Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Tikkende kleppen

John
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2020-04-14 11:20:12nr: 51713

Hallo, de kleppen van mijn BSA M20 maken veel herrie, zowel bij stationair lopen als op de weg. Zeker bij het rijden is het duidelijk te horen. Ze zijn volgens het boekje afgesteld en gecontroleerd. Vroeger was het niet zo maar sinds er een andere cylinder op zit wel.
Nog niet nagekeken welke het is, volgens mij wel allebei de kleppen.
Is het niet zo dat ze pas hard gaan tikken als ze te wijd staan ?
John

Hans
(dneprgarfield bij gmail punt com)
datum: 2020-05-15 17:45:37nr: 51776

Hallo John, dat lijkt me simpel toe te schrijven aan versleten of los zittende klepgeleiders. Je vermeld immers dat je M20 dit doet na montage van een andere cilinder. Zij-kleppers kunnen juist zo mooi stil lopen...

John
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2020-05-15 18:30:28nr: 51778

Hallo Hans, een klep geleider heb ik zelf vervangen, de andere heb ik laten zitten. Ik zal het kleppendeksel verwijderen en voelen of er eentje loszit. Ik heb een deksel van staal, zou meer herrie veroorzaken.

Groeten
John

Hans
(dneprgarfield bij gmail punt com)
datum: 2020-05-16 14:41:29nr: 51780

Hallo John,
Dat is waar, die stalen deksels geven wat meer geluid door. Te denken valt ook aan verslapte klepveren, die zijn dan te traag in het op tijd sluiten van de klep, waardoor de klepspeling heel eventjes veel te groot wordt. Dat geluid neemt vaak toe met het toerental. Teveel ruimte tussen spieŽn, klepsteel en veerschotel kan ook een oorzaak zijn, maar dan is de herrie onregelmatig. Bij een M20 zou ook de afstelling van de kleplichter voor bijgeluiden kunnen zorgen, wordt vaak over het hoofd gezien. Met uitgesleten nokvolgers zou je volgens mij zo'n beetje de eerste ter wereld zijn bij een M20, die dingen zijn voor de eeuwigheid gebouwd. (Al ben je ook een eeuwigheid onderweg;-)

John
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2020-05-16 15:59:58nr: 51781

Ik kan natuurlijk ook een aluminium deksel kopen. Zijn de veren te controleren of ze nog genoeg spanning hebben.? Nieuwe kosten bij de groot maar Ä 20,- maar ja moet alles weer los 😭

Hans
(dneprgarfield bij gmail punt com)
datum: 2020-05-17 00:19:11nr: 51784

De klepveren zijn alleen te controleren door ze te vergelijken met nieuwe. Daar is het volgende trucje op: zet een oude en een nieuwe veer in elkaars verlengde in de bankschroef en zet ze wat onder spanning. Meet van elk de lengte en als de oude veer beduidend korter is weet je dat ie vermoeid is en beter vervangen kan worden. Heb je geen schuifmaat bij de hand dan kun je ook de bankschroef zover aandraaien totdat een veer, meestal de oude, geblokt raakt; de wikkelingen zitten dan op elkaar gedrukt. Is dat veel eerder dan bij de nieuwe het geval dan moet ie worden vervangen.
Als ik nieuwe klepveren heb liggen en de zaak is toch gedemonteerd zet ik sowieso de nieuwe veren er in. Tenzij de originele nog erg goed zijn en ik aan de kwaliteit van de replica's twijfel.
Wordt het tikken beÔnvloed door de motortemperatuur? Dan is speling op de zuigerpen ook een mogelijke oorzaak.

John
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2020-05-17 07:57:03nr: 51785

Ik koop eerst dan maar een andere kleppendeksel.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl