Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

mengen van benzine

Peter
(p.vanderbruggen bij home punt nl)
datum: 2020-08-25 14:29:54nr: 51870

Heb een 2t tomos van 1973 en wil mijn brandstof zelf mengen.
Wat moet de mengverhouding zijn en moet ik e5 of e10 benzine gebruiken, mij is vertelt gewone benzine en synthetische olie en dan 1 op 20 graag hoor ik een antwoord

michel
(oldscrap bij outlook punt com)
datum: 2020-08-25 15:17:31nr: 51871

Nooit E10 gebruiken om zelf te mengen. Het is sowieso bocht voor je klassieker, maar een tweetakt (met meer rubber keerringen) is er nog veel gevoeliger voor.

We leven inmiddels 50jaar verder sinds de 1:25 regel. De olies zijn veel beter geworden, dus ik ga altijd voor 1:33,3. Werkt prima.

Ik overweeg zelf trouwens om voor m'n DKW uit de jaren 50 over te stappen op Stihl MotoMix; weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
Dat het 2* zo duur is weet ik ook wel, maar voor die paar 100km per jaar maakt dat niks uit in vergelijk met een stukgelopen motor door E10...

(Je leest wel goeie verhalen over Ecomaxx, maar de 2T variant daarvan is in de buurt van Eindhoven gewoon niet te krijgen.)

kabel
datum: 2020-08-25 17:34:40nr: 51872

Inderdaad GÉÉN E10 in je klassieke bromfiets. De alcohol (ethanol) in die benzine kan behalve de rubber afdichtingen in o.a. je carburateur, ook je tank van binnenuit aanvreten.

Dat werkt als volgt: alcohol trekt water aan uit de buitenlucht. Water is zwaarder dan benzine en zakt naar de bodem van je tank. Vervolgens kan het het metaal aanvreten (laten roesten).

Beste is benzine Shell VPower of BP 98Ultimate. Die zijn beide zonder alcohol.

Albert
(vanderhaven38 bij gmail punt com)
datum: 2020-08-26 21:13:00nr: 51874

Die Stihl is toch gewoon alkylaatbenzine? Dus zoiets als Aspen of welk ander merk dan ook? Ik rijd er met mijn berini ei ook op. De benzine veroudert niet of nauwelijks en er zit geen alcohol in. De prijs is wel hoog, maar dan heb je ook wat... De tweetaktbenzine is dan wel altijd 1:50 dacht ik. Ik gooi er altijd een beetje extra olie bij, tot 1:33. Of het echt nodig is weet ik niet, maar voor mij werkt het geruststellend. Net zoiets als een mondkapje dus....

Peter
(p.vanderbruggen bij home punt nl)
datum: 2020-08-26 21:27:30nr: 51875

Hallo ik heb gehoord dat de aspen de pakkingen kan aantasten en bij een beetje pech alle pakkingen vernieuwd moeten worden.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl