Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

ducati 600 monster dark

edwine
(edwine.dumoulin bij telenet punt be)
datum: 2020-07-21 09:51:37nr: 51844

mijn monster 600dark van 1999 .draait perfekt maar bij warme motor valt hij weg op stationeer draaien en is hij moeilijk nog te starten wel weer na een 10 tal minuten een tik op startknop en draait weer goed carburators gekuist nieuwe bobijnen nieuwe onstekings kaarsen weet iemand raad met dank

kabel
datum: 2020-07-21 18:50:16nr: 51845

Dit klinkt als een "Vapor lock". Ik leg het uit: door de warmte van de motor kan de brandstof in de benzineleiding naar de carburateur(s) verdampen. Dan krijg je een een kleine gasbel in die leiding die de "flow" van nieuwe benzine tegenhoudt.

Hier lees je er alle informatie over:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock

Je zou een ander type leiding kunnen overwegen, of trachten de leiding te verleggen of te isoleren.

Ik hoop dat dit je verder helpt. Andere mogelijke oorzaken zou ik niet snel kunnen bedenken. Als de motor uitvalt bij stationair draaien zou je eens moeten starten met volgas. Als de motor dan wel aanslaat is dat nog een indicatie voor vapor lock.

Overigens: leuke motor zo'n Monster. Jouw 600 heeft carburateurs; de i.e. modellen hebben injectie. Zelf heb ik een Monster S2R800 (injectie) uit 2005.

edwine
(edwine.dumoulin bij telenet punt be)
datum: 2020-07-22 11:53:48nr: 51847

bedankt voor de reactie ga ik eens proberen ik hou je op de hoogte als het probleem verholpen is

edwine
(edwine.dumoulin bij telenet punt be)
datum: 2020-07-22 20:12:35nr: 51849

beste ik heb de benzinedarm die komt van tank naar pomp op een andere manier gemonteerd en zal ook de pomp verplaatsen zodat die ook afkoelt momenteel loopt de duc weer als voorheen bedankt voor de oplossing

kabel
datum: 2020-07-23 08:28:31nr: 51850

Blij dat je geholpen bent! Nu genieten van het rijden en sturen van je Monster!

Gert
datum: 2020-07-23 11:43:08nr: 51851

Inderdaad mooi dat het opgelost is, en nog wel via dit forum!

Vraagje aan Kabel: ik kan me herinneren dat er ook problemen waren (zijn?) met Ducati's waarbij de carbs bevriezen. Is dat hetzelfde probleem als vapor lock maar noemt men het alleen anders?

kabel
datum: 2020-07-23 13:20:11nr: 51853

@Gert

"ik kan me herinneren dat er ook problemen waren (zijn?) met Ducati's waarbij de carbs bevriezen. Is dat hetzelfde probleem als vapor lock maar noemt men het alleen anders?"

Ja, dat euvel is mij bekend. Daar is een oplossing voor bedacht, n.l. olieleidingen naar de buitenkant van de vlotterbakken. Door de warme olie wordt bevriezing voorkomen. Dat soort ombouwsetjes vind je b.v. op Ebay.

Hoe dat als tegenhanger van Vapor lock heet weet ik helaas niet. Ik hou het zelf op bevroren carburateurs.

Zoals aangegeven heb ik zelf een Monster S2R800. Ik ben erg blij dat die uitvoering injectie heeft. Dat werkt probleemloos, ook in de winter.

Ooit met een oude VW Kever een bevroren carb. gehad. Het oude, versleten exemplaar vervangen door een nieuwere carburateur en daarmee was het probleem opgelost.

Gert
datum: 2020-07-23 22:08:01nr: 51854

Ok, thnx voor de toelichting.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl