Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

BSA B33 slaat terug in de carburateur

sjaak
datum: 2019-03-11 19:24:40nr: 51180

BSA B33 1956

heeft 100% gelopen en gestart, na een revisie knalt en blaast hij terug in de carburateur,ooit slaat hij aan en loopt als een klokje en reageert op het gas en de ontsteking

carburateur amal nieuw heeft hij 3000km al mee gedraaid

nieuwe bougie ,kabel en dop

contact punten gesteld 9,5 mm voor het B.D.P ontsteking op max vervroeging

contactpunten openen max 030 volgens boek

benzine nieuw getankt, choke gebruikt hij blijft knallen en niezen

ontsteking al 2 maal opnieuw gecontroleerd

kleppen gesteld beide volgens boek

kleplichter speling genoeg

compressie volop (nieuwe zuiger )

carburateur nog eens zuiver gemaakt

Hij blijft als een gek terug slaan en benzine achter uit de carburateur spugen ( behalve de zeldzame keer dat hij gewoon aanslaat

heb alle standen al gehad van de vervroeger als je hem later gaat zetten dan gebeurd er niets meer

Iemand nog een tip ? heb veel ervaring met het engels spul maar iets zie ik over het hoofd , magneet is 100 5 in orde we hebben er ook al een andere op gehad van een lopende motor


Emiel
datum: 2019-03-12 06:14:58nr: 51181

Hallo Sjaak,
Het terugslaan in de carburateur is een teken van een te arm mengsel.
aangezien je bsa al eerder op deze carburateur gelopen heeft , moet het is van een vuiltje of verstopping zijn. Ik heb zelf wel eens mee gemaakt dat ik de carburateur niet meer goed kreeg , nadat hij een nacht buiten had gelegen (regen).
De verstopping zit waarschijnlijk dan ook in de kanaaltjes die in verbinding staan met de lucht stelschroef.
Als je nog een andere carburateur hebt liggen zou ik eerst die proberen.
Succes !!
gr Emiel

Wout
datum: 2019-03-12 11:46:28nr: 51182

hoeft geen vuiltje in de carb. te zijn, het is logisch dat wanneer je een blokrevisie doet dat je de carb. daar op moet aanpassen, immers als je nieuwe zuigers erin zet en de kop laat reviseren krijg je een andere compressie/cilinderinhoud, ik denk dat wanneer je er 1 of 2 maten grotere sproeier inzet het probleem is opgelost.

huub
datum: 2019-03-12 13:03:55nr: 51183

Hoogstwaarschijnlijk een arm mengsel of veel te vroeg ontstekingstijdstip.

Paar ideeen:

Probeer inderdaad eerst even een andere carburateur.
Dat hoeft echt geen perfecte te zijn om even te testen.
Float-level te laag?
Mogelijk een luchtlek tussen carburateur en kop?
Moet er nog een dik hitte-isolatie-blok tussen?

Kijk wel uit met het terug ketsten. Voordat je het weet staat je motor in de hens.

Wout
datum: 2019-03-12 13:42:50nr: 51184

andere carb. proberen?????? heren het is toch niet meer dan logisch dat wanneer je verbrandingsruimte groter word er ook meer brandstof in moet om het zaakje normaal te laten lopen, of ben ik nu gek?

huub
datum: 2019-03-12 14:39:11nr: 51185

Wout, Ik zou niet weten waarom.
Verbrandingsruimte is nagenoeg onveranderd gebleven, tenzij er opeens een hele andere compressieverhouding-zuiger is gemonteerd.
Zelfs dan zal het niet veel uitmaken, want verhouding lucht-brandstof moet bij een optimale verbranding altijd 14:1 zijn (als ik me het goed herinner van mijn MTS).

sjaak
datum: 2019-03-12 19:11:10nr: 51186

carburateur is er nieuw opgezet toen hij net gereviseerd was ,bij km stand 3000 brak een zuigerveer dus alles aan gort

heb alles vernieuwd
De carburateur is lekvrij gemonteerd op de cilinder
Van de 20 pogingen heeft hij 2 keer gestart zonder problemen en loopt meteen mooi rond ,reageert meteen op het gas en blijft ook op na ontsteking keurig ploffen

zet je hem af en wil je weer starten is het weer het zelfde liedje .
mij valt wel op dat hij in de uitlaat niet knalt
heb gisteren de klepspeling gecontroleerd en die is vrij ruim


huub
datum: 2019-03-12 19:23:23nr: 51187

Loopt hij onder belasting wel goed als je hem aan het lopen hebt?
Ik snap dat je er geen 130 mee gaat rijden, maar loopt hij, zeg maar, netjes bij 80 a 90 km/h?
En ziet de bougie er dan goed uit?


sjaak
datum: 2019-03-12 21:04:39nr: 51188

Hallo Huub, ik ga er nog niet mee rijden voor hij weer 100% start net als vroeger, het heeft geen zin om te rijden als hij bijna niet aan slaat, maar we zoeken voort


Heije
datum: 2019-03-13 11:17:41nr: 51190

Heb net mijn Norton gereviseerd en na revisie is hij juist zuiniger geworden; bij mij gaat het juist de andere kant op, hij staat nu iets rijker zonder iets aan de carburateur te hebben gedaan. Hoe is het met de nokkenas timing? Stel dat daar een foutje in zit en de inlaatklep te vroeg opengaat en sluit. Verder inderdaad de carburateur controleren, ook het vlotterniveau.

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2019-03-13 17:28:13nr: 51191

Hallo Sjaak,

De speling voor de in- en uitlaatklep moet zijn .003" . en dat is niet ruim zoals je zei. De voorontsteking moet niet 9,5 mm.zijn, maar 11,1 mm.

John



john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2019-03-13 17:36:09nr: 51192

update

Het viel me op dat je zei dat bij een late ontsteking de BSA niet start, terwijl je juist moet starten met de ontsteking op "laat".

Nanko
(nanko52 bij planet punt nl)
datum: 2019-03-14 13:07:50nr: 51193

Wat gebeurt er als je de bougie electrode afstand kleiner maakt ?
Zet hem eens op 0.3, start hij dan wel dan heb je toch echt te weinig hoogspanning van je magneet.


sjaak
datum: 2019-03-15 16:10:36nr: 51194

Hoi Nanko

ik heb een prachtige vonk hij is omgebouwd door mij naar accu /bobine ontsteking en heb daar al 3000 km met gereden ,ik heb hem vandaag op 11 mm voorontsteking gezet carburateur maar eens uit elkaar gehaald maar was 100% zuiver . het kreng start niet hoest door de carburateur naar buiten en dat was het ,ontsteking wat later gezet zoals ik vroeger deed en de Kickstarter slaat meteen terug dus dan maar niet

Het meest gekke is in de 30 keer proberen heeft hij 2 keer gelopen en dan loopt hij ook super mooi rond en reageert meteen op het gas en loopt geweldig mooi stationair. zet je hem af dan kun je het wel weer vergeten dus timing is goed klepspeling is goed opening contactpunten ook goed ,ben het spoor even bijster


huub
datum: 2019-03-15 17:07:05nr: 51195

Je schrijft dat als je de ontsteking later zet, dan trapt hij terug
Volgens mij staat de ontsteking veel te vroeg als hij terug trapt.
Heb je daar niet een denkfout zitten? Ook al omdat je hem hebt omgebouwd naar accu-bobine ontsteking.

sjaak
datum: 2019-03-16 00:06:19nr: 51197

Hallo Huub

de ombouw is niet zo spannend je behoud eigenlijk alles van de magneet
heeft hier jaren gelden ook al eens gestaan

gaatje boren in het dekseltje waar achter de puntjes draaien

dan er een holle pvs bout er in met een koolborstetje wat tegen het contactpuntje drukt, aan de buiten zijden een schroef er in met kbael naar de plus van de bobine

Wel het boutje isoleren met een stukje krimpkous waarmee je het contactpuntblokje op de magneet schroeft en klaar


de afstelling is het zelfde als normaal zuiger 11mm voor het B.D.P,van de compressieslag, contact punten beginnen net te openen moer aan draaien van het magneettandwiel (alles controleren ) dit wel doen met volledige voorontsteking


Ik ga er vandaag voor het starten een beetje benzine in spuiten via de carburateur, maar heb er weinig hoop op ben er van overtuigd dat het iets lullig is


sjaak
datum: 2019-03-16 00:15:47nr: 51198

gezien te typfouten moet ik naar bed

John
(John.kater bij chello punt nl)
datum: 2019-03-16 08:55:24nr: 51199

Hallo sjaak nu je op mijn aanwijzing de voorontsteking op 11,1 mm staat, wil ik weten hoe de kleppen staan. Gezien de klacht is het mengsel te arm.

John

sjaak
datum: 2019-03-16 11:36:46nr: 51200

hallo john

kom net uit de garage, carburateur er af gehaald en alles gedemonteerd nieuwe pakkingen en isolatiepakking gemonteerd niets tegen gekomen benzine vanaf de kraan loopt goed door,

Kleppen ik kan zien dat de inlaat klep dicht staat als hij aan de compressieslag begint , wat ik wel merk is dat ik als de klep open staat de stoter nog kan rond draaien

maar zoals eerder genoemd wil hij keer aanslaan loopt hij ook mooi rond

Gert
datum: 2019-03-16 11:46:17nr: 51201

En weet je ook zeker dat de contactpuntjes wel volledig sluiten, en/of ook echt elke keer helemaal open gaan? Zou het kunnen dat de boel dusdanig versleten is dat de as opzij wordt geduwd, ipv de puntjes open?
Dan lijkt het misschien nog wel in orde als je statisch meet, maar niet meer als het sneller ronddraait.

sjaak
datum: 2019-03-16 12:55:58nr: 51202

update

de contactpunten sluiten op tijd alles gecontroleerd met een lampje
net de nokas tandwielen bekeken en staan 100% op tijd streepje /bolletje ,maar ja een ding komt niet alleen breekt me de bout af van de plaat waar mee de timming tandwielen mee vast zit ( de bout die in het asje zit van het tussen tandwiel dus ga even eerst mijn andere motoren een beurt geven en dan kan ik nog eens kijken naar de BSA

in iedere geval bedankt voor het mee denken en hou jullie op de hoogte

sjaak
datum: 2019-03-31 18:36:53nr: 51237

Probleem gevonden

na het monteren van een complete nieuwe ontsteking,sloeg hij na 5 trappen aan en begon weer te roken zoals bij de eerste keer en wel zo erg dat je binnen 1 minuut geen hand voor de ogen zag, deur open en motor laten lopen heb hem maar afgezet de hele buurt op stelten. Weer geprobeerd te starten na 5 minuten maar niks wel een vonk aan de bougiekabel van dik 1 cm . olie uit de slang van de carterontluchting,dus carter weer afgetapt komt er niet meer uit als een half bekertje (van de koffieautomaat ) Toen heb ik de kop en cilinder er afgehaald resultaat de olie stond in de klep uitsparingen van de zuiger, de klep geleider van de uitlaat was in het uitlaat kanaal nat dus alles gedemonteerd en ik kon de geleider er bijna met mijn duim uitdrukken dus bij iedere slag naar beneden zoog hij olie naar binnen wat als gevolg heeft dat de benzine dunne olie werd dus dat ontsteekt moeilijk (traag ) van daar dat knallen en terug blazen , met dank aan het revisie bedrijf.denk ook dat de gasdruk langs de geleider in de cilinderkop kwam en zo via de stoterstang tunnel voor een overdruk zorgde wat duidelijk te horen was als je met de kickstarter de compressieslag aan het zoeken was hoorde je een gorgelgeluid in de slang. Zo een heel verhaal achteraf ben je nog blij ook dat je het gevonden hebt wat een zooi


john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2019-04-01 10:49:23nr: 51238

Hallo Sjaak, nu lees ik ij Hayns dat de ontsteking 9,5 mm. I moet zijn voor 1956 bsa b33.

John

sjaak
datum: 2019-04-01 11:34:05nr: 51239

Hallo john

Dat klopt in mijn boek ook maar heb wel 3 soorten van boeken en overal een ander verhaal, maar omdat ik het totaal niet gevonden kon krijgen ga je eigenlijk dingen verzinnen en proberen wat niet volgens het boekje is, het knallen en terug blazen in de carburateur is/moet wel haast de hoeveelheid olie zijn die op de zuiger lag en daar door geen goed (brandbaar )mengsel op leverde, sta er wel van te kijken hoeveel olie er lag , de aller eerste keer dat hij aansloeg na revisie wat lopen na twee trappen ,maar begon ook meteen zo te roken en werd alleen maar erger,carterontluchting werkt ,en zuigerveren zijn heel en slot speling oke, er lekt geen olie terug in het carter


sjaak
datum: 2019-12-08 20:29:12nr: 51563

UPDATE !!!!

we zijn er uit, de olie op de zuiger werd veroorzaakt door een los zittende klepgeleider die er door een erkent revisie bedrijf was in gezet ,was een standaard geleider ze moeten gemerkt hebben dat deze er met je duim in kon duwen de knoeiers. maar goed het probleem van het niet willen starten was gebleven om nu een lang verhaal kort te maken , De gemonteerde zuiger gaf veel te veel compressie bij de eerste was dit al 10,5 en deze zuiger had nog een hoger rand hij raakte de kop op een haar na niet ik kon op de kickstarter blijven staan



John
(John.kater bij chello punt nl)
datum: 2019-12-08 21:42:41nr: 51564

Dat is een verschil in compressie ! Het moet zijn 6,8.
John

sjaak
datum: 2019-12-09 17:55:30nr: 51565

de eerste zuiger had een opstaande rand en was al 10.5 de zuiger die er uit komt nu daar was de rand 4mm hoger ! ik zou niet weten in welke motor deze hoort alles wijst er op dat hij voor een BSA is (diameter pen enz wel over maat + 080




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl