Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Suzuki T20

Ítzi
datum: 2019-07-20 23:07:22nr: 51381

Hallo, sinds enkele maanden heb ik een Suzuki T20 250cc tweecilinder van 1969. De motor is in prima staat en start en rijdt goed. Maar er is een probleem: stilstaand kan je de motor gemakkelijk 8000 toeren laten maken en dan klinkt hij echt goed. Rijdend echter begint hij bij 1/3 tot half gas te sputteren en in te houden. Soms kan je hem daar doorheen trekken, vooral als hij koud is. Als je even vol gas geeft doet hij het inhouden daarna weer erger. Soms lijkt het dat hij verzuipt en soms gedraagt hij zich alsof er iets verstopt zit.
De ontsteking is nagekeken en afgesteld, de carbs zijn schoon gemaakt, nieuwe bougies, naalden in laagste stand gehangen, tank schoon gemaakt, de kabel van de oliepomp enkele mm's meer speling gegeven. Toch heb ik de indruk dat hij nog te veel olie verbruikt en hij rookt ook te veel. Zonder olie in de olietank en met mengsmering in de benzinetank rookt hij minder. De sproeiers zijn maat 85. Op deze manier is er niet mee te rijden. Met veel kunst en vliegwerk kan ik soms even 100km/u halen met +- half gas.
Wat kan ik nog doen om dit euvel op te lossen?
Bedankt! Met groet, Ítzi


kabel
datum: 2019-07-21 07:54:36nr: 51383

Geen idee eigenlijk, maar ik vermoed toch iets met de sproeiers. Heb je de juiste typen/maten en weet je dat Úcht zeker?

Bij Italiaanse Dellorto sproeiers komt het voor dat de ingeslagen maat totaal niet klopt met de echte maat. Kennis van mij heeft er heel wat nagemeten en de conclusies zijn bedroevend. Nu verwacht ik dat niet van Japanse (of Duitse) sproeiers, maar vergelijk alle gemonteerde maten met de opgegeven maten in het werkplaatshandboek. Ook de naalden controleren. Klopt de hoogte van de vlotter? Als die verkeerd is afgesteld gaat er te veel/te weinig benzine naar binnen.

Hoe staat het met het luchtfilter en ook de aansluiting tussen carburateurs en blok? Geen valse lucht?

Als je er niet uitkomt, ga dan naar een "ouderwetse" specialist met een rollenbank. Zorg dan wel dat je een aantal alternatieve sproeiers bij je hebt om te experimenten.

marcel
datum: 2019-08-01 13:07:32nr: 51399

heb je idd ook beide contactpunten Ún condensatoren vervangen?
Bobines ok?
Uitlaten zijn niet dichtgekoold en uiteraard de orginele uitlaten en luchtfilter?
Orginele sproeiers om mee te beginnen, inlaatrubbers ok?
Ik weet wel dat bougiekappen vaak slecht werden.
Je zegt zelf dat onbelast alles goed gaat en belast(op snelheid) geen vermogen thuis is. De oliepomp rijker zetten helpt niet maar zorg wel dat deze juist is afgesteld.
Hij rijdt standaard met gemak 130 dat moet kunnen.
succes

marcel
datum: 2019-08-01 13:30:42nr: 51400

idee?:
https://www.cmc-parts.be/nl/japanse-merken/suzuki/herstelkit-carburator/ks0007-t20-tc250-x6-1965-1968

ik denk dat de hoofdsproeier 90 is, ga niet te krap hoor!

Ítzi
datum: 2019-08-01 14:21:41nr: 51401

Hallo, bedankt voor de reacties! De punten en de condensatoren heb ik niet vernieuwd, ziet er allemaal nog erg goed uit. Ook de bobines heb ik niet vervangen of getest. Wel alles nagelopen schoongemaakt, afgesteld, nieuwe bougies. Vonkt heel goed, start meteen. Ik verdenk de ontsteking niet. Tot halfgas loopt/rijdt hij goed, bij verder opendraaien gaat hij stotteren en inhouden. Luchtfilter schoongemaakt, carburateurs grondig gereinigd. orig. sproeiermaat is 95, ik heb nu 90 besteld. De naalden hangen op z'n laagst daar loopt hij nog het beste mee. Rechter cilinder stond het rijkst, zwarte bougie, bleek de vlotter een klein lekje te hebben. Nu wachten op de kleinere sproeiers en de vlotter solderen dan nog eens proberen.
Oliepomp is raar, hij gebruikt extreem veel olie, ook met de kabelstelschroef max.ingedraaid (hij rookt hard en veel vloeibare creosoot in de uitlaat). Heb nu de oliepompkabel losgegooid en 1:100 'Triboron' in de benz. tank gedaan. Bijft roken en de 'Triboron' in de olietank zakt nog!
Ik wil de olie in de bak ook verversen. In het ene boek staat 1,2 ltr. in het andere staat 2,11 ltr. Wat is het, is er een nivoschroef?
Met groet, Ítzi

marcel
datum: 2019-08-01 14:49:35nr: 51402

wel eens gehad dat het massadraadje op de onstekingsplaat los zat en dat bij hogere toeren(trillen) het draadje slecht contact ging maken.
Mbt het roken, ik hoop dat je krukaskeerringen nog goed zijn en dat de motor geen bakolie aan het opzuigen is.
Vlotter solderen? waak ervoor dat hij niet te zwaar wordt.
Ik zou anders een specialist benaderen, knalnaarpotz bv?
Ik neem aan dat je een handboek hebt?
Ik heb jaren een GT250 gehad en echt nooit echte problemen gehad

Ítzi
datum: 2019-08-01 15:19:45nr: 51403

Merci voor de reactie! Knalnaarpotz heeft niets voor T20 helaas. Heb inmiddels nieuwe vlotter en 2 carb. revisiesetjes besteld bij CMC-Parts.be
Ik weet nog niet hoeveel olie er in de versn.bak moet 1,2 ltr. of 2,11 ltr. Gr. Ítzi

marcel
datum: 2019-08-01 17:04:05nr: 51404

hij heeft wel veel 2takt ervaring dus...
anders de T en GT club benaderen?

marcel
datum: 2019-08-07 22:35:07nr: 51408

weet je al wat??

tk
datum: 2019-08-08 14:33:54nr: 51410

Stel je vraag hier eens:

https://www.motor-forum.nl/threads/het-suzuki-tweetakt-topic-deel-5.405247/

Ítzi
datum: 2019-08-09 15:34:39nr: 51411

De carburateurrevisiesetjes voor T20 zijn gemonteerd. Verwarring, de vlotterkamer dekselpakkingen pasten niet en ook de naalden (ander nr.)waren iets dikker als de oude. Volgens de leverancier en importeur nooit klachten over geweest. Zouden ze dat laatste jaar '69 nog andere carburateurs gebruikt hebben? De oude pakkingen gebruikt en de nieuwe naalden gebruikt (in middenstand), sproeier 90 nu i.p.v. 95 eerst. Tevens een nieuwe vlotter gemonteerd omdat er ÚÚn een beetje lek was. De motor loopt nu goed, komt vlot op 7000 toeren in 5e, 120km/u. Volgas in de zesde versn. bij 5000 toeren zakt hij langzaam af in snelheid en toerental. Ik heb nieuwe olie 20W50 in de bak, 1,2 ltr., volgens de niveauschroef die ik gevonden heb, nog iets te veel, maar ik laat het zo.
Ik heb 1/100 Triboron in de benz.tank en Triboron voor gescheiden smering in de olietank. De kabel van de oliepomp heb ik losgegooid vanwege het extreem hoge olieverbruik. De motor rookt nu niet meer, dus ga ik er van uit dat hij geen olie uit de versn.bak opzuigt en verbrandt.
Bedankt voor het meedenken en de tips!
Groeten, Ítzi

Kees
datum: 2019-08-09 17:45:08nr: 51412

Wat is Triboron ? en waar dient het voor


Ítzi
datum: 2019-08-09 18:12:10nr: 51413

Triboron is een nieuw smeermiddel voor 2-takten (alhoewel ze nu ook toevoeging voor 4-takten hebben) zonder olie. Het geeft heel weinig carbon, fijn stof en co2. Je tweetakt rookt dan niet meer en vervuild dus merkelijk minder.
Zoek Triboron maar eens op internet, dan zal je de hele uitleg wel vinden.
Groet, Ítzi




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl