Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Draadboom Triumph bonneville T140 V

Chris
datum: 2018-11-05 19:21:52nr: 50964

Hallo , ik ga de draad boom van mijn Triumph bonneville T140V vervangen . De oude draadboom is door de jaren aardig verbouwd en niet echt betrouwbaar meer . Ik heb er twee 6 v bobines op zitten met een wassell electronische ontsteking . Is er iemand die hiervan een schema heeft of weet waar ik deze kan vinden . Mvg JP

T140
datum: 2018-11-06 11:21:18nr: 50966

Een schema staat wel in een Haynes manual van de Bonny.
Volgens mij heeft Peter (Classic Bike Parts) die kabelboom op voorraad liggen.
http://pcb.shopfactory.com/contents/nl/d472.html

huub
datum: 2018-11-06 12:17:13nr: 50967

In een Haynes manual staat geen schema van een aftermarket elektronische ontsteking.
Beetje zonde als je een boek voor jan-lul koopt.


Bonny
datum: 2018-11-06 14:23:48nr: 50968

Chris vroeg hoe het wél moet, niet hoe het niet moet.

Hij wil zijn complete draadboom vervangen. In een Haynes manual staat wél een schema van een draadboom zoals die is aangesloten op de stuurschakelaars en de lampen en waar de voeding vandaan komt vanaf de dynamo en waar het ding aansluit op de spanningsregelaar en de accu. De aansluiting van de ontsteking is daaruit eenvoudig af te leiden.


Huub
datum: 2018-11-06 18:59:55nr: 50969

Dan heb je zeker nog nooit een Boyer aangesloten. Zonder schema van Boyer is dat niet af te leiden.
Misschien dat het bij een Wassell ontsteking simpeler is, maar ik zou het met elektronica niet gokken. Beetje sneu als je kastje direct doorfikt. Bovendien geven de 6V bobines al aan dat het niet af te leiden is. Waarschijnlijk staan ze gewoon in serie, net als bij Boyer.

En je het gelijk dat ik aangeef hoe het niet moet. Maar toch een beetje zonde om een boek voor jan-lul te kopen.

Bonny
datum: 2018-11-06 19:36:25nr: 50970

Dan heb ik zeker nog nooit...

Maar uh ja... ik heb zeker wél eens een Boyer aangesloten.

Maar als jij het weet, vertel jij die man dan hoe hij het moet doen.
Al die aansluitingen in de koplamp, en die draden van en naar de schakelaars...

Koop gewoon zo'n boek, Chris. Of eentje van Clymer.
De draadboom kost geld, dus dat boek er nog bij gaat je de kop niet kosten. Succes.





Chris
datum: 2018-11-06 20:07:20nr: 50971

Mooi om te zien dat er nog genoeg over dit onderwerp te discussiëren valt . Aan het schema kom ik wel , eerder de volledige draadboom van een laverda 750 vervangen . Componenten daarop zijn toch iets degelijker . Ik lees ook van alles over het weglaten van de zenerdiode en de gelijkrichter . Deze zou vervangen kunnen worden door een power box . Op de site van peter Classic bike worden ze aangeboden , zie alleen dat deze voor de 750 van na 1979 is , de mijne is van 1977 . Is dit een betrouwbare optie heeft iemand hier ervaring mee ?.

huub
datum: 2018-11-06 22:03:38nr: 50972

Beste Bonny,

Er is wat spraakverwarring tussen ons.

Voor de volledige bedrading kan je Clymer, Haynes of originele Triumph manual gebruiken. Maar daarin staat niet hoe je een aftermarket Wassell (of Boyer) moet aansluiten. Ik ben er van uit gegaan dat Chris het standaard schema wel heeft.
Bij een Boyer zit een schema bijgevoegd. Zonder dat schema heb je geen idee hoe je hem moet aansluiten. Ik denk dat dat ook voor de Wassell geldt.
Dus daarom mijn opmerking dat het geen nut heeft om een manual aan te schaffen als je er achter wilt komen hoe je een Wassell ontsteking moet aansluiten.
Tot zover en no hard feelings.





René
datum: 2018-11-07 20:18:19nr: 50973

FF googlen en je hebt het schema!
http://www.grintriumph.com/images/Electrical/WasselIgnition/WW61495.pdf

Succes




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl