Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Koppelingshendel gaat zwaar

Luna
(Luna.blaf bij gmail punt com)
datum: 2020-06-15 19:12:48nr: 51812

Hallo,

Ik heb onlangs een Yamaha Virago 750 cc 1995 gekocht. Nu ik er een paar keer meerdere uren achter elkaar op heb gereden, kreeg ik last van pijn in mijn duim. De hendel lijkt een soort van strak te zijn afgesteld of kan dit ook gewoon zo horen? Valt er wat aan te doen? Alvast bedankt voor decreacties! Grietjes Luna

Gert
datum: 2020-06-15 23:58:58nr: 51813

Tsja, beetje flauw misschien, maar gaat de hendel zwaar, of de koppeling zelf, of de kabel, of is het en optelsom?
Maak om te beginnen de kabel eens los aan de koppelingzijde en controleer of het in de kabel en/of het hendel zit.
Zo ja, is de oplossing niet ver weg.


Luna
(luna.blaf bij gmail punt com)
datum: 2020-06-16 07:30:41nr: 51814

Bedankt voor je reactie! De hendel zelf inknijpen gaat zwaar. Ik ben een a-technische vrouw en zelf loshalen lijkt me nogal spannend...

kabel
datum: 2020-06-16 08:19:43nr: 51815

Dag Luna,

Een koppelingshendel kan om twee redenen stroef gaan:

1) De binnenkabel kan veel wrijving ondervinden in de buitenkabel,
2) De kabel loopt niet via een mooie "vloeiende" weg van hendel naar koppeling. Scherpe of krappe bochten zorgen voor een stroef lopende binnenkabel.

In het eerste geval zou ik controleren of je een "normale" buitenkabel hebt, of één die gevoerd is met teflon. Zo'n teflon kabel loopt over het algemeen veel soepeler. Een gewone kabel kan je smeren met dunne olie; een teflon kabel mag je niet smeren, zeker niet met olie.

De laatste reden die voor een stroeve hendel kan zorgen zijn de veren in het koppelingshuis. (Die duw je in dus die kracht moet je overwinnen met je hendel). Daar kan je niet veel aan doen vrees ik.

Ik heb zelf ook meegemaakt dat 's ochtends alles OK leek, maar na een paar uur sturen de koppeling veel stroever leek te gaan. Je krijgt dan last van je pols. Ik heb ook een moderne motorfiets met een hydraulische koppeling (dus geen kabel). Daarvan is de knijpkracht altijd constant, niet te zwaar, niet te licht. Soms voel ik na een dag rijden dan ook m'n pols.

Als je zelf niet technisch bent zou ik de mogelijkheden bij een (goede) Yamaha dealer bespreken: zit er al een teflon kabel op jouw motor, klopt de routing van de kabel, is ombouw naar een hydraulische koppeling mogelijk?

Veel succes!!

Luna
(luna.blaf bij gmail punt com)
datum: 2020-06-16 08:40:34nr: 51816

De veren in het koppelinshuis kun je niet los vervangen? Bedankt voor je uitgebreide reacties!

kabel
datum: 2020-06-16 19:01:07nr: 51818

Ja, je kunt de veren zeker vervangen, maar of dat veel zin heeft betwijfel ik.
Op deze foto zie je hoe het normaal gesproken in elkaar steekt

https://oilproducts.eni.com/uploads/media/default/0001/04/f67092c41f23f30a61de5f08b21efff5e3f29ac1.png

De veren zijn nodig om de beklede en onbeklede platen stevig tegen elkaar te drukken. Te slappe veren en je koppeling slipt. De veren moeten volgens het werkplaatshandboek altijd een minimum lengte hebben.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2020-06-18 10:27:01nr: 51819

Kan een oplossing zijn als er verder niets mis is± Easyclutch± https://www.google.com/search?q=easy+clutch+motorcycle,&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjHsd_G-IrqAhXysaQKHU66AcQQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1440&bih=757#imgrc=gJfgwrkf5nE-OM

Luna
(Luna.blaf bij gmail punt com)
datum: 2020-06-18 10:49:48nr: 51820

Ben gisteren bij motorzaak geweest en hij heeft simpelweg de hendel wat omhoog gesteld zodat ik hem nu makkelijker in kan knijpen. Ook bij de rem gedaan. Zo simpel kan het zijm :) bedankt voor je reacties!

Dolf
(dolf.peetes bij xs4all punt nl)
datum: 2020-06-18 11:23:17nr: 51821

:-)

kabel
datum: 2020-06-18 13:40:50nr: 51822

Ja dat apparaat dat Dolf laat zien is een extra hefboom, waardoor je de koppeling makkelijke inknijpt.

Er bestaan ook nog "verstelbare rem-/koppelings hendels"

https://www.motor-forum.nl/media/99201/full

Dat is handig als je vingers aan de korte kant zijn, maar daarmee loopt de koppeling niet lichter.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl