Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Slecht starten DKW

Nico Middelkoop
(nwam69 bij gmail punt com)
datum: 2019-05-09 21:26:08nr: 51308

Ik ben in het bezit van een DKW RT200
De motor start erg slecht als hij koud is en start meestal (niet altijd) ook slecht als hij warm is.
Er zit een 6 volts 7 ampere accu in.
Ik constateer dat wanneer deze accu volledig is opgeladen, het koud starten zonder veel problemen verloopt.
Maar als de accu niet echt volledig is opgeladen dan heb ik kennelijk een zwakkere vonk.
De bobine en de condensator heb ik vervangen maar dat helpt niet.
Zou een elektronische ontsteking hierin verbetering brengen?
Ik heb mij laten vertellen dat de ontsteking volledig moet worden verwijderd incl rotor, hiervoor in de plaats komt een vliegwiel met elektronische ontsteking.
Omdat die dingen nogal prijzig zijn wil ik eerst de mening ervaringsdeskundigen.

Het slechte starten met warme motor komt voornamelijk omdat de motor als hij bij de eerste trap niet loopt, direct verzuipt.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Wie heeft ervaring of info over een of beide problemen?

Nico
(nwam69 bij gmail punt com)
datum: 2019-05-09 21:38:05nr: 51309

Ik moet nog melden dat de Elektronische ontsteking dan 12 volt gaat worden, hiervoor moet ik uiteraard wel de stroomgebruikende componenten vervangen.
Ook de accu, hoewel zonder accu zou kunnen worden volstaan omdat er dan een vliegwiel opzit.

Als de motor loopt, dan loopt hij ook perfect zonder haperingen.

tk
datum: 2019-05-10 10:50:46nr: 51310

Beste Nico,

Probeer eerst eens een nieuwe accu, dat is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe ontsteking. Als het probleem daarmee is opgelost ben je klaar. Als na verloop van tijd het probleem terugkeert, dan werkt óf de dynamo, óf de spanningsregelaar niet goed.

Zodra de motor loopt zou je met een Voltmeter de laadspanning kunnen meten op de accu. Bij een 12 Volgt systeem behoor je ± 14,7 Volt te meten; bij een 6 V systeem zal dat de helft moeten zijn, ofwel ± 7,3 Volt.

Als je motor direct verzuipt als hij bij de eerste trap niet loopt zou dat kunnen liggen aan de afdichting van de vlotter in de carburateur.

zie afbeelding
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/233090065899_/DKW-RT-200-2-Bing-Vergaser-2-24-31.jpg
de vlotter zie je rechtsonder.

Een nieuwe ontsteking zal de motor zeker goed doen. O.a. het voormalige "Powerdynamo", thans Vape levert complete sets.
https://www.vape.eu/dkw-125175200250 Motor zal dan o.a. prachtig stationair lopen. Enige nadeel, niet meer origineel, wel betrouwbaarder.
N.B. het verzuipprobleem los je er niet mee op, dat zit in de carburateur.

Theo
datum: 2019-05-17 17:22:57nr: 51318

Hallo Nico,
Houd je wel de juiste startprocedure aan, d.w.z. Koud: benzinekraan open,choke open,contactsleutel omhoog, 2x kicken, contactsleutel naar beneden, beetje gas, aankicken dan moet hij normaal gesproken lopen.
Warm: benzinekraan dicht,choke dicht,contact aan,kwart gas,aankicken, lopen dan benzinekraan open. Normaal gesproken moet de DKW dan lopen.

Succes,

Nico
(nwam69 bij gmail punt com)
datum: 2019-05-18 19:18:27nr: 51319

Tja, ik heb dat ding al meer dan 30 jaar.
Het is lang goed gegaan maar de laatste jaren steeds meer problemen.
Ik rijdt er maximaal 1000 km per jaar mee, dus veel extra slijtage aan de carburateur e.d. zal er niet zijn veronderstel ik.
In ieder geval ga ik nog de carburateur en al zijn aansluitingen checken.
Maarrr; Ik heb o.a. reeds op dichtheid gecontroleerd.
Als de motor loopt en ik spuit op de onderlinge verbindingsplekken met remmenreiniger, dan gaat het toerental sowieso omhoog.
De verbindingen (carburateur/verlengbuis) zijn uitgevoerd in een overschuifsysteem die met klemmen vast aan elkaar worden getrokken.
Strakker dan strak kan niet, maar toch lekken!
De verbinding zit niet losjes in elkaar, je moet er goed je best voor doen om de componenten aan elkaar te krijgen.
Ik kan ook geen vervormingen constateren dus ik denk dat dit soort aansluitingen per definitie gedoemd zijn om te lekken.
Aan de cilinder zelf lekt het met deze test kennelijk niet.
Iemand nog suggesties?

De elektronische ontsteking heb ik aangeschaft, ik heb alleen goede reacties daarop gehad.
Inbouwen lijkt niet moeilijk, maar daarvoor moet ik even de tijd zien te vinden.



Nico
datum: 2019-07-31 21:09:46nr: 51398

Bedankt voor alle tips en suggesties.
Ik ben er in geslaagd om de elektronische ontsteking op de DKW te installeren.
De resultaten zijn prima.
Ik kan nu ook indien nodig rijden zonder accu.
Het systeem is van 6 naar 12 volt gegaan en in plaats van de oude dynamo en rotor zit er nu een dynamo met vliegwiel op.
Samen met een speciale bobine, een spanningsregelaar en een relais geeft het nu een lel van een vonk. Voorheen leverde de installatie ca 10.000 volt hoogspanning, nu is dat 40.000 volt.Veel krachtiger dus. Wel heb ik even moeten zoeken naar de "wasmachine". Volgens het bijgevoegde installatieplan dat kennelijk met Google in het Nederlands was vertaald vanuit het Engels werd erop gewezen dat aanbrengen van de wasmachine beslist noodzakelijk was.Wat moet er dan gewassen worden? Er is helemaal geen plek voor een wasmachine en er was ook geen wasmachine meegeleverd
Dan ga je toch even op je hoofd krabben en laat de raderen draaien. de voorschriften zijn uit het Engels vertaald. Engels woord voor Wasmachine = Washer, technisch washer is volgring.
Dat is natuurlijk hilarisch maar ook slordig van de Nederlandse leverancier welke die vertaling met zijn product mee leverde.
Zo heb ik ook even moeten zoeken wat nou de woodruff key was.
Ik ben ook maar een leek.
Al met al prima geslaagd zonder wasmachine maar wel met ring en na proefrijden en diverse keren starten ben ik dik tevreden.
De carburateur ook gelijk nagekeken en gereinigd. Lekkage in de vlotterkamer was niet aan de orde want dan zou de vlotter de benzinetoevoer niet meer afdichten, dat merk je gauw genoeg als er benzine overloopt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl