Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

bougie s vonken niet meer

john
datum: 2019-01-14 18:36:28nr: 51092

hallo vraagje mn startmotor was kapot heb ik vervangen voor een nieuwe om het makkelijk te maken nieuwe bougie s nu blijkt dat mn draad die van mn schakelaar contactslot geen stroom meer doorgeeft dus heb vanaf mn startrelais een draad naar de minpool getrokken en mn startmotor draaid dus dat probleem is er ook niet wat er wel is is dat mn bougie s niet vonken weet iemand of dat alleen aan mn contactslot draad cq schakelaar ligt dit is de verkorte versie als jullie het niet begrijpen zal ik hbet duidelijker opschrijven ik weet helaas ook niet waar de draden zijn en nheengaan van de bobine de ene kant is natuurlijk de bougie s maar nu de andere nog waar connect ik dier daar ligt het waarschijnlijk aan groet john

Gert
datum: 2019-01-14 22:23:10nr: 51094

Dodemansknop.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2019-01-15 09:45:34nr: 51096

Die dodemansknop lijkt me een goeie Uitroepteken :-) Ooit een BMW heropstapper in paniek en boze vrouw getroffen. Motor deed het niet. Vrouw hield blijkbaar niet van motorfietsen. Ik heb niks met moderne motoren. Vroeg of de man ANWB lid was. Was hij. Hij zoeken naar zijn ANWVB WegenWacht pasje. Vrouw steeds bozer. "Jij bent ook alles altijd kwijt!" Toch maar ff naar zijn dodemansknop gekeken... BMW ded het weer. Vrouw bleef boos

Gert
datum: 2019-01-15 10:28:23nr: 51097

Ja Dolf, ik reageerde vooral ook uit eigen ervaring, en die in m'n directe omgeving.
Van het verhaal van John kan ik ook niet veel bakken (we weten zelfs niet eens wat voor motor hij heeft maar blijkbaar wel met meer dan 1 cilinder), maar bougies die ineens niet meer vonken: dodemansknop!?

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2019-01-15 10:54:40nr: 51098

Lijkt me ook. Ook uit eigen ervaring weet ik dat 'rare dingen na het sleutelen'vaak 'eigen schuld'zijn. Dat loop je een standaardlijstje na en vind je vaak het probleem. Ooit bij een tankstation trouwens het dodemansprobleem gehad omdat de tanktas verschoven was en bij scherp insturen de dodemansknop had verzet....

De Boer
datum: 2019-01-15 15:48:33nr: 51099

Behalve de "dodemansknop" (wat moet een dode man trouwens nog met een knop, maar dat terzijde), bestaat er ook nog een "dodemans jiffy". Ik had m'n huidige Ducati Monster net toen ik ging tanken. Motor op de zijstandaard (heeft geen middenbok). Na het tanken starten en zodra ik 1e versnelling inschakelde sloeg de motor af. Stond mooi voor joker, want bleek te komen door een beveiliging (schakelaar) op de jiffy. Starten op jiffy kan, maar zodra je een versnelling kiest slaat de motor af.

In het geval van John: (het leest wat prettiger John, als je punten, komma's e.d. gebruikt) weet je zeker dat alles waar je aan gezeten hebt, of vervangen hebt op de een of andere manier weer geaard is? "Geen vonken" kan een hoop oorzaken hebben, maar aangezien je sommige dingen vervangen hebt, hoop ik dat de verbindingen naar massa in orde zijn. Zelfs de bougies waar jij géén vonken op ziet moet je wel met de metalen buitenkant tegen de kale cilinder houden, ofwel aarden. Als je de bougies niet tegen de massa van de motor houdt, zie je inderdaad geen vonk voor ogen!

Verder de klassieker "dodemansknop" controleren.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2019-01-15 15:58:23nr: 51100

Listig. Helemaal niet aan gedacht die jiffybeveiliging op nieuwere motoren. Ik heb hem er op mijn Guzzi trouwens tussenuit gehaald

Jan
datum: 2019-01-15 17:37:13nr: 51102

Hoi John
Wel een beetje wazig verhaal ,wat is het merk en type ?, zekeringen controleren, bedrading nalopen evt met multi meter

Albert
(Tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2019-01-15 17:37:33nr: 51101

Behalve de puntjes in het verhaal is John misschien ook wel de (contact)puntjes van de motor vergeten...
Succes, Albert




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl