verkleinen, neemt de theoretische snelheid bij een bepaald toerental af.
Dus als je met de tandwielen de snelheid wilt verhogen, dan moet je voortandwiel groter worden, of het achtertandwiel kleiner.
Het effect van één tand op het achtertandwiel is kleiner dan het effect van één tand aan de voorzijde.


Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2018-11-20 16:15:57nr: 51013

Lijkt me dat je met een goede D10 kunt kruisen op 60 km/u en dat de absolute top iets van net over de 80 kan zijn. Bedenk wel dat de gemiddelde motorrijder uit zijn tijd iets van 1.65-1.75 was en een kilootje of zeventig schoon aan de haak woog. Met een groter voor- of kleiner achtertandwiel wordt het beestje wel erg gevoelig voor hellinkjes en tegenwind. Zeker als je zelf op 100(+) kilo zit

2T
datum: 2018-11-21 09:37:20nr: 51015

En daar nog aan toevoegend:
Als je de motor sneller laat rijden, moeten ook de remmen dat aankunnen.
Ook met het extra gewicht van de berijder anno 2018...





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl