Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

BSA B31 motor geluid / lawaai

Patrick
(patrickegberink bij hotmail punt com)
datum: 2020-03-04 13:28:49nr: 51631

Hallo,

Ik rijd sinds 1,5 jaar een BSA B31 uit 1946.
Heb geen jarenlange ervaring met sleutelen.

Sinds een tijd maakt het blok meer lawaai dan voorheen.
zowel stationair als rijdend in hogere toeren.
Het klinkt als een "mechanische" geluid van rakende onderdelen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan: Olie ververst, leidingen (in zicht) filter in olietank en onderin het blok
schoongemaakt. olie pompt goed rond. ook naar de kleppen toe.
Klepspeling nagezien op de stoter stangen. kleplichter heeft ook speling.
Vervolgens cilinderkop gedemonteerd en bleek dat de zuiger aanliep tegen de binnenwand van de kop. geen verticale speling van drijfstang op de krukas. Kop laten honen en overmaats zuiger gemonteerd. Toen ook de kleppen laten slijpen en nieuwe klepgeleiders gemonteerd.

Helaas nu nog steeds zelfde lawaai in het blok. Ik heb het onderblok/krukas niet open gehad. kan hier nog iets vandaan komen ? het geluid lijkt echter wel van boven in de kop te komen.

Er loopt, aan de linkerzijde, een stalen olieleiding van bovenblok naar onderblok. is dit aanvoer of een retour ? leiding boven aan het blok los gehaald, tijdens lopen sputtert hier wel olie uit. overtollig olie uit de cilinder ? of moet dit een aanvoer zijn ? dan is het niet goed.

Wie kan mij verder helpen ?


H
(klaskew bij cs punt com)
datum: 2020-03-05 12:46:26nr: 51632

Werkt de oliepomp wel? Dop van olietank afschroeven en bij lopende motor controleren of er pulsgewijs olie bovenuit de olieleiding komt.

Fred 1
datum: 2020-03-06 18:51:44nr: 51637

word tijd dat je een werkplaats handboek koopt dit is niet negatief bedoelt maar je sleutelt aan je motor en zo als ik het lees mis je wel wat, de leiding waar je het over hebt is de retour leiding van de olie die tijdens het smeren van tuimelaars assen en klepstelen in je kop beland , je hebt 4 banjo bouten in de kop de bout met het grootste gat hoort boven in de leiding te zitten , je kunt lawaai ooit traceren door een grote schroevendraaier ergens op te zetten waarvan je denkt het komt hier vandaan en je oor tegen het handvat houden . heb je de nokassen al een bekeken ? ik heb bij mijn blok een gebroken nokas stoter gehad (waar je stoterstangen onder op rusten dat maakt ook een herrie of de klepspeling te groot is da kun je op een manier controleren stel je klepstelbout max terug en druk de klep in met een schroevendraaier en lepel de stoter er af nu kun je met een tang de klepstelbout omhoog halen als hij heel is kun je hem er niet uit halen.Bij mij was gij dus gebroken en had ik het bovenste stuk in mijn handen


Fred 1
datum: 2020-03-17 19:34:35nr: 51644

Hoe zit het , nog suc6 gehad ?

Fred 1
datum: 2020-03-17 19:34:35nr: 51643

Hoe zit het , nog suc6 gehad ?

roma
(rv bij live punt be)
datum: 2020-03-18 22:03:39nr: 51646

werkt de voorontsteking nog goed
welke benzine hebt ge getankt

roma
(rv bij live punt be)
datum: 2020-03-18 22:03:39nr: 51645

werkt de voorontsteking nog goed
welke benzine hebt ge getankt

H
datum: 2020-03-20 13:05:39nr: 51647

Altijd weer fijn om een terugkoppeling te krijgen. Daar doe je het ook voor.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl