Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Suzuki GS450 chopper 1980

Peter Rehorst
(prehorst1994 bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-12-17 23:59:35nr: 51043

Hallo, hier Peter,
1 jaar geleden ben ik Suzuki GL450 chopper van 1980 gekocht.
Ik heb de tank eraf gehaald om te ontroesten en accu losgehaald.
Nu ben ik hele tijd uit roulatie geweest ivm ziekte en wil de draad weer oppakken, maar ik weet niet meer hoe ik de accu terug aan moet sluiten. Er liggen draden en ik weet niet meer wat waarop moet.
Kan iemand duidelijke foto, schets,of simpel tekening sturen. Het heeft alleen betrekking op aansluiten van accu. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

kabel
datum: 2018-12-18 15:54:32nr: 51044

Eigenlijk is dit simpel, maar toch goed dat je het vraagt, anders kan er misschien iets kapot gaan.

Als je één van de kabels volgt die op de accu moet worden aangesloten, dan eindig je bij de massa (het frame). Die specifieke kabel moet aan de negatieve accupool, dus de min (-).

De kabel die naar de zekeringenkast of spanningsregelaar o.i.d. gaat moet op de plus (+) van de accu.

Daarom spreken we bij moderne auto/motoren "min aan massa".

That's it, hoop dat het duidelijk is.

Natuurlijk ook goed naar de accu kijken welke pool de min (-) en welke pool de plus (+) is.

Peter Rehorst
(prehorst1994 bij kpnmail punt nl)
datum: 2018-12-18 19:18:09nr: 51045

Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik er uit ga komen. Die andere kabels zijn denk ik van de druppelaar. Morgen ga ik het proberen.
Groet Peter

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2018-12-19 14:37:16nr: 51046

Ik weet niet hoelang je uit de roulatie bent geweest. In elk geval geficiteerd met je herstel. Je accu kan er na lange tijd wel eens minder aan toe zijn. Kijk eerst ff of die nog leeft. Succes

Gert
datum: 2018-12-20 11:48:11nr: 51048

https://www.google.com/search?q=suzuki+gs450+wiring+diagram&client=firefox-b&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=N1AW9DQ8IKQ0PM%253A%252CRdgNb7xUJ2nSiM%252C_&usg=AI4_-kSlU8xUO8Pghs7RnlUrzWNKMveTSA&sa=X&ved=2ahUKEwi29qPwm67fAhULZlAKHZyHDzUQ9QEwCXoECAQQFg#imgrc=N1AW9DQ8IKQ0PM:
Als je dat versimpelde schemaatje bekijkt is de plus van de accu aangesloten op de gelijkrichter en een zekering, maar ook een (waarschijnlijk hele dikke) draad op het startrelais.
En de min zit inderdaad gewoon aan massa.
Maar er kunnen nog meer draden zijn toegevoegd, bijvoorbeeld voor een oplader, navigatiesysteem, siarenaansteker, USB-aansluiting etc.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl