Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Octaangehalte benzine

Henk van der Laak
datum: 2019-08-10 10:06:00nr: 51415

Welk octaangehalte moet de benzine hebben voor een Nimbus van 1948

L.A. Verda
datum: 2019-08-10 11:03:38nr: 51416

Aan smaken geen gebrek tegenwoordig, er zijn al vele clubblad verhalen over vol geschreven, maar voor gebruik in de klassieker en het behoud ervan, Google even naar de laatste (2019) FEHACtiviteiten , het FEHAC blad, en kijk op pagina 5, daar staat het luid en duidelijk. BP ULTIMATE, Shell V Power, of Firezone 102. Er zijn mensen die dat te duur vinden, op de rest van alle benzinetroep van tegenwoordig zal hij het waarschijnlijk ook wel een poosje doen trouwens, zelfs op de goedkoopste E10, maar dan betaal je na verloop van tijd de besparing 10voudig terug

tk
datum: 2019-08-11 10:06:12nr: 51421

Ik vermoed dat een Nimbus uit '48 wel op een lage octaan benzine kan rijden. Immers, in 1948 was was er simpelweg geen benzine met hoog octaan gehalte te koop. Was ook niet nodig door motoren met relatief lage compressie. Volgens mij was er toen ook nog geen lood aan de benzine toegevoegd, dat kwam pas later. Jouw Nimbus moet daarom op loodvrij kunnen rijden.

Anno 2019 is in NL het basis octaangehalte 95 (van de Euro 95). Aan die peut kleven 2 nadelen:

1. verouderd snel en gaat vervolgens "vergommen", waardoor sproeiers e.d. verstopt raken,
2. sommige merken voegen inmiddels méér dan 5% ethanol (=alcohol) toe. Alcohol trekt water aan uit de lucht. Dat zakt in de tank naar de bodem en gaat daar invreten op het staal van de tank. Er ontstaat dan roest.

Mocht je toch vasthouden aan Euro 95, let dan goed op dat er E5 op de pomp staat, want dat wijst op max. 5% alcohol. Als je langere tijd niet rijdt, zou ik de benzine aftappen, ook uit de caburateur(s).
Het is de bedoeling dat de Euro 95 uitgefaseerd wordt (wanneer??) ten gunste van E10 benzine. Je raadt het al: daar zit 10% alcohol in. Die benzine zou ik nooit gebruiken in een oldtimer, omdat de alcohol ook nog eens de rubbers van de carburateur aanvreedt.

Advies:
Tank idd BP Ultimate 98. Daar zit vooralsnog géén alcohol in. Ook Shell V-Power of Firezone 102 zijn uitstekende keuzen.

joop
(mercedes bij xs4all punt nl)
datum: 2019-08-12 10:36:01nr: 51423

octaan gehalte bestaat niet

L.A. Verda
datum: 2019-08-12 12:17:20nr: 51424

Hallo Joop, nooit te oud om te leren blijkt weer, de uitdrukking "octaan GEHALTE" bestaat niet zeg je, zelf wist ik ook niet beter want ik moet bekennen dat ik die term ook vaak gebruik. Er wordt inderdaad in artikelen daarover gesproken over octaan 90, of 95 of 98 of 102 of.... en niet over gehalte. Het is dus blijkbaar onjuist om te spreken over "benzine met een octaan gehalte van xxx", maar over "benzine met een octaan van xxx" als ik het goed begrijp. (Voor de vraag van de Nimbus eigenaar lijkt me dit verder niet zo van belang)

Overigens, over de juiste benzine voor onze ouwe rij-ijzers is er nogal wat te doen tegenwoordig, onderstaand las ik zojuist in een FEHAC bericht, dus mensen die er meer over willen weten kunnen zich aanmelden via hun club.



FEHAC-Academy: benzine voor oldtimers

FEHAC-Academy over de invoering van E10 benzine in Nederland per 1 oktober 2019. Hoe gaat de invoering? Wat zijn de gevolgen voor de oldtimer?

Verder een vooruitblik naar E-fuel. Dit is synthetische benzine uit elektriciteit en CO2 (uit de lucht).


Programma:
- waarom E10, en waarom het belangrijk is, de beleidsmatige kant
- wat is E10, en waarom we het beter niet in het Mobiel Erfgoed kunnen tanken
- wat zijn de ervaringen met E10 in de landen om ons heen

Pauze

- hoe ziet de toekomst voor het Mobiel Erfgoed er uit, op welke brandstof rijden we dan (e-fuel)
- hoe dichtbij is die toekomst

Belangrijk voor u als clubbestuur, maar ook voor uw leden. Er is maximaal plaats voor 100 personen, dus snel aanmelden is gewenst.


tk
datum: 2019-08-12 18:37:00nr: 51425

@ Joop, . . . de wijsneus ;-)

Je hebt gelijk octaangehalte bestaat niet, moet volgens mij zijn "octaangetal" aangevuld met het getal idd, dus octaan 95, octaan 98, etc.

Als je het (foutief) over "octaangehalte" hebt, begrijpt iedereen wat je bedoelt, dat weer wel.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl