Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

krukas ketting tandwiel matchless 350gls

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-08-29 15:17:48nr: 51451

kan je ook een groter tandwiel op de krukas zetten? na het honen en meer compressie door een bmw zuiger kom ik gewoon een versnelling te kort.
is een distrbutie tandwiel op een krukas groter van een 500 dan die van een 350? daar is wel meer ruimte ..

Bert
(Britbike74 bij gmail punt com)
datum: 2019-08-29 22:33:12nr: 51453

Zo uit m,n hoofd gezegd is een 350 cc16 tands en 500 cc 18 tands. Dit is met elkaar uit te wisselen

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-08-30 08:37:01nr: 51454

ok eens kijken of ik een tandwiel vinden kan.. bedankt

Fred 1
datum: 2019-09-01 19:13:13nr: 51455

hallo Henk je gaat me toch niet vertellen dat wat meer compressie zorgt voor toename van pk-snelheid dat je een ander tandwiel nodig hebt ?
De inhoud is niet groter geworden door wat honen en de zuiger is denk wat bolvormig ? .




Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-09 12:09:35nr: 51468

beetje late reactie door vakantie- nou, ik wou de cylinder laten honen en een nieuwe zuiger er in laten zetten bij Joost in Zwartsluis, toen bleek dat deze cylinder al de grootste maat zuiger had gehad met een platte kop.
de enigste zuiger die dicht bij de maat kwam was een zuiger van een BMW motorfiets die bol was van boven met klep uit sparingen er in - wel moest ik de bronzen bus in de krukas aanpassen van engelse maat naar mm maat-. de kop was door de vorige eigenaar zo mishandeld dat deze wat krom was dus deze heb ik ongeveer 1,5mm afgedraaid .. hierna geprobeerd of de kleppen nog wel goed open en dicht gingen en niet de zuiger raakte.. dit ging gelukkig goed.er was vanaf dit moment zoveel compressie dat 3x de koperen koppakking er tussenuit werd geblazen.. na een tip van een oudere monteur heb ik een nieuwe koppakking boven het gas uit gegloeid en snel laten afkoelen in water waardoor deze nieuwe pakking zacht werd. op aanraden ven deze beste man de motor langzaam op temperatuur laten komen en dit een paar keer herhaald, zodat de pakking geheel zijn vorm aan nam van de kop en cylinder. de ontsteking afgesteld op 3mm voorontsteking en wat zwaardere veren op de vervroeger geplaatst omdat deze zaten te rammelen op hun plaats. al met al moet ik zeggen dat dit een resultaat gaf waarover ik mij ook had verbaast en nu met gemak de 100km per uur gehaald kan worden.. zelf 110 heb ik een keer gereden maar dan trilt alles te erg. echt bij ca 80km per uur heb je regelmatig de drang om nog eens te schakelen want hij trekt erg goed op en door.. van daar dat ik zoek naar een andere tandwiel verhouding en het niet mogelijk is op het voorste of achterwiel ketting tandwiel dus zoek ik het maar in de primaire ketting kast en dan blijft alleen de krukas tandwiel over. tot zover. gr. henk

Fred 1
datum: 2019-09-09 17:53:07nr: 51470

Bedankt Henk voor je bericht , ik hoop dat je bigend het uit houd
gooi er maar super in om te beginnen

Met andere tandwielen zal een heel gedoe worden want kon zomaar zijn dat hij hele lange versnelling krijgt dus niet van de plaats af te krijgen is of je schakelt je een ongeluk, we zijn benieuwd ,ik denk dat je een tandwiel pas moet laten maken maar ja wel ?






Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-10 06:58:34nr: 51472

het bigend zal het wel volhouden.. ik heb intussen ongeveer 2000km ermee gestuurd . ik ga het deze winter proberen met een ander tandwiel en zal het hier vermelden. het is een 350 ex leger model en had al vernomen dat een 500 een 2 tanden meer had dus kijken of ik deze ergens kan kopen.. u hoord nog.

John
(msj.slijkhuis bij chello punt nl)
datum: 2019-09-13 15:16:39nr: 51474

Ik zou dan eerst 17 T nemen. Heb je de compressie al gemeten ? dan kan je vergelijken met de oude situatie.

John

Rene
datum: 2019-09-14 09:06:06nr: 51475

wat is het bouwjaar van de motor?
van 1957-1962 ? een legermotor is van 1961
een 350 g3ls heeft een 19 tands tandwiel op de kruktap
een 500 g80s heeft een 22 tands tandwiel op de kruktap

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-14 10:01:48nr: 51476

ok hier heb ik wat aan.. hoop dat het 22 tanden tandwiel van een 500 past op de krukas van de 350 het is idd een 350 ex leger model van wat op het blok staat 1961 maar op kenteken 1956..
gr. Henk

Rene
datum: 2019-09-14 16:37:51nr: 51477

dat tandwiel past er gewoon op .
je kunt ook een plaatwiel uit laten draaien en het hart van je oude tandwiel (waar de tanden zijn afgedraaid )er in persen en vast hechten.
heb je er ook nog de AMC versnellingsbak(vanaf 1957) bij of een Burman b52 versnellingsbak(tot 1957)?
Amc koppeling heeft 42 tanden .
Burman koppeling heeft 40 tanden.
is je blok ook open geweest toen je het small-end verving? en zijn de merktekens van de nokkenassen ook op de stand van een 350 cc teruggezet?als die niet goed staan gaat de motor ook vreemd doen.

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-14 17:21:47nr: 51478

'het zal wel een burman bak zijn.. ik heb een aluminium distributie kast.en het merk puntje van de nokkenas tussen de 2 puntjes gezet.hen wel ergens gelezen dat je deze 1 puntje kan verzetten om een hoger toerental te halen maar de motor loopt nu erg mooi zonder bijgeluiden. de bronzenbus in de drijfstang heb ik zelf gedraaid met een olie groef en gaatje aan de bovenkant voor de smering.. gemaakt van lager brons en teon ik in de td werkte had ik natuurlijk de beschikking over micrometers en draaibank enz..de bronzen bus moest natuurlijk worden vervangen omdat we van een engelse maat naar mm maat gingen..gr. Henk

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-14 17:29:54nr: 51479

sorry ik bedoel een amc bak.. kan je dit ergens zien?

Rene
datum: 2019-09-14 20:26:48nr: 51480

bij een burmanbak draai je de olievuldop vast dmv schroefdraad en kan je door middel van een soort van rolletje zien in welke versnelling hij staat.
Bij de amc bak zitten er 2 schroeven om de vuldop vast te maken en kan je de versnellingsstand zien dmv een wijzer.
En bij een amc bak zit er een rubberen schokbreker in de koppeling om de klappen op te vangen met op en terug schakelen.
een burman bak heeft geen schokbreker maar zit het voor 1957 op de kruktap dmv een veer en nokken.
als jou blok van 1961 is hoort er een amc bak achter,met de schokbreker in de koppeling.

Henk
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2019-09-14 23:18:38nr: 51481

ja zal ongetwijfeld de amc bak dan zijn.. gr. Henk




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl