Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Verlichting MZ RT125/3

Anton
datum: 2020-07-20 12:31:32nr: 51839

Mijn RT125/3 uit 1960 zadelt mij op met een nieuw probleem; onder het rijden stopt hij er soms mee. Zag na de laatste keer dat de koplamp verlichting zwak brandt en switchen tussen dim en groot licht gaat heel langzaam (draden gloeien langzaam op) Achterlicht brandt heel zwak en gaat uit als remlicht wordt bedient. Lijkt mij een aarding of massa fout maar waar moet ik die zoeken ?
Bobine is nieuw, net als kabelboom, bougiekabel, bougiedop, contactpunten en condensator. Accu geeft 6,24 Volt. Wie kan mij helpen?

kabel
datum: 2020-07-20 20:56:03nr: 51842

Het lijkt erop alsof je dynamo niet genoeg energie opwekt. Dan kan het óf het vliegwiel zijn, (magneten uitgeblust), óf de stator, dat zijn de spoelen in de dynamo. Verder kun je ook de spanningsregelaar als verdachte aanmerken.

Ik zou een werkplaatshandboek raadplegen om het laadsysteem stap voor stap na te lopen.

Anton
datum: 2020-07-21 08:32:33nr: 51843

De dynamo of "Lima" is goed (nagemeten) en de accu is altijd rond de 6,25 volt. Punt is dat het af en toe gebeurt. Morgen kan hij zomaar weer starten, of er niks loos is. Dat de lampen zwak branden en een zwakke vonk zag ik na de laatste keer dat hij er mee stopte. De accu gaf toen gewoon 6,24 volt. Vandaar mijn gedachte over een aardings-, massa-fout of kortsluiting ?

kabel
datum: 2020-07-21 23:24:57nr: 51846

Als dit af en toe optreedt behoort een kabelbreuk, of bijna (onzichtbare) kabelbreuk ook nog tot de mogelijkheden. Verder zullen er ook zekeringen op de motor zitten. Controleer goed de contacten aan beide kanten van de zekering en ook de elektrokabels die aan die contacten zitten. Zo'n MZ RT125/3 kan niet een hele gecompliceerde bedrading hebben. Maak stuk voor stuk de connectors los, beetje WD40 erop. Probeer uit te sluiten dat er ergens een hele grote elektrische weerstand ontstaat. Logisch/kritisch nadenken helpt daarbij, net als een elektrisch schema.

Gert
datum: 2020-07-22 11:57:42nr: 51848

Wat ook wel eens gebeurt na een flinke opknapbeurt of revisie: er zit zoveel verf op het frame dat je geen goede massaverbinding meer hebt.
Maar dan is het niet logisch dat het slechts af en toe optreedt. Misschien toch goed om alle massapunten even te checken.

huub
datum: 2020-07-23 12:42:36nr: 51852

Accuspanning houdt niet over.
Heb je deze ook belast gemeten (dus met lampen aan)?

Als je daarna ook de spanning over de lampen even meet, dan kan je misschien constateren of er een andere verbruiker ook nog wat spanning op soepeert (een kabel of massaverbinding dus).


Anton
datum: 2020-07-30 13:02:59nr: 51855

De hele zondagmiddag bezig geweest met de motor. De MZ RT125/3 heeft 6 contactstanden:
5 = starten met een lege accu, rechtstreeks van dynamo/Lima
1 = parkeerstand, parkeerlampje voor en achterlicht branden.
0 = alles uit
2 = Fahrt bei Tag
3 = Fahrt mit Standlicht
4 = Fahrt bei nacht
Ik kwam er achter dat als ik het contact op 1 zet dat dan het “parkeer” lampjes qua sterkte gewoon brand. Zet ik het contact op 3/4 dan branden de lampjes zwak. Onbelast geeft de accu 6,23 Volt zet ik de schakelaar op 3 dan zakt de accu snel naar 5,8 Volt en blijft dalen. Gemeten over voorlamp is dan 1 Volt, gemeten over achterlicht 1,8 Volt met remlicht aan zakt achterlicht naar 0,8 Volt. Alle kabels na het contact los gehad, door gemeten en niks gevonden. Elke + kabel rechtstreeks op de accu gezet; alle lampen branden normaal. Dus dacht ik: het zit in het contact: bobine (nieuw) mechanische spanningsregelaar en contact slot uit regelaarkast gehaald en alles nagekeken. Aan de spanningsregelaar zat een draad waarvan de isolatie was gesmolten, deze draad vervangen. Van het contactslot alle messing contacten schoongemaakt en iets opgeruwd. Alle contacten van bedrading nagekeken en schoongemaakt. Na een hele middag sleutelen alles weer in elkaar: en helaas geen verschil. Nu heb ik het idee dat het misschien aan de accu (5 jaar oud) ligt. Echter geen bedrijf die een 6V kan testen. Als ik de acculader er op zet branden de lampen normaal. Dus vandaag een nieuwe accu besteld. Wordt vervolgd.


Gert
datum: 2020-07-30 13:30:14nr: 51856

Zo'n gesmolten draad is nooit goed natuurlijk.

Maar wat ik nog niet uit je verhaal haal: wat gebeurt er dan met draaiende motor? Want als het goed is moet de LiMa dan toch alles van de accu overnemen? Of denk je dat de accu zo slecht is dat die alles opslokt? Kan ik me niet echt voorstellen als die wel onbelast gewoon 6,2 volt aangeeft.
Maar goed, dat is ook maar mijn theorie.

Anton
datum: 2020-07-30 13:50:40nr: 51857

Dat is juist het punt, de vonkjes zijn zo zwak dat ik krijg hem niet meer aan de loop.
En als de accu belast wordt zakt hij bliksemsnel naar 3,8 volt en blijft dn zakken.
Helemaal zeker van mijn zaak ben ik niet maar ik neem het risico van een nieuwe acco voor 3 tientjes anders weet ik ook niet waar ik het zoeken moet. Of electonische ontsteking maar dan ben ik een beetje meer kwijt..

Gert
datum: 2020-07-30 14:45:44nr: 51858

Ok, duidelijk. Ik ken het systeem verder niet, maar ik kan bijvoorbeeld mijn XT500 starten zonder aangesloten accu. Weet niet of ik dat mag vergelijken, maar ik heb dan toch wel mijn twijfels over de opbrengst van de LiMa, OF waar die spanning dan blijft als ie wel voldoende levert en je hebt verder alles uit staan.

Anton
datum: 2020-08-07 09:57:28nr: 51865

Dit euvel is opgelost. Lag dus aan de accu. Met de nieuwe accu branden de lampen zo als het hoort, een goede vonk en is het weer starten en rijden maar ! Waarschijnlijk, als ik zo kijk naar alle problemen van de laatste 4 jaar (niet willen starten, afslaan onder rijden etc) is die accu altijd al slecht geweest.

Gert
datum: 2020-08-09 01:24:42nr: 51866

Oke, mooi dat het opgelost is. Maar 1 ding begrijp ik in ieder geval nog niet:

5 = starten met een lege accu, rechtstreeks van dynamo/Lima

Dan had ie 't toch gewoon moeten doen in stand 5? Of is een lege accu iets anders dan een slechte accu?




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl