Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Materiaal klepveren

Dick Pardon
(dickpardon bij live punt nl)
datum: 2019-02-19 23:39:35nr: 51146

Gegroet allen,

De fut is uit de klepveren van mijn Monet Goyon PS47.uit 1949. Originele nieuwe zijn niet te vinden. Een verenfabriek (Globe) wil ze voor me maken in verenstaal klasse C. Is dit een geschikt metaal voor klepveren? De maten: binnenmaat 26 mm. draaddikte 3,5 mm., hoogte 55 mm., 6 windingen. Wat te doen?

Alvast dank, Dick

TK
datum: 2019-02-20 12:24:44nr: 51147

Helaas heb ik geen pasklaar antwoord voor je. Misschien is het mogelijk om het metaal vd klepveren van een andere motor uit die periode te laten onderzoeken? Soorten staal hebben allerlei verschillende eigenschappen, zoals b.v. de treksterkte.

Die gegevens kun je dan naast de gegevens van verenstaal klasse C leggen om te vergelijken.

Andere optie is een sloopblokje scoren, maar dat zal vast lastig/onmogelijk zijn.

Verder zou je kunnen informeren bij Yesterdays.nl Oldtimer liefhebbers pur sang. Je kunt om raad/advies vragen, want vragen staat vrij. Misschien het beste om daar eens langs te gaan. Persoonlijke benadering werkt vaak veel beter dan de zoveelste email.

Heb je al onderzocht of er een Franse of Belgische Club is waar je te raden kunt gaan? Kortom nog veel werk aan de winkel!

Heije
datum: 2019-02-25 13:38:49nr: 51149

Waarschijnlijk is het probleem dat de veren korter zijn geworden. Ik heb dat wel eens opgelost door een platte ring of een hitte isolatie ring (zoals Norton die gebruikt) te monteren onder de onderste veerschotel. Meet dan hoeveel de veren te kort zijn; dan weet je hoeveel er onder de klepveer kan. Zou maximaal een millimeter of drie ondervullen, en daarbij ook kijken of de klepveer niet 'doodslaat': er moet ruimte tussen de windingen over blijven bij geopende klep.

Wout
datum: 2019-02-26 11:56:04nr: 51150

die laatste opmerking is wel een hele slechte oplossing, gewoon andere veren erin en klaar.

Gert
(gert.huyser bij hetnet punt nl)
datum: 2019-02-26 15:09:51nr: 51151

Mijn idee Wout. Waarom twijfelen aan de kennis van een verenfabrikant met 40 jaar ervaring voor een motortje van 70 jaar oud?


Dick Pardon
(dickpardon bij live punt nl)
datum: 2019-02-27 13:48:41nr: 51155

Dank voor jullie reacties. Als het niet anders kan zouden er vulringen onder de veren kunnen worden geplaatst. Maar eerst ga ik het proberen met de veren van de fabriek. De fabrikant heeft me laten weten dat hij ook niet weet of veren in klasse-C geschikt zijn als klepveren. Het risoco ligt bij mij. Andere verenfabieken kunnen of willen niet maar 2 klepveren maken. Overigens ik denk dat 70 jaar geleden ook niet de moderne veermaterialen werden gebruikt die nu voor handen zijn.
Maar als er nog mensen zijn die tips hebben, houd ik me aanbevolen
De veermaten zijn: Binnenmaat 26 mm., draaddikte 3,5 mm., hoogte 55 mm., 6 werkende windingen

Gegroet, Dick

Frits
(Walhof bij caiway punt nl)
datum: 2019-03-03 12:00:54nr: 51160

Al eens bij Tevema navraag gedaan?
Kunnen veel soorten leveren.
www.tevema.nl

Gr. Frits

wimdew
datum: 2019-03-04 16:26:56nr: 51162

ik vond op de website van federal mogul een veer die aardig in de buurt komt. https://www.fmmotorparts.com/fmstorefront/federalmogul/en/USD/Engine/Valve-Train-Components/SPRIN/Sealed-Power-Valve-Spring-%28Carton-of-12%29/p/BSEVS827#.XH1BFi1x88Z
Deze veren zijn wel verpakt met 12 (!) stuks
Misschien staan er betere op, er zijn er ook die per 4 stuks worden verkocht, ik had geen geduld de hele lijst uit te spitten.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl