Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

BSA B31 motor geluid / lawaai

Patrick
(patrickegberink bij hotmail punt com)
datum: 2020-03-04 13:28:49nr: 51631

Hallo,

Ik rijd sinds 1,5 jaar een BSA B31 uit 1946.
Heb geen jarenlange ervaring met sleutelen.

Sinds een tijd maakt het blok meer lawaai dan voorheen.
zowel stationair als rijdend in hogere toeren.
Het klinkt als een "mechanische" geluid van rakende onderdelen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan: Olie ververst, leidingen (in zicht) filter in olietank en onderin het blok
schoongemaakt. olie pompt goed rond. ook naar de kleppen toe.
Klepspeling nagezien op de stoter stangen. kleplichter heeft ook speling.
Vervolgens cilinderkop gedemonteerd en bleek dat de zuiger aanliep tegen de binnenwand van de kop. geen verticale speling van drijfstang op de krukas. Kop laten honen en overmaats zuiger gemonteerd. Toen ook de kleppen laten slijpen en nieuwe klepgeleiders gemonteerd.

Helaas nu nog steeds zelfde lawaai in het blok. Ik heb het onderblok/krukas niet open gehad. kan hier nog iets vandaan komen ? het geluid lijkt echter wel van boven in de kop te komen.

Er loopt, aan de linkerzijde, een stalen olieleiding van bovenblok naar onderblok. is dit aanvoer of een retour ? leiding boven aan het blok los gehaald, tijdens lopen sputtert hier wel olie uit. overtollig olie uit de cilinder ? of moet dit een aanvoer zijn ? dan is het niet goed.

Wie kan mij verder helpen ?


H
(klaskew bij cs punt com)
datum: 2020-03-05 12:46:26nr: 51632

Werkt de oliepomp wel? Dop van olietank afschroeven en bij lopende motor controleren of er pulsgewijs olie bovenuit de olieleiding komt.

Fred 1
datum: 2020-03-06 18:51:44nr: 51637

word tijd dat je een werkplaats handboek koopt dit is niet negatief bedoelt maar je sleutelt aan je motor en zo als ik het lees mis je wel wat, de leiding waar je het over hebt is de retour leiding van de olie die tijdens het smeren van tuimelaars assen en klepstelen in je kop beland , je hebt 4 banjo bouten in de kop de bout met het grootste gat hoort boven in de leiding te zitten , je kunt lawaai ooit traceren door een grote schroevendraaier ergens op te zetten waarvan je denkt het komt hier vandaan en je oor tegen het handvat houden . heb je de nokassen al een bekeken ? ik heb bij mijn blok een gebroken nokas stoter gehad (waar je stoterstangen onder op rusten dat maakt ook een herrie of de klepspeling te groot is da kun je op een manier controleren stel je klepstelbout max terug en druk de klep in met een schroevendraaier en lepel de stoter er af nu kun je met een tang de klepstelbout omhoog halen als hij heel is kun je hem er niet uit halen.Bij mij was gij dus gebroken en had ik het bovenste stuk in mijn handen


Fred 1
datum: 2020-03-17 19:34:35nr: 51644

Hoe zit het , nog suc6 gehad ?

Fred 1
datum: 2020-03-17 19:34:35nr: 51643

Hoe zit het , nog suc6 gehad ?

roma
(rv bij live punt be)
datum: 2020-03-18 22:03:39nr: 51646

werkt de voorontsteking nog goed
welke benzine hebt ge getankt

roma
(rv bij live punt be)
datum: 2020-03-18 22:03:39nr: 51645

werkt de voorontsteking nog goed
welke benzine hebt ge getankt

H
datum: 2020-03-20 13:05:39nr: 51647

Altijd weer fijn om een terugkoppeling te krijgen. Daar doe je het ook voor.

Patrick
(patrickegberink bij hotmail punt com)
datum: 2020-05-25 18:54:19nr: 51790

Excuus voor de late reactie. Ik dacht ik meldingen zou krijgen in de mailbox maar blijkt niet zo te zijn. Door omstandigheden ook een tijdje niet met de motor bezig geweest.

Ik had een handleiding boek, maar ondertussen ook een werkplaatsboek. Olie pompte al goed rond. Ik heb ook de bus bovenin de drijfstang vervangen, daar waar de zuigerpen doorheen gaat. Zat wat speling op. Er blijkt geen verticale speling van de drijfstang op de nokkenas te zitten. Maar geen effect nog steeds lawaai uit het blok.Nokken van de aandrijving van de stoterstangen zijn ook heel. Ik las zojuist ook een topic over geluid door de kleppen ?!?

Fred 1
datum: 2020-05-28 21:27:50nr: 51794

Nokken van de aandrijving van de stoterstangen zijn ook heel.je bedoelt de nokvolgers ? die tegen de stoterstang aan duwen ?

Hoe heb je dit gecontroleerd ? dit is bijna onmogelijk ik ben er pas achter gekomen toen ik de cilinder kop er af moest halen en per ongeluk aan een stoter trok en ik hem er uit kun trekken ,Dus midden door je hoort een hard tikkend geluid het lijkt wel speling op de kleppen en gaat met het motortoerental mee op en af



Fred 1
datum: 2020-05-28 21:33:55nr: 51795

ik heb vorige week een nieuwe zuiger gemonteerd van JP na montage bleek deze net de kop te raken na het los draaien van de trekstangen was het over , wil hier mee zeggen dat er div oorzaken kunnen zijn

Fred 1
datum: 2020-05-28 21:37:27nr: 51796

draai je trekstangen los en probeer voor nood eens een pakking er bij te schuiven zet alles weer aan en starten ben benieuwd

heb je een bolle zuiger of vlakke zuiger gemonteerd en welk merk

roma
(rv bij live punt be)
datum: 2020-05-28 21:50:46nr: 51797

piston komt tegen kop de compressie is veel te hoog niet abnormaal met JP zuigers (wedstrijdmotoren)was de voorontstekingde daar aan aangepast, hoe hoger de compressie hoe vroeger de ontsteking moet staan mis ontstekingspunt wel of niet in combinatie met benzine van te laag octaan (95) geeft bonkende geluiden in de motor altijd (98) tanken
de compressie moet omlaag of andere piston De Groot heeft die lage compressie ofwel als ge handig zijt een koperen maken plaat 1of 2mm en onder de cilindervoet plaatsen succes

Patrick
(Patrickegberink bij hotmail punt com)
datum: 2020-06-01 18:12:35nr: 51798

Ik heb vlakke zuiger, van JP, van De Groot. Ik heb geen beschadigingen bovenop de zuiger waaruit blijkt dat deze de cilinder kop zou raken, maar kan proberen om een extra pakking onder de cilinder te zetten.

Huub
datum: 2020-06-02 16:41:17nr: 51799

Paar ideeen:
1. Is het blok niet aan het pingelen? Ik neem aan dat je dat wel gecheckt hebt? Kleur van je bougie geeft een indicatie.
2. Als in het verleden je zuiger de kop geraakt heeft, en het is "serieus", dan kan ik me voorstellen dat je big-end ook te verduren gehad heeft.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl