Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Maximum toerental Gillet Herstal 500L

Karel Bastiaansen
(acj.bastiaansen bij gmail punt com)
datum: 2020-05-11 19:44:33nr: 51774

Beste

In 2010 heb ik al eens een berichtje geplaatst mbt tot een elektronische ontsteking voor mijn Gillet Herstal 500L. Toen zat ik nog in het arbeidsproces en tja dan is er niet altijd veel tijd over. Nu ben ik fijn met pensioen en kan ik veel meer tijd aan mijn hobby besteden. Dwz mijn Gillet ligt nu in onderdelen klaar voor revisie en inspectie. En heb ik inmiddels een werkende prototype voor een elektronische ontsteking gebouwd.

Bij de afstelling van de "dwell" hoek (de hoek die verstrijkt tussen het sluiten en weer openen van de contactpunten ofwel de tijd die nodig is om de bobine spoel op te laden) is het belangrijk wat het maximale toerental van de Gillet Herstal 500L is. Het instructie boekje spreekt over 4200 toeren. Maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet echt. En denk ik dat het praktisch haalbare toerental veel lager is, ik heb jammer genoeg het niet meer gemeten voordat ik de Gillet uit elkaar gehaald heb (3000 tpm?)

De vraag is wat jullie ervaring is met deze motor. Wat zou volgens jullie het praktisch maximale haalbare toerental van deze motor zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord en een fijn motor seizoen gewenst.

Karel



wimdew
datum: 2020-05-12 09:47:45nr: 51775

Ik heb op mijn Gillet 500L een electronische toerenteller van Beck gemonteerd. 4000 t/m wordt zonder moeite bereikt.

Hans
(dneprgarfield bij gmail punt com)
datum: 2020-05-15 18:00:56nr: 51777

Ik zou uitgaan van 4500 tpm als ooit te bereiken maximum. Dan heb je altijd voldoende oplaadtijd voor de bobine. Die bobine moet overigens wel een andere wikkelverhouding hebben dan voor een ontsteking met contactpunten. M.a.w. de originele zou wel eens snel kunnen doorbranden of heel slechte vonken geven. Dat heb ik vaak gezien als oorzaak van slecht starten en lopen na montage van electronische ontsteking zonder de bobine(s) aan te passen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl